Amex Points Plus - värt pengarna?

palmen skrev:De kan säkert ha rätt om de fått denna info, men chatflight är välkända för att sprida alternativa sanningar också, inte bara på första april.Klicka för att utvidga...


Jag såg den först på deras sidan, det tog mig lite tid att lita på det faktiskt. Kollade även kalender för att vara säkert att det inte var första april. Haha
 
mrestes skrev:Skulle ha varit 0,84%. Idag får man 0,28%. Ökning med 4 gånger poäng blir 3*,28%= 0,84.Visst kan de bara värdefull för andra men för mig är amex blue 1.25% cashback (för 35 kr/månad) som jag kan spendera som jag vill fortfarande en bättre deal för all spend som tar Amex förutom hotell/flyg där jag vill få Platinum reseförsäkring.Så precis som du säger, alla måste göra sin egen uträkning.Klicka för att utvidga...
Och var kommer då siffran 0,28% ifrån som du använder?
 
Intressant alternativ till SAS Premium kortet där all AMEX spend går idag.

Jag är inte helt säker på att jag är så sugen på att samla poäng i SkyTeam eller SAS för den delen efter Q2 i år men med Platinum kortet har återbäring var så dålig att endast USA resor etc. betalats just för den generös försäkringen.



Detta tåls att räkna på, innan alla devalveringar av MR var det ett ok sätt att fylla på Hilton-kontot med poäng.



EDIT: Bara ICA och Systembolags inköpen på årliga bassis hade fått det att rassla till rejält.
 
bvs skrev:Betalar man fakturan med poäng så motsvarar 1000 poäng 0,28 kronor, antar det är därifrån.Klicka för att utvidga...
Korrekt. Cashvärdet av poäng. Så fort poäng byts till poäng hos någon annan är det väldigt individuellt hur mycket poängen är värda. Visst blir det nog billigare än att köpa poäng hos SAS direkt, men att köpa poäng hos SAS 10000 poäng kostar 2000 kr, är knappast prisvärt.
 
mrestes skrev:Korrekt. Cashvärdet av poäng. Så fort poäng byts till poäng hos någon annan är det väldigt individuellt hur mycket poängen är värda. Visst blir det nog billigare än att köpa poäng hos SAS direkt, men att köpa poäng hos SAS 10000 poäng kostar 2000 kr, är knappast prisvärt.Klicka för att utvidga...
Att använda MR-poäng för att betala fakturan, alltså som en ren cashback, torde väl vara det absolut sämsta sättet att använda poängen. Även om man använder den (erkänt dåliga) växlingen till Eurobonus så ger 1000 MR-poäng 34 Eurobonus-poäng, med standardvärderingen 10 öre alltså 3,40 kr. Mer än tio gånger så mycket värt som att betala fakturan.
 
Det känns som att det kan vara värt för mig att få MR med spend utomlands istället för EuroBonus från SAS Amex Elite. Åtminstone under 2024.



MEN, om jag har redan betalat flyg med Amex Elite, då tappar jag resförsäkringar på båda kort om jag betalar andra kostnader utomlands med Amex Platinum och inte längre Amex Elite eller hur?



Hur räknas det med skatt på bonus biljett för försäkringen? Blir det bara en liten summan av hela resans kostnad om man tänker på hotel och utflykt? Då borde jag kunna ändå spendera 75% av kostnad av hela resan med Amex Platinum på kommande resan.

Eller raknas om skatt till en kostnad av en vänligt biljett på nått sätt? Då är det kört för mig…
 
Jane Insane skrev:Att använda MR-poäng för att betala fakturan, alltså som en ren cashback, torde väl vara det absolut sämsta sättet att använda poängen. Även om man använder den (erkänt dåliga) växlingen till Eurobonus så ger 1000 MR-poäng 34 Eurobonus-poäng, med standardvärderingen 10 öre alltså 3,40 kr. Mer än tio gånger så mycket värt som att betala fakturan.Klicka för att utvidga...
Tror du har gjort ett fel, precis som när jag först kom fram till 0,74 istället för 0,84. 1000 amex poäng * ,0028 kr = 2,80.

Jag tittar på ett flyg just nu till Mallorca i Go med incheckad bagage.



Pris tur/retur betalar kontant: 2.395 sek. Pris Eurobonus med SAS Bonus, 30000 poäng plus 349 kr i avgifter. 2395-349 = 2046 kr. Delar med 30000 = 0,00682 öre blir värdet av varje Eurobonus poäng. 34 eurobonus*0,00682= 2,3188 sek. Betalar fakturan var 2,80, dvs 1,20% mer i detta fall. Jag förstår att SAS poängen kan vara mer om man till exempel vill åka till USA i Business och kan planera och hitta flyg med SAS Bonus men det är inte alla som vill eller kan göra detta.
 
