Här är en liten rapport från vår flygning med Air India, CPH-DEL på vår resa till Perth. Jag hade väldigt rimliga (lågt ställda) förväntningar, men hoppades förstås på att bli positivt överraskad. Låt mig börja med det positiva.
Poängresa, dvs vi hade inte betalt särskilt mycket
Lie-flat så man kunde sova, detta är en nattflygning med avgång 19:50.
Alltid spännande att testa ett nytt flygbolag, plus att jag fick en ny flygplats på min lista, DEL blev flygplats nr 105.
Amenity kit och trevlig pyjamas från Tumi, kommer garanterat att använda den fler gånger.
Men i övrigt var det värre. Vi hade valt 3H/3J, men vid incheckning visade det sig att 3H (fortfarande?) var trasig så det blev 3D/3F istället. Det första jag gjorde när vi boardat vara att testa våra stolar. Kabinen har 18 stolar och vad jag kunde se var minst 5 ur funktion. Varför lagar man inte bara dessa stolar? Det rådde total förvirring hos CC och man sprang fram och tillbaka och försökte fixa så gott man kunde.
En familj var seatade på 2A/2C och 3A/3C. När det visade sig att 2A var trasig flyttade man fram mamman till 1C och lät dottern i 7-8 årsåldern sitta kvar ensam på 2C. Den ensamresande mannen på 1A ville absolut inte byta plats, han kunde ju annars tagit 2C så mamma och dotter kunde suttit tillsammans på rad 1. Pappan i familjen var dessutom av den enkla uppfattningen att man inte behöver hålla för munnen när man skrällhostar, vilket han gjorde större delen av flygningen. Men det kan man ju inte gärna lasta flygbolaget för.
En annan passagerare satt på 2J och den stolen funkade delvis, ryggstödet kunde fällas men benstödet gick inte upp. Detta löste man efter en halvtimmes felsökning genom att samla ihop täcken och kuddar och palla upp så man fick en hyfsat plan yta, se bild.
Kabinen var rejält sliten, plötsligt ramlade en stor plastpanel loss från en stol, den slängde man bara upp i overhead bin. Många delar var klumpigt fastlimmade och det fanns flera lister och annat som satt löst.
Sen kom maten, jag hade valt kyckling curry som serverades med ris, chapati och helt sönderkokt daal. Jag åt nästan ingenting av det. Men champagne och annan dryck severades i alla fall utan knussel av den trevliga kabinpersonalen.
När det gäller transfer på DEL så var det också en märklig historia. Vi hade checkat in hela vägen från CPH och hade boardingpass för alla flyg. Vid transferdesken så invände man mot att boardingpass för DEL-SIN var printade med Air India-logga. De fick kalla på en representant från Singapore Airlines som kunde printa ut nya, exakt likadana, men med rätt logga. För övrigt var loungen på DEL riktigt trevlig med bl a kockar som lagade mat, allt var väldigt rent och prydligt.
Resten av resan var med Singapore Airlines och där fanns verkligen inget att anmärka på.