Ändrad flygavgång

Airbus747 skrev:Hela vägen?Klicka för att utvidga...



Ja, enligt punkt 9.2.1.2 i SAS General Conditions of Carriage February 2012


SAS General Conditions of Carriage February 2012 skrev:Article 9: Schedules, delays, cancellation of flights and closing down of routes, denied boarding and downgrading9.1 Schedules9.1.1 The flight times shown in timetables may change between the date of publication and the date you actually travel.179.1.2 Before we accept your booking, we or our Authorized Agents will notify you of the scheduled flight time in effect as of that time, and it will be shown on your Ticket. It is possible we may need to change the scheduled flight time subsequent to issuance of your Ticket. If you pro- vide us with contact information, we will endeavour to notify you of any such changes. If, after you make your reservation, we make a significant change to the scheduled flight time, which is not acceptable to you, and we are unable to book you on an alternate flight on us, which is accept-able to you, you will be entitled to a refund in accordance with Article 10.2 and the provisions of Article 15.4 will apply.9.2 Cancellation of flights and closing down of routes9.2.1 Except as otherwise provided by the Convention, if we cancel a flight or close down a route on which you hold a confirmed reservation, we shall, at your option, either:9.2.1.1 carry you at the earliest opportunity on another of our scheduled services on which space is available in a comparable service class without additional charge and, where necessary, extend the validity of your Ticket until our first flight on which space is available; or9.2.1.2within a reasonable period of time re-route you to the destination shown on your Ticket in a comparable service class by our own services or at our discretion by those of another Carrier, or by other mutually agreed means and class of transportation without additional charge. If the fare and charges for the revised routing are lower than what you have paid, we shall refund the difference; or9.2.1.3 make a refund in accordance with the provisions of Article 10.2 and if required by applicable laws a return flight at the earliest opportu-nity to your first point of departure.9.2.2 If you choose the options outlined in Article 9.2.1.1 through 9.2.1.2 and if required by applicable law, we shall provide you with assistance (e.g. phone calls, refreshments and accommodation) in reasonable relation to the waiting time caused by the cancellation.9.2.3 If you are not notified of a cancellation or closing down of a route in due time and if the cancellation or closing down is not caused by Extraordinary Circumstances and/or could have been avoided if all rea-sonable measures had been taken; if provided by applicable law you will be entitled to compensation.9.2.4 The liability provisions in Article 15.4 also apply to events described in Article 9.2.9.2.5 Upon the cancellation of a flight or closing down of a route, except as otherwise provided by the Convention or applicable laws, the options outlined in Article 9.2.1.1 through Article 9.2.4 are the sole and exclusive remedies available to you and we shall have no further liability to you.Klicka för att utvidga...
 
Airbus747 skrev:Finns det en möjlighet att SAS bokar om oss med ett annat bolag?Klicka för att utvidga...
Du kan alltid föreslå att få flyga Lufthansa till Thailand. Finns förbindelse till Bangkok via Frankfurt med Lufthansa.



Som sagt du har allt att vinna på att i förväg fundera på hur du skulle vilja ha det innan du ringer.
 
Har ditt flyg blivit inställt så gäller EU-rättigheterna. Flygbolag gillar gärna att säga att de gäller endast om flyget ställs in mindre än 14 dagar innan avgång, men den gränsen gäller endast rätten till kompensation. Du har fortfarande rätt till ombokning de 3 standardvalen (flygbolaget måste erbjuda samtliga 3, du får välja vilken du vill ha):




1. Ny resrutt samma dag


2. Ny resrutt annan dag


3. Pengarna tillbaka




Det står inte uttryckligen huruvida man har rätt till att bli ombokad endast till partners eller alla flygbolag. Konsumentorganisationer brukar välja den senare tolkningen, flygbolag den första. Ta reda på en avgång som passar dig, ring SAS och föreslå den. Säg att du väljer att resa samma dag med ny resrutt. Får du ett nekande svar skriv till dem istället så du har allt skriftligt.




Enklast är kanske om du tar tåg till Kastrup och SAS betalar tillbaka din tågbiljett i efterhand?




Annars finns det som tidigare nämnts olika alternativ (samtliga har platser lediga i ekonomiklass):



SK3683 25DEC GOTHENBURG-MUNICH: 1840-2035


TG 925 25DEC MUNICH-BANGKOK: 2150-1425+1


TG 725 26DEC BANGKOK-PHUKET: 1530-1650




LH 813 25DEC GOTHENBURG-FRANKFURT: 0855-1050


TG 921 25DEC FRANKFURT-BANGKOK: 1410-0620+1


TG 201 26DEC BANGKOK-PHUKET: 0750-0915




KL1160 25DEC GOTHENBURG-AMSTERDAM: 1735-1910


KL 809 25DEC AMSTERDAM-KUALA LUMPUR: 2050-1545+1


MH 790 26DEC KUALA LUMPUR-PHUKET: 1715-1730​


Se även mitt svar här (kan inte direktlänka just nu pga. sitter med IE7):

http://www.businessclass.se/sas-eur...raett-erbjudit-tillraecklig-kompensation.html




Låt oss få veta hur det går!
 
