Air India flight 171 har havererat strax efter start

BBC Verify har en mycket bra genomgång av händelsen !




b5c3ada0-47b8-11f0-84b6-6bf0f66205f1.png




What could have caused Air India plane to crash in 30 seconds?

Experts told the BBC that a flap issue, engine failure or a bird strike are among the possible causes of the crash.


favicon-32x32.png


www.bbc.com
 
En överlevare… plats 11a. Längst fram i economy bakom galley/business. Måste lyckats bli skyddad på något mirakulöst vis… mådde bra nog för att ställa sig upp och springa därifrån. Väldigt stor explosion ändå…
 
Det


Linmet skrev:En överlevare… plats 11a. Längst fram i economy bakom galley/business. Måste lyckats bli skyddad på något mirakulöst vis… mådde bra nog för att ställa sig upp och springa därifrån. Väldigt stor explosion ändå…Klicka för att utvidga...
Nu kan alla bolag prissätta 11A som dom vill!
 
c0d62e80-eace-48de-a843-360d9e601fcc




Pilotens nödrop: Ingen kraft, vi kan inte lyfta

Strax före torsdagens krasch i indiska Ahmedabad skickade piloten ut ett nödmeddelande. Planet hade då precis lyft från landningsbanan.


favicon.ico


omni.se






"The full sequence from take-off to crash—final moments of Air India 171 captured on CCTV. Clear catastrophic lack of lift just seconds after liftoff."



Otäckt.



Jag tänker på när jag själv flög från Ahmedabad för några år sedan. Vilket logiskt sett är helt irrelevant förstås i sammanhanget.



När jag ser hela sekvensen och det efterföljande eldmolnet är det ännu mer fascinerande att en person var OK.
 
hco skrev:Pilotens nödrop: Ingen kraft, vi kan inte lyftaStrax före torsdagens krasch i indiska Ahmedabad skickade piloten ut ett nödmeddelande. Planet hade då precis lyft från landningsbanan.omni.se"The full sequence from take-off to crash—final moments of Air India 171 captured on CCTV. Clear catastrophic lack of lift just seconds after liftoff."



Otäckt.Jag tänker på när jag själv flög från Ahmedabad för några år sedan. Vilket logiskt sett är helt irrelevant förstås i sammanhanget.När jag ser hela sekvensen och det efterföljande eldmolnet är det ännu mer fascinerande att en person var OK.Klicka för att utvidga...
Kärran gick Tokyo Delhi Paris Ahmedabad i närtid.. med Delhi - Ahmedabad bara någon timme innan.. tänk att ha suttit på en av dom ..
 
Captain Steve har en teori som låter rätt trolig.



Planet var inte felconfigurerat, dvs flaps var ute, annars tjuter master caution som tusan under rollout och piloterna måste manuellt override alla varningar.



Han tror istället att när positivclimb, gear up ropades ut att First Officer fällande in flaps och slats istället för landningsstället.



Skulle förklara både varför stället inte fälldes upp och att lyftkraften förlorades.
 
Master Caution är inte speciellt högljudd. Men Takeoff config är extremt irriterande och utlöses redan innan planet börjat rulla. Om Steve verkligen är kapten borde han känna till det...
 
apknug skrev:Captain Steve har en teori som låter rätt trolig.Planet var inte felconfigurerat, dvs flaps var ute, annars tjuter master caution som tusan under rollout och piloterna måste manuellt override alla varningar.Han tror istället att när positivclimb, gear up ropades ut att First Officer fällande in flaps och slats istället för landningsstället.Skulle förklara både varför stället inte fälldes upp och att lyftkraften förlorades.Klicka för att utvidga...
Men man ser ju mycket snack om att RAT aktiverats och analyser om att man verkat ha förlorat båda motorerna eller iaf kraften?






air-india-diseaster.jpg




Air India crash: Expert claims RAT activation suggests aircraft may have faced power failure

An aviation expert says the RAT sound in Air India crash footage signals electrical failure


favicon.ico


www.theweek.in
 
Enligt en preliminär rapport hade bränsletillförseln till motorerna stängts av. Piloterna var tydligen medvetna om att så var fallet.



Ingen kritik riktas mot Boeing






41257087-f45b-4cd9-a218-cb4d0c82117b




Bränslet till motorerna avstängt vid kraschen

En preliminär rapport om Air India-planet som störtade i Ahmedabad, Indien, visar att bränsletillförseln till motorerna ströps. På cockpitinspelningen hörs piloterna diskutera felet innan planet störtar.


favicon-32x32.png


www.svd.se
 
nissefalk skrev:Låter ju helt otroligt, undrar om man kommer fram till varför de slog av bränsletillförseln, förmodligen ett misstag men ett jäkligt stor misstag isåfall.Klicka för att utvidga...


Nu är jag ingen pilot, så jag vet inte i vilka situationer man eventuellt kan vilja (tillfälligt) slå av bränsletillförseln, men det känns spontant som något som både är tillräckligt ovanligt och (uppenbarligen) kan ha väldigt stora konsekvenser, så jag kan tycka att det borde krävas lite mer än att bara slå av en switch...
 
