Senaste nytt

AmEx - KYC email, någon som vet något?

Jag skall hålla detta kort men vi kan sammanfatta det hela med att hela AmEx KYC process troligen behöver en grundlig översyn. Ja emailet var äkta - det var dock felformaterat och det uppfyller inte "normen" (om man nu kan kalla det norm?) i hur man uppför sig när man skall göra KYC undersökningar. Trots att AmEx alltså fått all information, numera, tre gånger så har det inte "fastnat" i systemet, ety jag är "Pensionär" (nej jag är inte ens 60 år, och har bara lagt av att arbeta - och det är nog här någonstans som det sk*ter sig) och det verkar inte deras KYC system stödja. Men nu påstår de att jag inte skall få några flera påstötningar - f*n tro't.

jag är inte ens 60 år, och har bara lagt av att arbeta
Helt rätt Amex, man ska självklart göra rätt för sig och bidra till samhället, inte vara någon FIRE-ungdom! ;-)

Skämt åsido, jag kan absolut tänka mig att det är här det gått fel. Om man varken har lön eller pension, men fortsätter leva som förut (eller rentav med högre utgifter) så måste ju något vara fuffens. Amex har säkert rutiner för att hantera förmögna kunder som inte behöver arbeta, men då räknar de säkert på en förmögenhet som räcker för att leva på hela livet; om man bara tänker sig skarva några år mellan "slutat arbeta" och "börjat ta ut pension" så krävs ju inga hysteriska kapital.

Jag vet så klart ingenting om hur det fungerar på Amex, men rent generellt är det typiskt tycker jag: man hittar på smarta modeller som funkar bra i 99% av fallen, och sen litar man helt på dem och automatiserar utifrån dem, och glömmer helt bort vad man ska göra för att hantera de 1% som faller utanför modellernas antaganden...

Toppen