anders-%C3%96stling
New member
Böjer min nacke i vördnad ...
Canadien skrev:En ytterligare sak att varna om i codeshare-sektionen är att även om man lyckas få rätt bokningsklass på metallbolaget så går inte Star Alliance poänguppgraderingar att applicera på code shares.Klicka för att utvidga...
1) Väl på flygplatsen har de väldigt mycket kontroll. Ombokningar på grund av t.ex. det du beskriver tar de hand om, de skiter i var/hur du köpt biljetten är min uppfattning.lemoniceman skrev:Frågor:1) varför hamnade jag inte i kläm då jag inte bokat direkt via AF eller KLM? Hade jag bara skillnad eller är det skillnad på äpplen och päron?2) använde jag code share? I så fall, vilket bolag var huvudbolaget? Både KLM och AF pushade notiser om gater och förseningar i respektive app. I KLM kallade man sista flighten för KL1179 och i AF-appen AF8355.3) alltid trott att de bara kan boka om till bolag inom sin allians men tydligen inte. Gäller detta alla bolag eller är air france extra generösa?Klicka för att utvidga...
1) ok, så problemen hade snarare kunnat uppstå om jag velat ändra något innan avresa tex?bnr skrev:1) Väl på flygplatsen har de väldigt mycket kontroll. Ombokningar på grund av t.ex. det du beskriver tar de hand om, de skiter i var/hur du köpt biljetten är min uppfattning.2) Vad stod på ditt boarding pass? AF8355 eller KL1179? Du bör även kunna titta på din eticket/PNR om det inte gått för lång tid.3) De kan boka om utanför också, jag misstänker dock att det blir dyrare för dem och att bolag inom samma allians är snällare mot varandra i sådana situationer, men det är bara vadjag tror.Personligen har jag blivit ombokad till LH och CX till HKG när SAS var tvungna att ställa in sin avgång på grund av tech. Första ombokningen som gjordes var visserligen med Thai, men den var helt idiotisk med typ 6h i Bangkok. Ringde SAS och bad dem ändra till två andra flighter istället (LH och CX), så hjälpte de mig med det.Klicka för att utvidga...
1) Ja.lemoniceman skrev:1) ok, så problemen hade snarare kunnat uppstå om jag velat ändra något innan avresa tex?2) det stod AF. Checkade även in hos AF i MIA så antar att det var KLM som code shareade. Hur borde man bokat för att undvika code share? KLM reste inte till MIA från AMS (åtminstone inte denna dag, vet inte om de gör det på vissa avgångar?) och AF flyger inte från LPI. Borde jag istället anpassa mig och flyga från ARN eller GOT med AF hela vägen? Exakt vilka problem kunde uppstått för mig? KLM och AF känns ju väldigt tighta och det var inga problem att få segment/miles.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:1) Boka aldrig codeshareCodeshare kan se väldigt oskyldigt ut. Problemet är att hos både Star Alliance och SkyTeam, så är det omöjligt att säga vad en bokningsklass blir hos operating carrier och det ärbokningsklassen hos operating carrier som används för tex intjäning av miles/poäng.Hos oneWorld är situationen något bättre. Där är det selling carrier (dvs vad som står på din codeshare biljett) som gäller för intjäning.Klicka för att utvidga...
Precis, själv nyttjat detta: flugit Etihad med Air France flight nummer och fått poäng på mitt konto på Flying Blue.Homer skrev:Det där är är ju faktiskt fel, för Sky Team är det ju precis som med OneWorld marketing carrier som bestämmer intjäningen.Det är enbart Star Alliance som är avvikande.....Klicka för att utvidga...
Hur funkar det när Etihad inte är med i skyteam?rvarttinen skrev:Precis, själv nyttjat detta: flugit Etihad med Air France flight nummer och fått poäng på mitt konto på Flying Blue.Klicka för att utvidga...
Nej, det är sant, Etihad är inte med i Skyteam. Men Eithad och Air France har en s.k. 'code share', en slags deal mellan just de bolagen, och dit vi planerade att åka så fungerade det; Air France hade då ingen linje till Abu Dhabi och inte heller till vår slutdestination. I och med att flygningen utgick från Paris med Etihad så gällde reglerna för deras 'code share' och gick att boka på Air France bokningssida (för den intresserade så var det: ARN - CDG - AUH - MLE och retur samma väg, i C).lemoniceman skrev:Hur funkar det när Etihad inte är med i skyteam?För mig blev det tvärtom. När air france bokade om mig till två BA-flighter fick jag ändå credits för de ursprungligt bokade AF-flighterna (även om jag fick skriva till dem och be dem kreditera mig).Klicka för att utvidga...
Homer skrev:Det där är är ju faktiskt fel, för Sky Team är det ju precis som med OneWorld marketing carrier som bestämmer intjäningen.Det är enbart Star Alliance som är avvikande.Klicka för att utvidga...
Precis så, har flugit många ggr på billiga Lufthansabiljetter som ger 0% till Aegean (Aegean guldkortet har använts vid incheckning o lounge). Har alltid funkat att efterregistrera till SAS Eurobonus.Jonas C skrev:Flög däremot Austrian Airlines bokad som codeshare med Croatia Airlines. Fick inga poäng för den flygningen på mitt TK-konto. Däremot gick det att efterregistrera flygningen på EuroBonus och Miles&More.Klicka för att utvidga...
Jonas C skrev:Flög däremot Austrian Airlines bokad som codeshare med Croatia Airlines. Fick inga poäng för den flygningen på mitt TK-konto. Däremot gick det att efterregistrera flygningen på EuroBonus och Miles&More.Klicka för att utvidga...
Ibland. Det som ibland verkar hända är att om krediteringen ger 0p så markeras den aldrig som krediterad och sedan kan man kreditera den till ett annat bolag.FFlash skrev:Hmm... fungerar detta verkligen? Om jag förstod rätt så hade du försökt kreditera det där på TK, dvs lagt in TK numret. Hur i världen kan det sedan vara möjligt att regga på nåt annat program.Klicka för att utvidga...