Adria Airways har gått i konkurs

joelg

New member
Har under nästa vecka tänkt åka till Ljubljana i Slovenien. För att ta sig dit behöver man nästan uteslutet använda Adria Airways. I mitt fall till och från Zürich och Ljubljana. Dessvärre har båda dessa Adria-flighter blivit inställda på klockan 14 dagar innan avgång.



Har försökt läsa på och utifrån den uppfattning jag fått är det ekonomiska problem hos Adria och många flighter har på senare tid ställts in. I mitt fall så gör jag det jag kan och avbokar flyget och åker till Kroatien + hyrbil istället för att lugna kroppen då det känns som högrisk att använda Adria just nu tyvärr. Hade sett framemot att åka med SAAB 2000 vilket nu inte blir
 
Om du tar hyrbilsalternativet så får du räkna med ett par timmars kö vid gränsen. Kroatien är ju inte med i Schengen, därav långa köer vid gränsen nu under högsäsong.
 
marbe166 skrev:Om du tar hyrbilsalternativet så får du räkna med ett par timmars kö vid gränsen. Kroatien är ju inte med i Schengen, därav långa köer vid gränsen nu under högsäsong.Klicka för att utvidga...


Jag passerade gränsen Slovenien - Kroatien med bil 21 juni och 9 juli 2016. Total kötid åt båda hållen var under 1 minut.
 
marbe166 skrev:Om du tar hyrbilsalternativet så får du räkna med ett par timmars kö vid gränsen. Kroatien är ju inte med i Schengen, därav långa köer vid gränsen nu under högsäsong.Klicka för att utvidga...
Har hört det där om köer i gränskontrollerna på Balkan från flera nu. Har passerat 7 kontroller senaste veckan utan problem. Idag passerade jag gränsen in till Kroatien från Montenegro och det gick också väldigt snabbt. Dock åkte jag buss så det tog ju lite tid att processa alla 50 passagerarna. Men dom som åkte bil swishade bara igenom.
 
Inte bara att bolaget gått i konkurs, det utgjorde det enda reguljära flygbolag som flög mellan Lugano och Zürich. Swiss, som samarbetade med Adria har därmed tappat en viktig region (Tessin).

Swiss har nu slutit avtal med SBB, schweiziska tågbolaget, om upp till 14 avgångar per dag i båda riktningar mellan Lugano och Zürich.

På liknande sätt gjordes när linjen mellan Basel och Zürich lades ned.
 
Resenären skrev:Inte bara att bolaget gått i konkurs, det utgjorde det enda reguljära flygbolag som flög mellan Lugano och Zürich. Swiss, som samarbetade med Adria har därmed tappat en viktig region (Tessin).Swiss har nu slutit avtal med SBB, schweiziska tågbolaget, om upp till 14 avgångar per dag i båda riktningar mellan Lugano och Zürich.På liknande sätt gjordes när linjen mellan Basel och Zürich lades ned.Klicka för att utvidga...


Ja, märkte det. Hade en flygning bokad..

Nu är man väl ganska bortskämda med att ha en väl betjänad järnvägsstation på Zürich flygplats men det lägger ändå på ca. 2h restid.



Som tur är har antalet bussar till Malpensa ökat, samtidigt som direkttåg från flygplatsen (S50) återkommit sedan Juni/Juli.



Finns väl en viss logik i att lägga ner flygplatsen om den enkom betjänar Zürich och Malpensa nås så pass mycket snabbare. För de som ska "bara" point to point mellan Zürich och Lugano har man väl redan en av de bättre tågalternativen i Europa.



Av egoistiska skäl, som Star Alliance-trogen, missgynnas jag såklart något. Har svårt att motivera att hädanefter inte ta den snabbare vägen via Milano.



Angående Adria så är jag inte förvånad. Mycket fokus på att agera underleverantör på linjer ingen annan lyckats få ekonomi i. Känns spontant som ett recept på misslyckande, om man inte har helt andra förutsättningar än andra flygbolag.
 
Älskade Slovenien som destination och var bekvämt att flyga med Adria. Tror ni någon tar upp staffetpinnen med direktflyg från CPH ?
 
Back
Top