13 h tarmac delay för Etihad - äldre man död

paby

New member
Tarmac delays som låtit fruktansvärda har man läst om (främst innan dom nya reglerna kom till i USA) men det här tar alla priser. Att hålla en flight 13 timmar på tarmac istället för att göra deboarding och sedan flyga iväg är illa nog, att sedan en äldre dör under flygturen gör bara det hela ännu mera tragiskt. Har Etihad kollektivt tappat förståndet?



Elderly passenger dies on board delayed Etihad flight | The National



Artiklar i tyska tidningar om att dom har stämningar att vänta.
 
Paby skrev:Tarmac delays som låtit fruktansvärda har man läst om (främst innan dom nya reglerna kom till i USA) men det här tar alla priser. Att hålla en flight 13 timmar på tarmac istället för att göra deboarding och sedan flyga iväg är illa nog, att sedan en äldre dör under flygturen gör bara det hela ännu mera tragiskt. Har Etihad kollektivt tappat förståndet?Elderly passenger dies on board delayed Etihad flight | The NationalArtiklar i tyska tidningar om att dom har stämningar att vänta.Klicka för att utvidga...


Kan du förklara vad Tarmac delays innebär. Begreppet är nytt för mej.
 
Alf skrev:Kan du förklara vad Tarmac delays innebär. Begreppet är nytt för mej.Klicka för att utvidga...


Tarmac delays innebär i princip att du går ombord på ett plan, jetway dras undan och sedan får du veta att ni kommer att få vänta innan ni får komma iväg. Folk blir mao sittande ombord på ett flygplan som står på marken.
 
Man kan ju undra varför det ska vara så himla svårt att låta folk kliva av en stund om det nu står klart att man inte kommer att kunna lyfta inom överskådlig tid.
 
Det har också att göra med flödeskontroll. Ifall flygplanet är "redo", dvs markpersonal finns med traktor fast och man är redo för push, då kan man anmäla det till CFMU. Har du då en slot kan du skicka ett så kallat "ready-message". Det innebär att om det dyker upp en lucka innan din nuvarande slot kommer du få en bättre tid, men detta går bara att göra om planet faktiskt är redo att röra på sig på kort varsel.



Det är också därför vissa bolag ibland taxar ut och sen stänger ner på taxivägar, ju närmare banan desto kortare taxitid och desto bättre möjlighet att få en tidigare slot. Jag har sett flygplan sitta vid banan i över 30 minuter i väntan på slot med en kort "ready-tid" inlagd i datorn.
 
agehall skrev:Jag hade nog faktiskt ringt och polisanmält bolaget för olaga frihetsberövande.Klicka för att utvidga...


Blir intressant att se vad dom kommer fram till i efterspelet. Eftersom flighten var på väg till Tyskland säger sig tyska organisationer ha en viss jurisdiktion. Tyskland har ju "intressanta" sätt att utforma lagar jämfört resten av EU så det skulle inte förvåna mig om det är så.
 
Jag tror önskan om att få en tidigare slottid är det som mest spelar roll, samt givetvis kostnaden det kostar att ockupera en gate som kanske behövs för annat. Jag har förstått att en annan utmaning med att släppa iland passagerare när det gäller internationella flighter är just hur de skall hanteras ur ett imigrationsperpsektiv. I värsta fall måste man förvara passagerarna i ett holdingområde som kanske inte alltid är så stort... Har suttit några timmar som mest på Heathrow i snökaos och det är jobbigt!
 
Back
Top