För de som faktiskt inte fattar tycker jag man kan börja med färgkodade boardingkort.
Ingen dum idé, för då skulle även gate-personalen kunna se det på avstånd och styra och ställa lite mer. Svårt att genomföra dock, det skulle nog krävas byte av väldigt många automater. Och så var det det där med mobila boardingkort...
Det skulle nog också bli enklare om man faktiskt höll sig till boardingrupper i utropen.
Idag kör man med en ibland flear minuter lång ramsa om "eurobonus diamond, eurobonus gold, star alliance gold, plus, vilket är raderna 1-7, osv osv osv, och förresten det är det som är märkt grupp A eller B på boardingkortet".
Om man bara sade "nu boardar vi grupp A och B" och
inget mer skulle det bli enklare. Då blir meddelandet kort och koncist och svårt att feltolka. Dessutom skulle man då slippa de som kör med "äh, de där med guld ska inte tro de är något, vi går på vi också" (ja, mer eller mindre exakt citat som jag upplevt i boarding-kön för inte så länge sedan), eftersom man inte uttryckligen pratar om dem.
Sedan borde man inte boarda A och B samtidigt, det kan ju ofta vara upp till en tredjedel av flyget, förutom på rusningsflighterna inrikes och på triangeln där det lätt kan vara mer än två tredjedelar. Boarda istället först A, och sedan B... Och kör det
konsekvent -- ja ibland blir det fånigt, men det är konsekvent och det är värt mer. I USA kan de tju ibland rulla väldigt snabbt genom de första boardingrupperna som bara har 2-3 personer i varje, men vad gör det? Då vet man iaf alltid att det går i ordning.