4x statuspoäng på SAS Oktober 2021 - Januari 2022

Ford Prefect skrev:Har bokat BRU över dagen i januari. ARN-CPH-BRU-CPH-ARN med lite längre stopp i CPH på väg ut samt i BRU. Planen är att sitta och jobba i loungen på CPH, samt fredagsfika i BRU och en snabb kvällsfika på Mikkeller Bar på CPH på hemvägen.Klicka för att utvidga...

Den här lät intressant. Ska se om jag kan reverse engineera den och ta rygg. Att kunna göra det över en arbetsdag och faktiskt få in sitt arbete vore det optimala.

I senaste epost från SAS står det att bokningen ska vara gjord inom tidsperioden okt-jan. Antar att det är felformulerat av SAS, eller?

JKS skrev:I senaste epost från SAS står det att bokningen ska vara gjord inom tidsperioden okt-jan. Antar att det är felformulerat av SAS, eller?Klicka för att utvidga...

Det är en rätt taskigt formulerad mening som absolut inrymmer ett par syftningsfel.

Utan kontext hade jag snarare ful-tolkat det som om alla resor som bokas inom den perioden hade gett 4x, oavsett om resan sker i november -21 eller maj -22.

Är dock rätt trygg i att de inte snurrar till det med nya villkor mitt i kampanjen.

JKS skrev:I senaste epost från SAS står det att bokningen ska vara gjord inom tidsperioden okt-jan. Antar att det är felformulerat av SAS, eller?Klicka för att utvidga...
Jag kollade bland kommentarerna på SAS sida och hittade följande. Det kanske reder ut några frågetecken.

Jag ska flyga ihop EDB för nästa år med en tur till Miami i början av december. Det ser ju lugnt ut vad gäller gränspassage.

Hur funkar det med servering i SAS Business? Såg nånstans att man ska ha munskydd hela flighten och då går det ju inte att äta? Sen undrar jag om det finns risk att flighten ställs in? Egentligen åker jag lika gärna till LAX eller SFO, så det kanske ordnar sig ändå i så fall?

Remains skrev:Jag ska flyga ihop EDB för nästa år med en tur till Miami i början av december. Det ser ju lugnt ut vad gäller gränspassage.Hur funkar det med servering i SAS Business? Såg nånstans att man ska ha munskydd hela flighten och då går det ju inte att äta? Sen undrar jag om det finns risk att flighten ställs in? Egentligen åker jag lika gärna till LAX eller SFO, så det kanske ordnar sig ändå i så fall?Klicka för att utvidga...

Man ska ha munskydd hela tiden förutom när man "aktivt" äter eller dricker. Har fungerat rätt bra på de Business-flyg jag tagit under pandemin - man kan gott lägga undan munskyddet under själva serveringen, och sätta på sig det igen därefter (men visa lite omtanke och ha sig det när man pratar med kabinpersonalen).

Det har också fungerat förvånansvärt bra att sova med munskyddet på under flygresan - vilket jag var mer orolig för innan.

Länge sedan jag registrerade mig och frekvent läsare men nu dags för första frågan.

Nybörjarfråga som jag sett att det nuddats vid tidigare i tråden.

Bokade två resor GOT-ARN-CPH-BER-OSL-ARN-GOT i december för att enkelt få ihop guld i år. Resorna var bokade på samma tider

Tyvärr har jag fått besked om ändringar och jag kommer nu till Berlin en timme senare, vilket ställer till det

1. På ena resan har SAS kortat bytestiden i BER till 35 minuter men den ligger fortfarande kvar i mina bokningar med alla sex segmenten på samma dag. Kan jag åka med 35 minuter bytestid så länge det är SAS som gjort ändringen?

2. Den andra har samma ankomsttid till BER och även avgångstid som ovan men här SAS istället lagt till ett 22timmars stop/övernattning och dessutom förkortat till 5 segment.

Om jag väljer att acceptera, får jag fortfarande räkna 4* på det uteblivna sträcken? Eller ska ag ringa och fråga "men det går ju bra på min andra bokning"

Hur hade ni gjort i 1 och 2? Förslag uppskattas

/N

Hopalong skrev:Länge sedan jag registrerade mig och frekvent läsare men nu dags för första frågan.Nybörjarfråga som jag sett att det nuddats vid tidigare i tråden.Bokade två resor GOT-ARN-CPH-BER-OSL-ARN-GOT i december för att enkelt få ihop guld i år. Resorna var bokade på samma tiderTyvärr har jag fått besked om ändringar och jag kommer nu till Berlin en timme senare, vilket ställer till det1. På ena resan har SAS kortat bytestiden i BER till 35 minuter men den ligger fortfarande kvar i mina bokningar med alla sex segmenten på samma dag. Kan jag åka med 35 minuter bytestid så länge det är SAS som gjort ändringen?2. Den andra har samma ankomsttid till BER och även avgångstid som ovan men här SAS istället lagt till ett 22timmars stop/övernattning och dessutom förkortat till 5 segment.Om jag väljer att acceptera, får jag fortfarande räkna 4* på det uteblivna sträcken? Eller ska ag ringa och fråga "men det går ju bra på min andra bokning"Hur hade ni gjort i 1 och 2? Förslag uppskattas/NKlicka för att utvidga...

