Air India öppnar Köpenhamn-Delhi i maj 2017

Hoppas nu att AI är tillräckligt intelligenta för att lägga flighterna på olika dagar. Detta för att då få 6 dagliga avgångar i veckan från Skandinavien.
 
Det jag dock inte förstår är hur CPH kan "overtrumfa" ARN. Lika många avgångar i veckan, samma flygplansmodell men Arlanda får destinationen tidigare? Det känns ju som det vanliga danska storhetsvansinnet! haha.
 
Agö skrev:Svar ja. Man flyger tisdag, torsdag och lördag från Köpenhamn med avgång 20.40. Enda veckodag som saknar avgång från Skandinavien är alltså måndag.Air India åbner direkte rute mellem Delhi og KøbenhavnKlicka för att utvidga...
Så bra.

Jag tror att detta kan vara ett smart drag av AI. På detta sätt så får man en hög frekvens men kan tillgodose två destinationer samtidigt och två marknader som kompletterar varandra. Blir också intressant att se statistiken sen. Vilken destination kommer att bli mest lönsam?
 
Hittar inga unserved routes-siffror för 2016 men här är 2015 för CPH. Tillsammans med transfer till Colombo och Mumbai kanske det går att få snurr på detta.





upload_2017-5-30_20-0-48-png.64595
 
Agö skrev:Hittar inga unserved routes-siffror för 2016 men här är 2015 för CPH.Klicka för att utvidga...
Finns det en klar definition av den här statistiken? Jag läser det som destinationer som saknar direkt förbindelse från CPH och antalet passagerare som reste (på annat sätt än direkt) mellan CPH och destinationen 2015?

Den som öppnar en ny linje kan ju knappast räkna med att ta 100% av passagerarna.
 
intuition skrev:Finns det en klar definition av den här statistiken? Jag läser det som destinationer som saknar direkt förbindelse från CPH och antalet passagerare som reste (på annat sätt än direkt) mellan CPH och destinationen 2015?Den som öppnar en ny linje kan ju knappast räkna med att ta 100% av passagerarna.Klicka för att utvidga...
Korrekt givetvis men likväl en indikation på att det finns en viss efterfrågan. Det är ju ren införsäljning det handlar om från flygplatsens sida.



Men kan man skaffa codeshare med t ex SAS från relevanta upptagningsområden, prissätta rätt, smacka på med connections i Indien med omnejd, kombinera med Arlandarutten och dessutom sälja från andra hållet kan detta säkert flyga.
 
Absolut - det var bara en undran hur man skulle läsa statistiken. (CPH kan ju ha gjort vissa antagande i statistiken som gynnar deras egen sak, även om det är en IATA siffra i botten)



En del av rutterna är ju redan väldigt väl tillgodosedda med 1-stop förbindelser och SK valde ju som bekant att serva HKG via ARN
 
intuition skrev:Absolut - det var bara en undran hur man skulle läsa statistiken. (CPH kan ju ha gjort vissa antagande i statistiken som gynnar deras egen sak, även om det är en IATA siffra i botten)En del av rutterna är ju redan väldigt väl tillgodosedda med 1-stop förbindelser och SK valde ju som bekant att serva HKG via ARNKlicka för att utvidga...
Rätt kul att kolla på statistik för 2014 för t.ex. HKG och jämföra med 2015 (även om SK bara hann köra ett kvartal 2015). Blir kul att se siffrorna för 2016.



Top 25 Unserved Routes

CPH 2014 - Full year, total traffic:

Nr. IATA Destination PAX

1 MIA Miami (announced) 57,240

2 HKG Hong Kong 40,033

3 IKA Tehran 33,886

4 BOS Boston (announced) 33,819

5 ICN Seoul 32,209

6 MNL Manila 31,616

7 DEL Delhi 25,761

8 JNB Johannesburg 24,745

9 SOF Sofia 24,655

10 SGN Ho Chi Minh City 22,621
 
Er der nogen der ved hvordan det går på denne rute? Forleden kom jeg forbi deres check-in counters i CPH ca. 1 time før deres afgang. Alle 3 check-in counters var gabende tomme (for passagerer) og personalet stod bare og chattede...Min "konklusion" var at det må gå ad H.... til? @Agö please prove me wrong?
 
pep skrev:Er der nogen der ved hvordan det går på denne rute? Forleden kom jeg forbi deres check-in counters i CPH ca. 1 time før deres afgang. Alle 3 check-in counters var gabende tomme (for passagerer) og personalet stod bare og chattede...Min "konklusion" var at det må gå ad H.... til?@Agöplease prove me wrong?Klicka för att utvidga...


Jeg vil antage at 1 time før afgang er de fleste tjekket ind på denne flyvning. Jeg var forbi da de havde første flyvning fra CPH og der var der pæn kø ved check-in 3t15m før afgang.



Hvad jeg har hørt skulle der være pæn belægning på flyvningerne fra CPH og efter sigende bedre end fra ARN.
 
pep skrev:Er der nogen der ved hvordan det går på denne rute?Klicka för att utvidga...
Ja, nu vet vi! (Betalvägg så endast citat)




Normalt tager det et stykke tid, inden en ny rute bliver kender i markedet, hvorfor mange flyselskaber i starten må flyve med en del tomme flysæder. Sådan har det ikke været i tilfældet med Air India. Markedet har tilsyneladende taget godt imod den nye rute, og det indiske flyselskab har ganske pæne passagertal efter de første par måneders drift. Det viser de senest tilgængelige tal fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.Ved udgangen af oktober havde Air India fløjet 20 gange i hver retning mellem København og Delhi, hvilket svarer til 40 operationer. På disse afgange var der samlet 6.986 passagerer, hvilket svarer til en belægning på 68 procent.Men tallene fra oktober – der var den første hele måned på ruten – viser, at der alene var 4.987 passagerer i denne måned, og det svarer til i gennemsnit 191 per flyvning. Med samlet 256 flysæder til salg per afgang er der tale om en belægning på 75 procent, hvilket må betegnes som værende ganske godt så hurtigt efter rutens opstart.Klicka för att utvidga...


Delhi-rute godt fra start i København - CHECK-IN.dk
 
Bra beläggning.



Siden den 16. september sidste år og frem til udgangen af marts i år har 35.351 passagerer ifølge Trafikstyrelsens tal rejst på den nye rute mellem CPH og Indira Gandhi International Airport. Belægningen på ruten har også udviklet sig fint. I marts var belægningen således på 88 procent, da 6.316 af de 7.168 udbudte sæder blev solgt.



Air India øger mellem Delhi og København - CHECK-IN.dk
 
Back
Top