Hej ,


Här kommer svaret från SAS.




Hej xxxxx,




Eftersom du fått en ändring i din resplan och det inte finns något flyg samma dag som du från början hade bokat. Så kan vi erbjuda dig att åka den 23 December istället. Om inte detta skulle passa dig kan vi erbjuda full återbetalning på din resa.






9.2 Inställda flygningar och stängning av rutter




9.2.1 Om inte annat föreskrivs i konventionen ska vi, om vi ställer in en


flygning eller stänger en rutt till vilken du har en bekräftad reservation,


efter ditt gottfinnande antingen


9.2.1.1 transportera dig så snart som möjligt på en annan av våra


planerade tjänster där det finns ledig plats i en jämförbar klass utan


extra kostnad och, när så är nödvändigt, förlänga giltigheten för din


biljett fram till vår första flygning där det finns ledig plats eller


9.2.1.2 inom skälig tid omdirigera dig till det resmål som anges på din


biljett i en jämförbar klass av våra egna tjänster eller efter vårt


gottfinnande av en annan transportörs tjänster, eller på annat


ömsesidigt avtalat sätt, och transportklass utan extra avgift. Om priset


och avgifterna för den ändrade rutten är lägre än det du har betalat


kommer vi att betala tillbaka mellanskillnaden eller


9.2.1.3 göra en återbetalning i enlighet med bestämmelserna i artikel


10.2 och om det krävs enligt gällande lagar en returresa så snart som


möjligt till din första avreseort.


9.2.2 Om du väljer de alternativ som beskrivs i artiklarna 9.2.1.1–9.2.1.2


och om det krävs enligt gällande lag kommer vi att erbjuda assistans


(t.ex. telefonsamtal, förfriskningar och logi) i skälig proportion till den


väntetid som orsakas av den inställda flygningen. 18


9.2.3 Om du inte får meddelande om en inställd flygning eller stängning


av en rutt i tillräcklig tid och om inställandet eller stängningen inte


orsakas av extraordinära omständigheter och/eller skulle ha kunnat


undvikas om alla skäliga åtgärder hade vidtagits, har du, om det


föreskrivs i gällande lag, rätt till ersättning.


9.2.4 Bestämmelserna om ersättningsskyldighet i artikel 15.4 gäller


också för sådana händelser som beskrivs i artikel 9.2.


9.2.5 Vid en inställd flygning eller stängning av en rutt är de alternativ


som beskrivs i artiklarna 9.2.1.1–9.2.4, om inte annat föreskrivs i


konventionen eller gällande lagar, de enda och exklusiva avhjälpanden


som står till ditt förfogande.






Mvh


xxxxx


SAS
 
Airbus747 skrev:Hej ,Här kommer svaret från SAS.Hej xxxxx,Eftersom du fått en ändring i din resplan och det inte finns något flyg samma dag som du från början hade bokat. Så kan vi erbjuda dig att åka den 23 December istället. Om inte detta skulle passa dig kan vi erbjuda full återbetalning på din resa.Klicka för att utvidga...


Jag skulle svar att att du vill flyga med någon av följande alternativ som Gnopps skrev.





SK3683 25DEC GOTHENBURG-MUNICH: 1840-2035

TG 925 25DEC MUNICH-BANGKOK: 2150-1425+1

TG 725 26DEC BANGKOK-PHUKET: 1530-1650





LH 813 25DEC GOTHENBURG-FRANKFURT: 0855-1050

TG 921 25DEC FRANKFURT-BANGKOK: 1410-0620+1

TG 201 26DEC BANGKOK-PHUKET: 0750-0915



Ger inte upp än utan kolla vad SAS säger på denna förslag.
 
Svaret är i linje med vad SAS har som policy vid inställda avgångar, dvs ombokning till annat SAS flyg eller återbetalning.

Men du kan alltid fråga om ombokning till annat flygbolag, närmast Thai och Lufthansa.



Annars borde det väl inte vara något problem att begära återbetalning och själv boka en ny biljett med vad du vill ha med tanke på att det är nästan 7 månader kvar till avgång.
 
Jacob skrev:Svaret är i linje med vad SAS har som policy vid inställda avgångar, dvs ombokning till annat SAS flyg eller återbetalning.Men du kan alltid fråga om ombokning till annat flygbolag, närmast Thai och Lufthansa.Klicka för att utvidga...
Precis.


