Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden

hakansamuelsson skrev:Tack Budgetresenär. Den skall jag använda i fortsättningen. En annan fråga. Hur ser jag vad det är för en bokningsklass?Klicka för att utvidga...
Om du bokar via SAS hemsida kan du se den här:

sas-bokningsklass-jpg.27955

Budgetresenär skrev:@hakansamuelsson, påwww.owenrudge.net/utils/starcalc/kan du enkelt få uträknat hur mycket Aegaen-miles du tjänar på din resa.Klicka för att utvidga...
Observera dock att den inte är helt aktuell längre tyvärr. Bland annat säger den att Swiss P ger 200% vilket det inte gör enligt Aegean Airlines | Earn Miles . Jag grundlurades av detta när jag gjorde en MR i somras och blev klart besviken när det visade sig att guldkortet inte var säkrat tack vare denna flygning. Nybörjarmisstag.

Mitt guldkort säkrades för övrigt i onsdags efter en tur till Dublin med SAS ungdomsbiljetter. Väldigt förmånligt om man är under 26.

Hej alla. Har följt forumet under en tid nu så det var väl dags att börja skriva också.

Nådde silver med EB nyss men guld känns ganska långt bort så Miles & Bonus är nog det jag ska köra på nu.

Vissa sträckor verkar man få mer poäng om man krediterar Aegean men inte alla enligt länken ovan.

HEL-ARN ger 1000 på EB men 1200 på A3 om man flyger SAS plus. Däremot ger ARN-AMS-ARN 4000 på EB men bara 2800 på A3 mes SAS plus. Hur kommer det sig?

Kanske rörde ihop det lite, båda är med SAS plus, men man får betydligt mer på ena flighten på EB än M&B medans den andra ger mer på M&B än EB.

Förändrar i sak inget. Olika bokningsklasser på olika bolag ger olika intjäning till olika program.

Ingen större vits att sitta och jämföra och undra varför utan snarare bara att konstatera och sedan maximera till sin egen fördel.

Buffy:

Ja, det verkar oftast inte finna någon logik, och det gör det inte heller. Det finns massvis med olika bokningsklasser (C, M, Y), osv) och det är det, snarare än flygbolagens benämning (i detta fall Plus) på klassen som avgör hur mycket poäng du får. Och som agehall skriver så har flygbolagen helt skilda sätt att ge poäng för respektive klass.

Buffy skrev:Kanske rörde ihop det lite, båda är med SAS plus, men man får betydligt mer på ena flighten på EB än M&B medans den andra ger mer på M&B än EB.Klicka för att utvidga...

Skillnaden är att på SAS EB får man en "jämn" summa per segment som sedan är olika beroende på vilket land du åker till (möjligt att något land är indelat i 2 zoner).

Om du krediterar till Aegean istället så får du poäng utifrån hur lång själva flygningen är samt att man alltid är garranterad en minimisumma för ett segment oavsett hur kort den är. Därav kan det ge bättre med poäng till Aegean än SAS EB om man krediterar inrikes i Sverige.

Tittar man på hur mycket poäng man får inom Europa med SAS så är det många destinationer som ger betydligt mycket mer poäng än 1 poäng/mile som man får hos Aegean.

hakansamuelsson skrev:Tack för hjälpen! Då får det bli en SAS biljett till Shanghai.Klicka för att utvidga...

Hej igen,

Ja, jag köpte ju den där "SAS premium ekonomi biljetten". Allt för att försöka nå guldstatus på Aegean. Mitt mål med detta var ju, säkert som många andras, att kunna få access till lounger runt om i världen när jag flyger. Men efter Aegeans senaste ändringar i sitt program, vad är egentligen det bästa flygbolaget nu för att kunna nå samma status? Är det någon som satt sig in i det redan?

//Håkan

hakansamuelsson skrev:Hej igen,Ja, jag köpte ju den där "SAS premium ekonomi biljetten". Allt för att försöka nå guldstatus på Aegean. Mitt mål med detta var ju, säkert som många andras, att kunna få access till lounger runt om i världen när jag flyger. Men efter Aegeans senaste ändringar i sitt program, vad är egentligen det bästa flygbolaget nu för att kunna nå samma status? Är det någon som satt sig in i det redan?//HåkanKlicka för att utvidga...

Aegean är fortfarande det absolut enklaste sättet att få *G.

