50kg handbaggage! Vad gör jag?

magnoliafrost

New member
Hej.



Vi ska flytta utomlands och jobbar med film. Har ca 50kg i handbagage med kamerautrustning med oss som vi aldrig hade kunnat checka in pga värde och även att det är mycket batterier som inte får checkas in.



Vi får ha 32kg tillsammans i handbagage (8kg x 4 väskor) för oss två då vi flyger business.



Första flight från Arlanda är med Austrian airlines till Vienna. Sedan Turkish vidare till Istanbul.



Någon som vet om man kan köpa till extra vikt eller väskor gör handbagage? Hittar inte det på någon hemsida för något av flygbolagen.



stort tack på förhand
 
Jag skulle överväga att skicka detta med ett vanligt fraktbolag istället för att flyga med det (om det inte är brådskande).



Dels får du möjlighet att försäkra godset. Har du det som handbagage krävs det i princip att firman du jobbar för har en generell fraktförsäkring om det är väldigt värdefullt.



Dels så får du någon som tar hand om förtullningen och allt pappersarbete kring det. Att landa efter en längre flygtur och direkt behöva brottas med turkiska tullen är ju en onödig stressfaktor. Speciellt om man själv är lite ovan och inte vet vilka papper och stämplar som behövs.
 
Diamond-in-the-ruff skrev:@MagnoliaFrostKolla upp detta med batterier med alla flygbolag på resan. Det förändrasofta. Generellt så får inga batterier överstiga 100Wh. Antalet batterier som tillåts per kolli varierar också.Klicka för att utvidga...


Tack för tipset. Jag kollade och hittade denna.

https://cdn.turkishairlines.com/m/2052cc0fcd26c052/original/TEHLIKELI-MADDELER-GORSELI-PDF.PDF



Framgår inte hur många extra batterier man får ha med om de är på 50wh som mina är på. Förstod ni den?



En annan fråga är också vilket flygbolags regler som gäller om i detta fall jag flyger först med Austria Airlines och sen Turkish Airlines. Har för mig att jag för längesen lärde mig att det är det flygbolag som täcker största delen av totala reslängds regler som gäller? Någon som kan konfirmera detta? Tack
 
MagnoliaFrost skrev:Tack för tipset. Jag kollade och hittade denna.https://cdn.turkishairlines.com/m/2052cc0fcd26c052/original/TEHLIKELI-MADDELER-GORSELI-PDF.PDFhttps://cdn.turkishairlines.com/m/2052cc0fcd26c052/original/TEHLIKELI-MADDELER-GORSELI-PDF.PDFFramgår inte hur många extra batterier man får ha med om de är på 50wh som mina är på. Förstod ni den?En annan fråga är också vilket flygbolags regler som gäller om i detta fall jag flyger först med Austria Airlines och sen Turkish Airlines. Har för mig att jag för längesen lärde mig att det är det flygbolag som täcker största delen av totala reslängds regler som gäller? Någon som kan konfirmera detta? TackKlicka för att utvidga...
Bagage-regler du pratar om är för incheckat bagage och hur mycket man får checka in. Det har inget med handbagaget att göra.

Flygbolag 1 kan säga att du får max ha 32kg handbagage och flygbolag 2 kan säga max 8kg. När du då går på flygbolag 2 så är det max 8kg som gäller som handbagage.



För incheckat bagage gäller antingen most significant carrier eller första flygbolag. Vilket som är applicerbart beror på vart i världen du flyger.
 
MagnoliaFrost skrev:Tack för tipset. Jag kollade och hittade denna.https://cdn.turkishairlines.com/m/2052cc0fcd26c052/original/TEHLIKELI-MADDELER-GORSELI-PDF.PDFhttps://cdn.turkishairlines.com/m/2052cc0fcd26c052/original/TEHLIKELI-MADDELER-GORSELI-PDF.PDFFramgår inte hur många extra batterier man får ha med om de är på 50wh som mina är på. Förstod ni den?En annan fråga är också vilket flygbolags regler som gäller om i detta fall jag flyger först med Austria Airlines och sen Turkish Airlines. Har för mig att jag för längesen lärde mig att det är det flygbolag som täcker största delen av totala reslängds regler som gäller? Någon som kan konfirmera detta? TackKlicka för att utvidga...
Bagage-regler du pratar om är för incheckat bagage och hur mycket man får checka in. Det har inget med handbagaget att göra.