SAS regler är som följande:




SAS skrev:Cancellations not caused by extra ordinary circumstances planned in advance If a flight is cancelled in advance, or affected by a schedule change, this is to be considered as "not caused by extra ordinary circumstances".These types of cancellations or changes, must always be taken care ofat least 14 days beforescheduled departure.Passengers holding reservations, affected by cancellation or schedule change in advance, are entitled to the following assistance:Rebooking to other SK flights within ticket validity, if given alternative is not acceptableRefundKlicka för att utvidga...



Därför tror jag att Jacobs förslag via Munchen och Köpenhamn är nog näst bäst alternativ.





Kod:


SK/## 3631 GOT 11:50 MUC 13:45 E95

-> SK 2658 MUC 17:20 CPH 19:00 M81

-> SK 973 CPH 22:50 BKK 15:25 343



SK/## 3631 GOT 11:50 MUC 13:45 E95

-> SK/## 3201 MUC 19:15 CPH 20:50 CR9

-> SK 973 CPH 22:50 BKK 15:25 343



SK/## 3631 GOT 11:50 MUC 13:45 E95

-> SK/## 3682 MUC 14:55 CPH 16:30 E95

-> SK 973 CPH 22:50 BKK 15:25 343
 
Hej,




Har föreslagit detta alternativ men man erbjuder endast 2 alt, ombokning annan dag eller pengar tebax.


Javisst kan jag casha hem och köpa nya biljetter med då blir biljetterna 4 lax dyrare.




Men tack alla som kommit med råd ,dock så visar det sig återgigen att i all business så är hängslen och livrem ett nödvändigt ont.


Kundvård, platsar på floskeltoppen, SAS, tja,,, blir i fortsättningen inte mitt förstaval.
 
Tycker det låter oflexibelt av SK, och förstår inte varför flighten 25/12....Men SAS är som sagt inte speciellt benägna trafikera på storhelger..man drar verkligen ner till minimum.
 
Airbus747 skrev:Har föreslagit detta alternativ men man erbjuder endast 2 alt, ombokning annan dag eller pengar tebax.Javisst kan jag casha hem och köpa nya biljetter med då blir biljetterna 4 lax dyrare.Klicka för att utvidga...


Surt.. Med tanke på deras track record att typ aldrig trafikera speciellt frekvent på dessa dagar kan man verkligen fråga sig varför dom hade en bokningsbar avgång publicerad över huvud taget vid tiden när du bokade.
 
Det är shit-the-same vad SAS har hittat på för egna regler. Är ditt flyg inställt gäller EU-rättigheterna och SAS ska erbjuda dig de tre alternativen ombokning samma dag, ombokning annan dag eller återbetalning. Skriv tillbaka med olika flygalternativ samma dag.
 
Airbus747 skrev:Gnopps,Tack för ditt(allas) engagemang, har du ngn specifik EU paragraf som man kan hanvisa till vid en ev. kontakt.Klicka för att utvidga...



Kanske här och här?

Protection for Airline Passengers - Regulation 261/2004/EC

Frequently Asked Questions about Air Passengers' Rights in the European Union




EU skrev:Flight cancellations - air passenger rightsWhat are my rights if my flight is cancelled?Article 5 of the Regulation sets out the assistance available to passengers where a flight is cancelled. Where a flight is cancelled, passengers are entitled to reimbursement of the full cost of their tickets for the parts of the journey not made and for the parts already madeif the flight is no longer serving any purpose in relation to the passenger’s original travel plan together with, where relevant, a return flight to the first point of departure at the earliest opportunity or re-routing to their final destination at the earliest opportunity or re-routing at the convenience of the passenger to the final destination subject to availability of seats.Klicka för att utvidga...
 
Airbus747 skrev:Gnopps,Tack för ditt(allas) engagemang, har du ngn specifik EU paragraf som man kan hanvisa till vid en ev. kontakt.Klicka för att utvidga...
Precis som AHO skriver så läs http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2004:046:0001:0007:en:PDF, den är rätt lättläst. I ditt fall är de relevanta artiklarna 5 1 (a) som leder till 8 1 (a-c). Flygbolagen gillar som sagt att säga att det finns en 14-dagars gräns men den gäller endast rätten till kompensation (artikel 5 (c)) och det är du inte ute efter så låt dem inte vilseleda dig!
 
Airbus747 skrev:Vilken mailadress skall jag skriva till, enl, chattsupporten finns det ingen utan endast telefon,, skämtar dom?Klicka för att utvidga...
Jag vet inte om den här existerar längre: customerrelations at sas.se. Eftersom du har god tid kan du också skicka registrerad post med dina krav/förslag.
 
Back
Top