1,) Jag har en likadan resa som nu är nere på 35 minuter på BER, jag kommer köra enligt plan. Då det är en genomgående biljett så tänker jag att hem kommer jag alltid på något sätt, då jag har en genomgående biljett. Utmaning är att jag har ett flyg som avgår GOT kl 13:00 efterföljande dag som starten på en egentid-utan-barnen helg med Mrs.GOTBound så det är min enda hårda deadline.

2.Du kommer inte få tillgodoräkna den borttagna sträckan x4. Likadant här för mig, jag ringde SAS och blev bokad med 35 minuters connection på BER, vilket jag regerar till ovan. Det var inga problem att boka om mig till 35 minuters connection med genomgående biljett.

GOTBound skrev:1,) Jag har en likadan resa som nu är nere på 35 minuter på BER, jag kommer köra enligt plan. Då det är en genomgående biljett så tänker jag att hem kommer jag alltid på något sätt, då jag har en genomgående biljett. Utmaning är att jag har ett flyg som avgår GOT kl 13:00 efterföljande dag som starten på en egentid-utan-barnen helg med Mrs.GOTBound så det är min enda hårda deadline.2.Du kommer inte få tillgodoräkna den borttagna sträckan x4. Likadant här för mig, jag ringde SAS och blev bokad med 35 minuters connection på BER, vilket jag regerar till ovan. Det var inga problem att boka om mig till 35 minuters connection med genomgående biljett.Klicka för att utvidga...

Magiskt snabbt svar.

Om jag inte får tillgodoräkna mig förlorad sträcka finns det ingen mening med en natt i Berling. Jag provar att ringa som du gjort.

Fråga på fall 1.

Om det skulle bli så att 35 minuter i Berlin inte räcker utan man missar flyget och får en ny biljett på hemvägen (som i ditt första exempel) och tappar ett segment, är det sträckan *4 förlorad även i det här fallet?

Tack för hjälp! /N

Hopalong skrev:Magiskt snabbt svar.Om jag inte får tillgodoräkna mig förlorad sträcka finns det ingen mening med en natt i Berling. Jag provar att ringa som du gjort.Fråga på fall 1.Om det skulle bli så att 35 minuter i Berlin inte räcker utan man missar flyget och får en ny biljett på hemvägen (som i ditt första exempel) och tappar ett segment, är det sträckan *4 förlorad även i det här fallet?Tack för hjälp! /NKlicka för att utvidga...
Ja, du får i bästa fall 1 segment i kompensation för det inställda. Om du hamnar i den situationen, let fram kreativa rutter innan du ringer SAS och börja rabbla flighter istället för att de skall försöka hitta en väg hem, överkurs är att ha en förbered en matrix med flighternummer för olika scenarion.

Citerar mig själv och uppdaterar hur det gick

Hopalong skrev:Bokade två resor GOT-ARN-CPH-BER-OSL-ARN-GOT i december för att enkelt få ihop guld i år. Resorna var bokade på samma tiderTyvärr har jag fått besked om ändringar och jag kommer nu till Berlin en timme senare, vilket ställer till det1. På ena resan har SAS kortat bytestiden i BER till 35 minuter men den ligger fortfarande kvar i mina bokningar med alla sex segmenten på samma dag. Kan jag åka med 35 minuter bytestid så länge det är SAS som gjort ändringen?2. Den andra har samma ankomsttid till BER och även avgångstid som ovan men här SAS istället lagt till ett 22timmars stop/övernattning och dessutom förkortat till 5 segment.Om jag väljer att acceptera, får jag fortfarande räkna 4* på det uteblivna sträcken? Eller ska ag ringa och fråga "men det går ju bra på min andra bokning"Hur hade ni gjort i 1 och 2? Förslag uppskattas/NKlicka för att utvidga...

Ringde SAS men tyvärr gick det inte att i resa 2 komma med flyget hem samma dag. För kort tid emellan. Däremot kunde jag ändra hemresan och återigen få tre segment. Så nu blir det en övernattning i Berlin och hem nästa fm istället. Tack GOTBound för nedan, det hjälpte med ett färdigt förslag.

GOTBound skrev:... Om du hamnar i den situationen, let fram kreativa rutter innan du ringer SAS och börja rabbla flighter istället för att de skall försöka hitta en väg hem, överkurs är att ha en förbered en matrix med flighternummer för olika scenarion.Klicka för att utvidga...

Vart ifran bokar ni era multi-stop travel plans? Har sett ARN-GOT-CPH-BER-CPH-ARN som alternativ t.ex.

Google Flights?

AOS skrev:Vart ifran bokar ni era multi-stop travel plans? Har sett ARN-GOT-CPH-BER-CPH-ARN som alternativ t.ex.Google Flights?Klicka för att utvidga...

Jag definerade mina stops på ITA Matrix som då spottade ut ett datum de hittade som passade mig. Efter det kunde jag bara kolla aktuell dag på SAS egen hemsida.

ITA Matrix är i övrigt helt oumbärligt när man ska planera runs.

Jag ser tidigare i tråden att några blandat in poängresor i sina bokningar. Är det alltså så att man får räkna in även poängresor i detta erbjudande? Gäller det då enbart antal flighter x4 eller fås även baspoäng x4 vid bonusresor? Gäller det enbart resor som delvis betalas med poäng?

Back