Flygbolag 1 kan säga att du får max ha 32kg handbagage och flygbolag 2 kan säga max 8kg. När du då går på flygbolag 2 så är det max 8kg som gäller som handbagage.



För incheckat bagage gäller antingen most significant carrier eller första flygbolag. Vilket som är applicerbart beror på vart i världen du flyger.
 
MagnoliaFrost skrev:https://cdn.turkishairlines.com/m/2052cc0fcd26c052/original/TEHLIKELI-MADDELER-GORSELI-PDF.PDFFramgår inte hur många extra batterier man får ha med om de är på 50wh som mina är på. Förstod ni den?Klicka för att utvidga...


Enligt länken, är det ”A maximum of 2 spare batteries”. Att dina batterier understiger det max tillåtna watt-talet är det få i incheckningsdisken som bryr sig om, från egen erfarenhet. De räknar oftast bara antalet. Kruxet är hur incheckningen tolkar ”Lithium ion batteries up to 100Wh can be carried in the cabin and in checked baggage if they are inside a device.” Min tolkning, som har fungerat tidigare, tillåter 3 batterier. Ett batteri monterat i/på kameran och 2 extra batterier väl inpackade i handbagaget. Dina reskamrater kan också ha med sig 2 stycken extra batterier i sitt handbagage.



Med det sagt, ring ändå till båda flygbolagen och dubbelkolla. Batteri-reglerna har en tendens att förändras varje kvartal.
 
Hej! Jag har jobbat länge med TV-inspelning. Det gick oftast att checka in det mesta, men när det inte gick, vi ignorerade gränsen och tog med oss bara vad vi inte kan checka in. Vi har använt oss av fraktbolag också men en gång när vi flög från Oslo till Bergen, fraktbolaget kunde inte hämta våra bagage från hotellet (hotellet vägrade lämna över bagage till dem) och då kunde inte vi börja filma. Det krånglade så mycket och då flög jag själv tillbaka till Oslo och tog med mig hela 7 väskor på flyget själv till Bergen. Det brukar alltid gå att ta med kameror/batterier på flyget så länge väskorna inte överstiger flygbolagets gräns, oavsett vikt. Om det är egentligen tillåtet är någon annan femma, men har aldrig haft problem med vikten, med div. Olika flygbolag.

Innan covid tog jag ofta med mig väldigt tunga broschyrer, dokument eller liknande efter mässan osv, på carryon väskor, 15-20kg vardera, eftersom ingen väger dem. Många flygbolag i Asien väger även carryon väskor, även vid boarding gate har jag sett, har aldrig varit med om det i Arlanda själv, jag flyger dock endast business, och aldrig lågprisbolag. I mars när jag flög CDG-ARN Air France, vägde de inte carryon väskorna men det gjorde de mitt i kön till security och min medresenär åkte på ca.60 eur (de bad henne gå tillbaka till check-in disken för att betala).



Jag skulle bara tagit väskorna som de är och förklara att de inte kan checkas in om de frågar, men om du vill vara säker så kan du väl prata med dem och betala för en till sittplats eller något?
 
fiffig skrev:Jag skulle bara tagit väskorna som de är och förklara att de inte kan checkas in om de frågar...Klicka för att utvidga...


Den diskussion har jag haft med incheckningen på bl a Arlanda. Dagsformen på personalen avgör om väskorna kommer med eller inte. Du behöver alltid ha en backup plan i denna typ av situation.
 
Kanske kan vara på sin plats också att notera att reglerna om antal batterier och hur kraftiga (Wh) de får vara inte bara är ett kul rundningsmärke. En diskussion som börjar glida mot hur man - regelvidrigt - kan ta med så många som möjligt, hör inte i min värld hemma här. Batteribrand ombord på ett flygplan är allvarligt.
 
