Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Om jag har fått en ändring i min bokning, pga inställt flyg, där denna text står med:

• Cancel your booking and get a refund
If you choose not to travel, you can cancel your booking and get a refund within 7 days for your trip or the parts of your trip not traveled if your flight was canceled or if the schedule was changed by more than 1 hour.

Gäller alltså detta hela beloppet utan avdrag för serviceavgifter etc, trots att denna ändring gjordes för mer än en månad sedan?

Tänkte i så fall kika om det kommit fram eventuella bättre alternativ. Orkar dock inte göra det om jag behöver betala någon straffavgift för avbokning.

Om jag har fått en ändring i min bokning, pga inställt flyg, där denna text står med:

• Cancel your booking and get a refund
If you choose not to travel, you can cancel your booking and get a refund within 7 days for your trip or the parts of your trip not traveled if your flight was canceled or if the schedule was changed by more than 1 hour.

Gäller alltså detta hela beloppet utan avdrag för serviceavgifter etc, trots att denna ändring gjordes för mer än en månad sedan?

Tänkte i så fall kika om det kommit fram eventuella bättre alternativ. Orkar dock inte göra det om jag behöver betala någon straffavgift för avbokning.
Om man avbokar pga tidtabellsändring så är det full återbetalning, med undantag för om du betalat några ombokningsavgifter tidigare.

Om man klickar på avboka pp hemsidan står det normalt vilket belopp som återbetalas innan man måste bekräfta.

Vad som gäller med 30 vs 7 dagar vet jag inte, men jag hade ju provat hemsidan först hellre än att ringa in.

Tjena! Letar febrilt efter bonusresor att göra under nästa jul/nyår från ARN till vart som helst där det är varmt (Asien, Centralamerika, öar i Indiska Oceanen, whatever...). Har experterna här något förslag på bra destinationer att slå in i SAS sökverktyg som kan ha tillgängliga bonusresor? För referens har jag 200k EB-poäng. Behöver ej vara business
Nu senast var det rätt mycket öppet till Sydkorea (ICN) från AMS, eventuellt från Paris med. Därifrån flyger Garuda till Indonesien med vidare flygningar mot de större flygplatserna i Asien.

• Gilla
Reactions: Gus
Hej,

Jag vill gärna maximera mina chanser att hitta business-biljetter med poäng/award för långdistansflyg från Stockholm i sommar. Jag är flexibel med destination så länge det är long haul.
Vilka sökparametrar, strategier eller tips rekommenderar ni för att hitta bäst tillgänglighet?

Är det något fel på SAS system? Försökt ett par gånger att boka nu via telefon. Ingen ser de flygen jag själv kan boka online. Det är både KLM flyg samt SAS flyg.

Riktigt irriterande, för annars får man lägga till de som feeders mot en onödig kostnad och risk att det blir married segments.

Hej,

Jag vill gärna maximera mina chanser att hitta business-biljetter med poäng/award för långdistansflyg från Stockholm i sommar. Jag är flexibel med destination så länge det är long haul.
Vilka sökparametrar, strategier eller tips rekommenderar ni för att hitta bäst tillgänglighet?
Awardfares betalvariant är värt det. För så flexibla behov är allt annat hopplöst att söka manuellt.
Det du nästa med behöver är att snäva ned dina parametrar (tid, resemål) för att göra det lite lättare eller iaf fokuserat.

Jag har en SkyTeam award bokad ARN-AMS-BLR-AMS-ARN, KLM samtliga segment. Jag skulle vilja ändra på ARN-AMS (ta en tidigare flight). Jag misstänker att dessa kan vara married segments och har lite frågor runt detta.

1. Kan jag se på något sätt se om AMS-ARN är married utan att ringa in till SAS?
2. Kan jag komma runt att dessa är married på något sätt så att jag kan boka om detta segment?
3. Dum fråga men: Kan hela resan vara married på något sätt så att det inte går att göra ändringar alls, d.v.s att det inte går att behålla BLR-AMS-ARN med KLM men boka om till ARN-LHR-BLR med Virgin på utresan?

Tack på förhand!

Awardfares betalvariant är värt det. För så flexibla behov är allt annat hopplöst att söka manuellt.
Det du nästa med behöver är att snäva ned dina parametrar (tid, resemål) för att göra det lite lättare eller iaf fokuserat.
Uppföljningsfråga om Awardfares; vilket abonnemang kör ni som har det? Och abonnerar ni bara när ni letar en resa eller betalar ni för det hela tiden?

Jag har en SkyTeam award bokad ARN-AMS-BLR-AMS-ARN, KLM samtliga segment. Jag skulle vilja ändra på ARN-AMS (ta en tidigare flight). Jag misstänker att dessa kan vara married segments och har lite frågor runt detta.

1. Kan jag se på något sätt se om AMS-ARN är married utan att ringa in till SAS?
2. Kan jag komma runt att dessa är married på något sätt så att jag kan boka om detta segment?
3. Dum fråga men: Kan hela resan vara married på något sätt så att det inte går att göra ändringar alls, d.v.s att det inte går att behålla BLR-AMS-ARN med KLM men boka om till ARN-LHR-BLR med Virgin på utresan?

Tack på förhand!
1. Nej, det vet du först om du (SAS) försöker ändra. Fick du upp platser enbart vid sökning BLR-ARN och inte vid sökning BLR-AMS kan du dock utgå från att de är married.

2. Nej, inte annat än att be SAS agent ändra. Vid bokning kan man alltid testa be agenten lägga till de olika segmenten i olika ordning och steg men här handlar det ju bara om att byta ut en enskild flight.

3. I teorin, ja, men troligen är det inte så. Dock upplever jag det som ett större problem nu i SkyTeam än i *A då jag sällan (aldrig?) råkade ut för problem att kombinera ut- och hemresor under *A-tiden. Men nu låser t.ex. AF så att vissa returresor inte går att kombinera med vissa utresor och vice versa. Samt att flighter med två olika bolag verkar vara ”married” på så sätt att det krävs flighter med bolag A samt connection (ibland krävs t.o.m. dubbla flighter och connections med bolag A)
för att ”låsa upp” business på nästa sträcka med bolag B, något jag inte heller sett i *A (undantaget LH-gruppen).

Last edited:
Toppen