J
JKW
Guest
Hoppas nu att AI är tillräckligt intelligenta för att lägga flighterna på olika dagar. Detta för att då få 6 dagliga avgångar i veckan från Skandinavien.
Svar ja. Man flyger tisdag, torsdag och lördag från Köpenhamn med avgång 20.40. Enda veckodag som saknar avgång från Skandinavien är alltså måndag.JKW skrev:Hoppas nu att AI är tillräckligt intelligenta för att lägga flighterna på olika dagar. Detta för att då få 6 dagliga avgångar i veckan från Skandinavien.Klicka för att utvidga...
Så bra.Agö skrev:Svar ja. Man flyger tisdag, torsdag och lördag från Köpenhamn med avgång 20.40. Enda veckodag som saknar avgång från Skandinavien är alltså måndag.Air India åbner direkte rute mellem Delhi og KøbenhavnKlicka för att utvidga...
Finns det en klar definition av den här statistiken? Jag läser det som destinationer som saknar direkt förbindelse från CPH och antalet passagerare som reste (på annat sätt än direkt) mellan CPH och destinationen 2015?Agö skrev:Hittar inga unserved routes-siffror för 2016 men här är 2015 för CPH.Klicka för att utvidga...
Korrekt givetvis men likväl en indikation på att det finns en viss efterfrågan. Det är ju ren införsäljning det handlar om från flygplatsens sida.intuition skrev:Finns det en klar definition av den här statistiken? Jag läser det som destinationer som saknar direkt förbindelse från CPH och antalet passagerare som reste (på annat sätt än direkt) mellan CPH och destinationen 2015?Den som öppnar en ny linje kan ju knappast räkna med att ta 100% av passagerarna.Klicka för att utvidga...
Rätt kul att kolla på statistik för 2014 för t.ex. HKG och jämföra med 2015 (även om SK bara hann köra ett kvartal 2015). Blir kul att se siffrorna för 2016.intuition skrev:Absolut - det var bara en undran hur man skulle läsa statistiken. (CPH kan ju ha gjort vissa antagande i statistiken som gynnar deras egen sak, även om det är en IATA siffra i botten)En del av rutterna är ju redan väldigt väl tillgodosedda med 1-stop förbindelser och SK valde ju som bekant att serva HKG via ARNKlicka för att utvidga...
pep skrev:Er der nogen der ved hvordan det går på denne rute? Forleden kom jeg forbi deres check-in counters i CPH ca. 1 time før deres afgang. Alle 3 check-in counters var gabende tomme (for passagerer) og personalet stod bare og chattede...Min "konklusion" var at det må gå ad H.... til?@Agöplease prove me wrong?Klicka för att utvidga...
Ja, nu vet vi! (Betalvägg så endast citat)pep skrev:Er der nogen der ved hvordan det går på denne rute?Klicka för att utvidga...
Normalt tager det et stykke tid, inden en ny rute bliver kender i markedet, hvorfor mange flyselskaber i starten må flyve med en del tomme flysæder. Sådan har det ikke været i tilfældet med Air India. Markedet har tilsyneladende taget godt imod den nye rute, og det indiske flyselskab har ganske pæne passagertal efter de første par måneders drift. Det viser de senest tilgængelige tal fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.Ved udgangen af oktober havde Air India fløjet 20 gange i hver retning mellem København og Delhi, hvilket svarer til 40 operationer. På disse afgange var der samlet 6.986 passagerer, hvilket svarer til en belægning på 68 procent.Men tallene fra oktober – der var den første hele måned på ruten – viser, at der alene var 4.987 passagerer i denne måned, og det svarer til i gennemsnit 191 per flyvning. Med samlet 256 flysæder til salg per afgang er der tale om en belægning på 75 procent, hvilket må betegnes som værende ganske godt så hurtigt efter rutens opstart.Klicka för att utvidga...
EKCH skrev:Air India udvider fra d. 11. Maj antallet af flyvninger til CPH fra 3 til 4 ugentlige.Klicka för att utvidga...