fiffig skrev:Hej! Jag har jobbat länge med TV-inspelning. Det gick oftast att checka in det mesta, men när det inte gick, vi ignorerade gränsen och tog med oss bara vad vi inte kan checka in. Vi har använt oss av fraktbolag också men en gång när vi flög från Oslo till Bergen, fraktbolaget kunde inte hämta våra bagage från hotellet (hotellet vägrade lämna över bagage till dem) och då kunde inte vi börja filma. Det krånglade så mycket och då flög jag själv tillbaka till Oslo och tog med mig hela 7 väskor på flyget själv till Bergen. Det brukar alltid gå att ta med kameror/batterier på flyget så länge väskorna inte överstiger flygbolagets gräns, oavsett vikt. Om det är egentligen tillåtet är någon annan femma, men har aldrig haft problem med vikten, med div. Olika flygbolag.Innan covid tog jag ofta med mig väldigt tunga broschyrer, dokument eller liknande efter mässan osv, på carryon väskor, 15-20kg vardera, eftersom ingen väger dem. Många flygbolag i Asien väger även carryon väskor, även vid boarding gate har jag sett, har aldrig varit med om det i Arlanda själv, jag flyger dock endast business, och aldrig lågprisbolag. I mars när jag flög CDG-ARN Air France, vägde de inte carryon väskorna men det gjorde de mitt i kön till security och min medresenär åkte på ca.60 eur (de bad henne gå tillbaka till check-in disken för att betala).Jag skulle bara tagit väskorna som de är och förklara att de inte kan checkas in om de frågar, men om du vill vara säker så kan du väl prata med dem och betala för en till sittplats eller något?Klicka för att utvidga...


Jag har vid ett par tillfällen råkat ut för att Swiss vägt och mätt carry-on i gate, dessutom på ett mycket bryskt och otrevligt sätt. Bara som inspel på att det absolut kan hända i Europa också, och av icke Low cost carrier.
 
Har flugit med SAS Heathrow-Köpenhamn. Handbagage vägdes vid incheckning, fick Star Alliance approved tagg på väskan. Sen vid gate vägdes väskan ännu en gång. Påtalade att den är redan kollad och pekade på klister taggen.

Fick som svar en mordisk blick av crew samt ett bryskt den ska vägas här igen.

Så den gången var 8kg gränsen stenhård.
 
aikelo skrev:Har flugit med SAS Heathrow-Köpenhamn. Handbagage vägdes vid incheckning, fick Star Alliance approved tagg på väskan. Sen vid gate vägdes väskan ännu en gång. Påtalade att den är redan kollad och pekade på klister taggen.Fick som svar en mordisk blick av crew samt ett bryskt den ska vägas här igen.Så den gången var 8kg gränsen stenhård.Klicka för att utvidga...
LHR är klassisk ”väga handbagage mark”. Agree. Men generellt vägs och mäts inte handbagage. Jag flyger relativt mycket, och enda gången det hänt de sista tre åren är från VCE med Easy Jet.

Med det sagt, man måste räkna med att det kommer hända och ha en back up.
 
Sticktown skrev:Jag har vid ett par tillfällen råkat ut för att Swiss vägt och mätt carry-on i gate, dessutom på ett mycket bryskt och otrevligt sätt. Bara som inspel på att det absolut kan hända i Europa också, och av icke Low cost carrier.Klicka för att utvidga...


Swiss har till och med svenskspråkig personal på plats ofta i gaten som gör detta. Men jag ska inte säga att jag tycker det är tråkigt. Det är mycket tjafs kring handbagaget och behövs styras upp. Det funkar inte att ha med sig halva bohaget. De tog dock sikte på de med uppenbart stora och tunga bagage de gånger jag åkt.
 
Nu flyger inte jag med så tungt handbagage, men gärna 2-3 kamerahus, flera objektiver och långa telen. Jag har än så länge inte blivit nekad att ta med mig det jag konkar på. Har också av och till hyrat batterier på plats när jag behöver för exempel V-mount, för att spara vikt i handbagage och budget tillåter. Vet flera som inte packar ett kamerahus och ett långt tele utan går med det över axeln. Vet också flera som checkar in kamera utrustning, då i pelicase med extra försäkring. Eller att det skickas med DHL.
 
Denna info står i SAS appen men största delen av resan är med Turkish Airlines som har som regel att man får ha 2 handbagage (8kg x 2) per person. Här verkar det antyda på annat?
 
MagnoliaFrost skrev:Denna info står i SAS appen men största delen av resan är med Turkish Airlines som har som regel att man får ha 2 handbagage (8kg x 2) per person. Här verkar det antyda på annat?Klicka för att utvidga...
SAS app klarar inte av att visa korrekt info om varken bagage eller handbagage, framförallt inte hos partners. Så just denna info kan du stoppa ner i papperskorgen.
 
Back
Top