Airbus lägger ner A380

JacobGBG skrev:Tråkigt men egentligen inte oväntat. Tröskelinvesteringen för en A380 och kostnaden att ständigt hålla dessa i drift är ingen liten penning.Älskar att flyga A380 med dess utrymmen och låga ljudnivå.Klicka för att utvidga...

Jag är inte speciellt imponerad av A380 och dess utrymmen. Nu har jag bara åkt i First med A380 och där tycker jag inte den är bättre än något annat, bortsett från First på BA 747-400 som jag upplever som ganska trång med alldeles för många stolar på liten yta. När jag gått runt lite i A380 tycker jag det är som på andra flygplan, varken sämre eller bättre. Undantaget är A380 med riktig bar, där slår den det mesta. Det är ju tyvärr inte så många flygbolag som har detta trevliga vattenhål på sina flygplan.

Jag har inte åkt First på LH B747-8 men tycker på bilder och videor att det ser betydligt luftigare och trevligare ut.

Övervåningen Singapore Airlines på en A380 med enbart business slår mycket. Ska se till att få den upplevelsen igen. Tyst och inte minst mycket utrymme i kabinen och vid stolen. En mycket fin kärra!

Alf skrev:Jag är inte speciellt imponerad av A380 och dess utrymmen. Nu har jag bara åkt i First med A380 och där tycker jag inte den är bättre än något annat, b.Klicka för att utvidga...

Problemet med de flesta first på A380 är att de ligger på undervåningen. Enligt mig så känns business som brukar uppta hela övervåningen ge en helt annan känsla.

JacobGBG skrev:Problemet med de flesta first på A380 är att de ligger på undervåningen. Enligt mig så känns business som brukar uppta hela övervåningen ge en helt annan känsla.Klicka för att utvidga...
Där är ju Thais F-kabin i 380 perfekt belägen längst fram på övervåningen. Vad gäller stor C-kabin får jag flashback till första gången jag åkte A380, med Lufthansa Peking-Frankfurt. Etthundra säten i C-kabinen på övervåningen, det kändes bara för stort!

JacobGBG skrev:Problemet med de flesta first på A380 är att de ligger på undervåningen. Enligt mig så känns business som brukar uppta hela övervåningen ge en helt annan känsla.Klicka för att utvidga...
Nej, det är inte min bild.

Emirates, Qatar, Lufthansa, Thai har tex First på övervåningen längst fram. BA, AF och Asiana har på nedervåningen, SQ beror på vilken kabin de har, nya är uppe.

Alf skrev:Jag är inte speciellt imponerad av A380 och dess utrymmen. Nu har jag bara åkt i First med A380 och där tycker jag inte den är bättre än något annat, bortsett från First på BA 747-400 som jag upplever som ganska trång med alldeles för många stolar på liten yta. När jag gått runt lite i A380 tycker jag det är som på andra flygplan, varken sämre eller bättre. Undantaget är A380 med riktig bar, där slår den det mesta. Det är ju tyvärr inte så många flygbolag som har detta trevliga vattenhål på sina flygplan.Klicka för att utvidga...

När man reser som en statlig tjänsteman, i billigaste ekonomi, så slogs jag av hur mycket trevligare lufthansas ekonomiutrymme var i A380 jämfört med returresan hos austrian i 777 nu på senaste lågresan.

maswan skrev:När man reser som en statlig tjänsteman, i billigaste ekonomi, så slogs jag av hur mycket trevligare lufthansas ekonomiutrymme var i A380 jämfört med returresan hos austrian i 777 nu på senaste lågresan.Klicka för att utvidga...
Man får inte bortse att Austrian kör 10 i bredd på 777. T.ex. Thai och Singapore Airlines kör ju 9 vilket ger komfort mer i linje med A380.

Bortsett från att en säljare alltid tycker priset är för högt när han inte lyckas sälja var det riktigt intressant läsning!

Intressant vinkel att det inte var så att Airbus missade utvecklingen från hub&spoke till point2point, utan snarare att Airbus drev fram den genom att missa att göra hub spoke lönsamt!

Såg en YT-video igår med Sam Chui när han följde med HiFly:s A380 på sista färden till Toulouse. Någon som vet vad som händer med den nu? Spännande om någon A380 kommer att byggas om till fraktversion.

Inga nyheter från John Leahy, enligt min uppfattning. Dock kommer det vara en kamp att ens hålla befintliga A380 i luften. Blir spännande att se vart vi står om 5 år.

Emirates tror fortfarande på dem i alla fall, 3 nya levererade under december...

Emirates has taken delivery of its 117th @Airbus A380, the second superjumbo to join its fleet this month. Emirates will soon receive its next A380, its first with the long-awaited signature Premium Economy.

https://twitter.com/emirates/status/1338136651541999617

What Went Wrong With The Airbus A380? | Aviation Week Network

November 13, 2021

The last Airbus A380 ever produced is slated to be handed over to Emirates imminently.

Europe’s most ambitious commercial aircraft program post-Concorde had become a

gigantic failure and a prime example of management reading the market improperly.

In the weeks before that final delivery, Aviation Week ShowNews spoke with many insiders who shared their views and memories.

Due to high travel demand, a pilot shortage, and new build delivery delays due to either supply chain/workforce issues or Boeing 787 issues,

the A380 looks like a very interesting proposition again.

With continued high demand, the ongoing new build delays, and other outside factors (i.e., slot restricted airports like Heathrow, or the incoming restrictions at Amsterdam Schiphol), aircraft that can carry a large number of passengers on a single flight all of a sudden look favorable again, at least until the 777-9 comes along and can carry a similar passenger load with two engines.

Flight Friday: Return Of The A380 | Aviation Week Network

Due to high travel demand, a pilot shortage, and new build delivery delays, the A380 looks like a very interesting proposition again.

aviationweek.com

Back