Ok, kan konstatera att du @mrestes och jag räknar helt olika på värdet av poängen. För mig är eurobonus via amex eller mastercard mer värt än cashback kort. Personligen betalar jag dock inte fakturor i dagsläget för spend då det är dyrt för poängen, men skulle kunna göra det för vouchern med tanke på att värdet indirekt fördubblas på så sätt.



Men oavsett vad har ju alla kort olika fördelar och olika värde för olika personer.

Personligen är mitt fokus i dagsläget följande:

1. Voucher från Amex

2. FlyPremium 200k

3. SAS Bas/Extrapoäng

4. Strawberry poäng

5. SAS Statuspoäng



För att uppnå 2 måste ju även 200k poäng via 3 ramla in. Det är här som nu Amex Platinum faktiskt blir en spelare att räkna med.

Säga upp Amex Premium och lägga de pengarna på Amex Platinum points plus istället när voucher har uppnåtts.
 
mrestes skrev:Tror du har gjort ett fel,Klicka för att utvidga...
Ja. Du har rätt och jag hade fel, fel på en tiopotens dessutom. Jag borde ha reagerat på att siffrorna blev orimliga, men men...



Det ändrar inte slutsatsen; att använda MR-poäng för att betala en faktura är den minst effektiva användning av poängen som är möjlig, och om man har som MÅL att använda sina poäng på det viset är det väldigt svårt att hitta situationer där det någonsin kan bli klokt att spendera på ett Platinum-kort. Då är t.ex. Amex Blue mycket bättre.



Din värdering av Eurobonuspoäng till mindre än 7 öre per poäng är lite orimlig, du väljer det absolut minst meningsfulla sättet att spendera poängen tänkbart, på en hyfsat billig europaresa i ekonomi, vilket ingen bör göra annat än om man har poäng som går ut (vilket inte inträffar om man har MR-poäng, som aldrig går ut, som bara växlas till Eurobonus när de behövs).



Du har rätt i att inte alla vill/kan åka till USA i Business, eller flyga First Class eller något annat där man maximerar värdet på poängen. Men att hitta användningar där man får åtminstone 10 öres värde per poäng är ganska trivialt. Och det är alltså bara Eurobonus, vilket alltså är väl känt som ett ganska dåligt program att växla MR-poäng till. Du får förmodligen bättre värde genom att växla till t.ex. Avios, eller Hilton-poäng för boende.



Det är bra att möjligheten att växla ut MR-poäng till reda pengar existerar, det kan alltid uppkomma lägen där man plötsligt vill kliva ur programmet helt och hållet eller där man inte längre kan resa på något vis alls, och då är det bra att man har en säkerhetsventil där man kan få ut sina poäng utan att de helt förfaller, men att använda den sista säkerhetsventilen som mått för vad programmet är värt blir som sagt galet.
 
Jane Insane skrev:Du har rätt i att inte alla vill/kan åka till USA i Business, eller flyga First Class eller något annat där man maximerar värdet på poängen. Men att hitta användningar där man får åtminstone 10 öres värde per poäng är ganska trivialt.Klicka för att utvidga...
Tips på några sätt att använda mina Eurobonus bättre? Har inte tokmånga, eftersom jag försöker inte att samla många och hittar ofta billigare/bättre flygbolag än SAS för mina resor, men vill få ut något vettigt för dem jag har om det innebär en resa jag ska/vill/kan tänka mig göra.
 
@Jonas C ja detta kan ge bra avkastning med drygt 28eb per 100kr i utländsk valuta. (Inkl f/x ~2,5% ex USD). Jag använde tidigare Plat till allt som gick utomlands. Det tål att tänkas på men avvaktar annat projekt först innan jag eventuellt går all-in med utländsk spend här.



Fördelarna är försäkringarna igen utomlands som jag saknar, flexibla poäng som aldrig går ut samt givetvis ännu mer EB vid behov för t ex FP4.