Fick 1000 Miles när jag signa nu så blue känns extremt lätt att nå snabbt. Eftersom jag mest gör Europa flygningar känns *G* målet betydligare enklare än med EB. Har börjat med att lägga till några hundringar också för att flyga SAS plus.

agehall skrev:Aegean är fortfarande det absolut enklaste sättet att få *G.Klicka för att utvidga...
Det är inte tvungetvis sant. Om man avser att åka 4 segment med Aegean eller kan tänka sig att göra en mileage run med Aegean som innehåller 4 segment så är Aegean onekligen det självklara valet. Annars beror det på vilket resmönster man har och åker man huvudsakligen interkontinentala flyg skulle jag säga att Turkish är enklast då det bara krävs 40000 poäng för Star Alliance guld. Dock skall man ha i åtanke att det är betydligt enklare att bibehålla sin guldstatus hos Aegean. Sammanfattningsvis, det varierar vilket som är lättast att få (första gången) men Aegean är det som är absolut lättast bibehålla.

Budgetresenär skrev:Det är inte tvungetvis sant. Om man avser att åka 4 segment med Aegean eller kan tänka sig att göra en mileage run med Aegean som innehåller 4 segment så är Aegean onekligen det självklara valet. Annars beror det på vilket resmönster man har och åker man huvudsakligen interkontinentala flyg skulle jag säga att Turkish är enklast då det bara krävs 40000 poäng för Star Alliance guld. Dock skall man ha i åtanke att det är betydligt enklare att bibehålla sin guldstatus hos Aegean. Sammanfattningsvis, det varierar vilket som är lättast att få (första gången) men Aegean är det som är absolut lättast bibehålla.Klicka för att utvidga...

Både Aegean Miles&Bonus och Turkish Airlines Miles&Smiles ger sämre intjäning (eller ibland inget alls) för billiga Economy class biljetter (det finns några undantag), så om du behöver att samla 40.000 miles på dessa program behöver du kanske att flyga dubbelt så mycket (med 50% intjäning) eller betala mer.

Aegean Airlines | Earn Miles

Turkish Airlines - Partners - turkishairlines.com

Dr. Miles skrev:Både Aegean Miles&Bonus och Turkish Airlines Miles&Smiles ger sämre intjäning...Klicka för att utvidga...
Vilka skulle du säga är lättast att få status hos under 2015 (med de förändringarna vi känner till i dagsläget)? Naturligtvis beror det på vilket resmönster man har och vilka bokningsklasser man väljer, men vad säger din magkänsla?

Budgetresenär skrev:Vilka skulle du säga är lättast att få status hos under 2015 (med de förändringarna vi känner till i dagsläget)? Naturligtvis beror det på vilket resmönster man har och vilka bokningsklasser man väljer, men vad säger din magkänsla?Klicka för att utvidga...
Aegean. Som många andra har redan svarat i andra trådar, flyger (tjänar) man inte de 24.000 miles (12.000 miles för befintliga statusmedlemmar) som behövs för att uppå Aegean Miles&Bonus Gold, blir det svårt att uppnå Star Alliance Gold i något av andra bonusprogrammen.

Dr. Miles skrev:Aegean. Som många andra har redan svarat i andra trådar, flyger (tjänar) man inte de 24.000 miles (12.000 miles för befintliga statusmedlemmar)...Klicka för att utvidga...
Du skrev 12.000 miles för befintliga statusmedlemmar, men det skulle väl stå befintliga guldmedlemmar? Det räcker väl inte med 12000/år om man har halkat ner till silvernivå?

Om man inte avser att flyga 4 segment med Aegean blir ju siffrorna 48000 respektive 24000 istället. Vad säger din magkänsla då (förutom United, som kräver 4 leg med dem)?

Budgetresenär skrev:Du skrev 12.000 miles för befintliga statusmedlemmar, men det skulle väl stå befintliga guldmedlemmar? Det räcker väl inte med 12000/år om man har halkat ner till silvernivå?Om man inte avser att flyga 4 segment med Aegean blir ju siffrorna 48000 respektive 24000 istället. Vad säger din magkänsla då (förutom United, som kräver 4 leg med dem)?Klicka för att utvidga...
Det är lönlöst att diskutera om vad jag tycker om kvalificeringskravet. Det är olika förutsättning för olika personer.

Antingen du kvalificerar dig till något av programmet, eller inget alls.

Back