ekf skrev:Om det stämmer så lär de i sann Amexanda göra detta väldigt Stockholmscentrerat, med sporadiska utsvävningar till Göteborg och Malmö.Klicka för att utvidga...
Hmm. Jag kan verkligen förstå att de vill bort från situationen där många verkar överutnyttja sign up-bonusar, men då kan de ju ändra annat än hela syftet med kortet? Sign up-bonusar har ju det senaste blivit större, och värvningskampanjerna mer frekventa. Väldigt bra för oss innehavare som kan timea byte eller inbjudan av vän till de perioderna, men kundbasen som stabilt kan tänka sig att ha samma kort en längre tid och gynnas vad gäller MR kan ju inte vara obetydlig. Då borde ju amex välja att gynna dessa kunder istället för att helt förbise dem bara för att bli av med illojala bonusgamar.Dbodenfo skrev:Pratade med en representant från amex idag.Detta är som vi har spekulerat i att allt grundar sig i att satsa på bättre events och mer lifestyle än istället för att skaffa poäng.I mina ögon och då vad jag underförstår i resonemanget är att då det blivit (speciellt i usa) en sport att starta och säga upp kort för att maximera MR och för att motverka detta beteende så väljer AmEx att göra MR näst intill värdelösa men kommer ger desto mer värde i events och lifestyle grejor.Genom att göra detta renodlar de korten till Lifestyle och sen poänginsamling.Klicka för att utvidga...
FilipJ skrev:Hmm. Jag kan verkligen förstå att de vill bort från situationen där många verkar överutnyttja sign up-bonusar, men då kan de ju ändra annat än hela syftet med kortet? Sign up-bonusar har ju det senaste blivit större, och värvningskampanjerna mer frekventa. Väldigt bra för oss innehavare som kan timea byte eller inbjudan av vän till de perioderna, men kundbasen som stabilt kan tänka sig att ha samma kort en längre tid och gynnas vad gäller MR kan ju inte vara obetydlig. Då borde ju amex välja att gynna dessa kunder istället för att helt förbise dem bara för att bli av med illojala bonusgamar.Har svårt att tro att detta till ens stor del har med överutnyttjande av sign up att göra.Klicka för att utvidga...
fcx skrev:Nästa steg är väl att Amex tar fram ett kort som inte går att betala med.Klicka för att utvidga...
intuition skrev:Nu undrar jag lite om det kan ha varit tester på om events och kickback skulle kunna vara bättre för amex. Kan ju ha varit så att de upptäckte att spend mm inte påverkas negativt och att det varit inflöde av riktigt nya kunder som lockats av event mm mer än MR poäng.Klicka för att utvidga...
fcx skrev:Nästa steg är väl att Amex tar fram ett kort som inte går att betala med.Klicka för att utvidga...
bvs skrev:Du blir medlem i Amexklubben, som nintendoklubben fast för vuxna, och får ett medlemskort i stället för ett kreditkort.Klicka för att utvidga...
Det förblir ju lite av ett moment 22, framförallt när events blir en ännu större anledning till kortet.GOTBound skrev:Semi-OT, det är väldigt dåligt med events utanför Stockholm.Vilket jag kan förstå då jag misstänker starkt att 90-95% av kundbasen bor i Stockholmsregionen.Klicka för att utvidga...
gdaily skrev:Lol vilket fånigt svar, om signupbonus(abuse) är problemet, så tar man väl som kortutställare och stoppar dessa abuses i stället (tex endast en life-time signupbonus).Klicka för att utvidga...
nissefalk skrev:Håller med om detta, jag har tillgång till Amerikanska kort och jämfört med USA så är ju sign up bonusar i Sverige RIKTIGT kass så förstår inte att det skulle vara ett problem i SverigeKlicka för att utvidga...
Valley skrev:Men, som det står, det är ju för att förbättra för oss kunderDessutom får vi äran att betala lite mera för kortetKlicka för att utvidga...
Dbodenfo skrev:Jag tror du har helt rätt! De har säkert fått bra feedback och nöjda kunder. Många i detta forum är poäng och förmåns styrda men kollar man på Facebook Grupper som "Poängen med Eurobonus" och andra resegrupper är det många medlemmar som inte har samma intresse eller kunskap - detta gör att de vill ha just Fast Track, Lounge, Events och sen vet de knappt vad MR är. Flera som är ok med att använda EB-poäng och en 2-4-1 på en GO till södra Europa och är super nöjda för det. Medans vi här går inte ombord på en poäng flight om det inte är Business eller First.Klicka för att utvidga...