Nackdelen att du faktiskt betalar 2,5/28,3=8,83öre per EB plus 100kr per månad. Jag kan tycka det är lite snålt med ytterligare månadsavgift för oss med Plat men trevligt något äntligen händer här. Jag avvaktar som sagt.
 
mrestes skrev:Tips på några sätt att använda mina Eurobonus bättre?Klicka för att utvidga...
Om fokuset är på enkel användning, snarare än maximalt värde, så skulle jag säga inrikes, både i Ekonomi och Plus blir det bra värde jämfört med avbokningsbara vanliga biljetter, framförallt om man reser med kort varsel. Bara för att ta ett exempel på måfå, ARN-VBY nu till helgen, kostar 5 897 kr tur-och-retur i Plus Smart. Med bonusbiljett kostar det 20 000 poäng + 469 kr. Har man FlyPremium blir det dessutom bara 10 000 poäng. Det exemplet blev faktiskt ruskigt bra värde, så bra blir det inte ofta, men det brukar ofta vara enkelt att spara mer än 2000 kr på en tur-och-retur när skatt och avgifter är avdragna, och det finns väldigt ofta bonusplatser tillgängliga.



Även ekonomi i europa kan löna sig om man letar lite dyrare tidpunkter. T.ex. sydeuropa i anslutning till lovtider, när biljettpriserna är ganska höga (men innan flygen är helt fullbokade).



Om man ligger nära en status kan man köpa baspoäng för extrapoäng. 10 000 extrapoäng ger 1000 baspoäng, vilket annars hade kostat 1000 kr om man betalade med pengar.
 
M.K skrev:@Jonas C ja detta kan ge bra avkastning med drygt 28eb per 100kr i utländsk valuta. (Inkl f/x ~2,5% ex USD). Jag använde tidigare Plat till allt som gick utomlands. Det tål att tänkas på men avvaktar annat projekt först innan jag eventuellt går all-in med utländsk spend här.Klicka för att utvidga...
Det stora värdet ligger i 40 Avios/100SEK vilket mer eller mindre motsvarar en 2for1 voucher.



Spenderar man 650K SEK i svensk valuta med 4x så blir det 2,6M poäng eller 130K Avios. I utländsk valuta blir det 5,2M poäng eller 260K Avios. Räcker till 2 biljetter till Maldiverna/Seychellerna/Zanzibar/Sri Lanka med Qatar, eller två biljetter till USA/Asien med Finnair för 125K Avios per biljett. Finns många sweet-spots i Avios ekosystemet nu när Finnair nyligen gick med.
 
Jonas C skrev:Det stora värdet ligger i 40 Avios/100SEK vilket mer eller mindre motsvarar en 2for1 voucher.Spenderar man 650K SEK i svensk valuta med 4x så blir det 2,6M poäng eller 130K Avios. I utländsk valuta blir det 5,2M poäng eller 260K Avios. Räcker till 2 biljetter till Maldiverna/Seychellerna/Zanzibar/Sri Lanka med Qatar, eller två biljetter till USA/Asien med Finnair för 125K Avios per biljett. Finns många sweet-spots i Avios ekosystemet nu när Finnair nyligen gick med.Klicka för att utvidga...
Riktigt bra. Kortet med bäst Aviosintjäning i UK (Amex BA Premium Plus) ger i regel 11 Avios per 100 SEK (up till 22 Avios vid köp på BA:s hemsida), som jämförelse.
 
@Jonas C Tack för info, då förstår jag. Så bra Ni med One world äntligen fått tillbaka ett bra alternativ! Värt att titta på för oss andra också med mycket utländsk spend framöver.
 
Jag blir provocerad av Amex agerande att först i princip ta bort intjäningen på Platinum för att sen höja priset och nu kräva ytterligare 1200 kr per år för att kunna börja använda kortet igen. Denna nya poängintjäning borde gälla samtliga kortinnehavare utan extra kostnad.
 
Unbundling är tyvärr trenden överallt. Du kan kolla på flygbolag som tar betalt för tilläggstjänster eller hotellprogram som har diverse achievement awards istället för att ge förmåner till "elit"-kunder.



Idén som sådan är dock intressant. Man köper alltså poäng för det fasta priset 1200 kronor. Jag måste räkna på var det går jämnt upp.
 
Mangostan skrev:Jag blir provocerad av Amex agerande att först i princip ta bort intjäningen på Platinum för att sen höja priset och nu kräva ytterligare 1200 kr per år för att kunna börja använda kortet igen. Denna nya poängintjäning borde gälla samtliga kortinnehavare utan extra kostnad.Klicka för att utvidga...
Intjäningen har ju inte ändrats, det är nyttjandet av poäng som slaktades vid transfer. Är ju fortfarande samma konvertering som gäller men tjäna upp till 8x mer.
 
Detta är ju lockande. Undrar hur länge det dröjer innan de försämrar utväxlingen ytterligare.
 
Back
Top