Thornado skrev:Nu är jag ingen pilot, så jag vet inte i vilka situationer man eventuellt kan vilja (tillfälligt) slå av bränsletillförseln, men det känns spontant som något som både är tillräckligt ovanligt och (uppenbarligen) kan ha väldigt stora konsekvenser, så jag kan tycka att det borde krävas lite mer än att bara slå av en switch...Klicka för att utvidga...
Det finns säkerhetsanordningar (se bild här https://www.bbc.com/news/articles/cx2gy78gpnqo ), men det spekuleras om dessa var satt ut drift eller ifall switchen kunde ha utlösts elektroniskt.
 
Thornado skrev:Nu är jag ingen pilot, så jag vet inte i vilka situationer man eventuellt kan vilja (tillfälligt) slå av bränsletillförseln, men det känns spontant som något som både är tillräckligt ovanligt och (uppenbarligen) kan ha väldigt stora konsekvenser, så jag kan tycka att det borde krävas lite mer än att bara slå av en switch...Klicka för att utvidga...
Brand i motor eller i allmänhet problem med motor som man inte längre vill mata bränsle in i är typiska in-flight orsaker.

Sen används de väl även på marken, dvs man manuellt kopplar på och av bränsletillförseln. Därför är de så lätt tillgängliga, men ska ändå vara försedda med en mekanism som hindrar att man ”bara slår en switch” utan det krävs att man lyfter knoppen över en spärr innan man flyttar den mellan på/av lägen.



Intressant i BBC artikeln där man nämner att ett antal 737 fått installerat reglage utan denna spärr, men lite otydligt ifall de också hävdar att olycksplanet hade denna modell av reglage.



Teorin om att planet elektroniskt stängt av bränsletillförseln tycker jag är ganska makaber och osannolik, mest för att tillförseln slogs på igen snabbt efter kommentarerna i cockpit vilket mer tyder på att man där slagit om reglaget vilket innebär att någon även måste ha slagit av dem.
 
Som skrivet, ingen switch man ”råkar komma åt”, den lyfts upp och sen ändrar man läge, hände med 1s mellanrum mellan motorerna. Systemfel, hjärnsläpp eller pilotsjälvmord är väl mest troliga teorier just nu. Brand i motor m.m. är inget man stänger av bägge motorer innan man fått höjd. (tar en stund att starta igen)
 
Patrik skrev:Som skrivet, ingen switch man ”råkar komma åt”, den lyfts upp och sen ändrar man läge, hände med 1s mellanrum mellan motorerna. Systemfel, hjärnsläpp eller pilotsjälvmord är väl mest troliga teorier just nu. Brand i motor m.m. är inget man stänger avbäggemotorer innan man fått höjd. (tar en stund att starta igen)Klicka för att utvidga...


Brandlarm etc hade dessutom registrerats i svarta lådan.
 
intuition skrev:Det finns ju enService bullentineom hur en dålig lödning har lett till att det tolkas av styrdator som att bränslet ska strypas, så det är väl inte makabert att det diskuteras om detta kan ha hänt.Klicka för att utvidga...
Absolut är det möjligt (och en service bulletin med just detta problem är ju inte bra), men tänkte mer osannolikheten i timingen dvs avbrott just när man lyft, en sekund mellan motorerna som är ungefär hur det ser ut när man gör det för hand, och att bränsletillförseln kommer tillbaka efter att man i cockpit frågat om varför den är avstängd.
 
Patrik skrev:Som skrivet, ingen switch man ”råkar komma åt”, den lyfts upp och sen ändrar man läge, hände med 1s mellanrum mellan motorerna. Systemfel, hjärnsläpp eller pilotsjälvmord är väl mest troliga teorier just nu. Brand i motor m.m. är inget man stänger avbäggemotorer innan man fått höjd. (tar en stund att starta igen)Klicka för att utvidga...
Följande från (den preliminära) rapporten kan nog tyvärr bli relevant, för det kanske faktiskt går att stänga av dem bara genom att "råka komma åt"...




The FAA issued Special Airworthiness Information Bulletin (SAIB) No. NM-18-33 on December 17, 2018, regarding the potential disengagement of the fuel control switch locking feature. This SAIB was issued based on reports from operators of Model 737 airplanes thatthe fuel control switches were installed with the locking feature disengaged. The airworthiness concern was not considered an unsafe condition that would warrant airworthiness directive (AD) by the FAA. The fuel control switch design, including the locking feature, is similar on various Boeing airplane models including part number 4TL837-3D which is fitted in B787-8 aircraft VT-ANB.As per the information from Air India, the suggested inspections were not carried out as the SAIB was advisory and not mandatory. [min fetstil]Klicka för att utvidga...
 
740458




Air India captain 'cut off' fuel before fatal crash, US officials say

The captain of the Air India aircraft which crashed and killed all bar one of the 242 people on board likely cut off the fuel supply before it crashed in Ahmedabad, US officials believe.


favicon-16x16.png


www.lbc.co.uk






"The captain of the Air India aircraft which crashed and killed all bar one of the 242 people on board likely cut off the fuel supply before it crashed in Ahmedabad, US officials believe."
 
Back
Top