Användning av Finnair Plus-poäng

drklas

New member
Jag har en liten samling (ca 22000) Finnair Plus-poäng som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Har gått över till att samla mina Oneworld-poäng inom BAEC så om det inte finns starka skäl till att trycka in nya poäng så blir de inte fler. Dessutom börjar poängen gå ut till hösten.

Någon som har ett kul eller vettigt tips vad jag ska avända poängen till? En bonusresa till Helsingfors för en person lockar inte särskilt mycket och några Iittala-glas från Finnair Plusshopen känns inte heller helt bra även om just sådana glas är något jag har tänkt köpa ändå. Ungefär 400 kr värde skulle då motsvara 21700 av mina poäng.

Om du sparar till 25.000 Finnair Plus poäng kan du boka Japan inrikes flygningar med Japan Airlines i Economy class.

Tokyo-Okinawa t/r brukar kosta 40.000 JPY (ca 2.650 SEK) och uppåt. Det finns inget bränsletillägg på Japan inrikes flygningar.

Japan Airlines

map

http://www.gcmap.com/mapui?P=hnd-oka&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Tack för två bra tips! Fylla på med 3000 p hinner jag nog innan jag ska till Japan i juni. Att ha tid för en avstickare till Okinawa blir svårare men hade onekligen varit väldigt kul. Och om inte annat kan ju använda mina BAEC-avios till en sådan resa någon annan gång jag är i Japan.

DrKlas skrev:Tack för två bra tips! Fylla på med 3000 p hinner jag nog innan jag ska till Japan i juni. Att ha tid för en avstickare till Okinawa blir svårare men hade onekligen varit väldigt kul. Och om inte annat kan ju använda mina BAEC-avios till en sådan resa någon annan gång jag är i Japan.Klicka för att utvidga...
Om du åker till Okinawa under Juni månad är det nog bäst att du åker dit i slutet av Juni.

Bilden needan är statistik av nederbörd och soltimmar i Naha (Okinawa) i Juni månad. Blå är nederbörd, orange är soltimmar.

special-climate4.png

(Källa: Shimanavi)

Dr. Miles skrev:Om du åker till Okinawa under Juni månad är det nog bäst att du åker dit i slutet av Juni.Klicka för att utvidga...

Det skulle i så fall vara sista helgen i juni som är aktuell så det verkar ju bra. Regn och blåst gjorde att jag på min senaste lediga dag i Japan ersatte ett besök i Kyoto med ett besök i ett AEON köpcentrum ...

Har 18000 Finnair poäng som jag skulle vilja använda innan dom försvinner.

Några förslag, har noll koll på Finnairs program och tycker mig inte kunna hitta något i shoppen som kan betalas med bara poäng.

Andreas Ekman skrev:Har 18000 Finnair poäng som jag skulle vilja använda innan dom försvinner.Några förslag, har noll koll på Finnairs program och tycker mig inte kunna hitta något i shoppen som kan betalas med bara poäng.Klicka för att utvidga...

Köp till lite poäng. Då förlängs "bäst-före" tiden på dina befintliga poäng. Så kan du fortsätta att samla tills du får nog för att köpa en vettig resa för dem.

samet skrev:Köp till lite poäng. Då förlängs "bäst-före" tiden på dina befintliga poäng. Så kan du fortsätta att samla tills du får nog för att köpa en vettig resa för dem.Klicka för att utvidga...
Kontot kommer inte att fyllas på med nya poäng eller flygningar så vill gärna använda poängen till något.

Andreas Ekman skrev:Kontot kommer inte att fyllas på med nya poäng eller flygningar så vill gärna använda poängen till något.Klicka för att utvidga...

Okay. Hoppas någon kommer med kreativa idéer. 18k får du tyvärr inte mycket för. Jag har inget bra förslag.

Köp en billig t/r biljett, uppgradera båda vägarna (15k inom Norden t/r) och njut av en dag i loungen i Helsingfors. Alternativt flyg till Europa, uppgradera en väg för 10k. Kanske köp 2k till för att uppgradera båda vägarna.

Jag har en hög med bonuspoäng som räcker för hela familjen från Umeå till norra Europa. Jag har tidigare sökt på Minsk och vid väldigt få tillfällen hittat award-biljett. När släpper Finnair och är de snåla på att släppa biljetter, eller fungerar det bättre att ringa in? Provade ringa på svenska linjen ett par gånger för ett år sedan, men gav upp efter att vid samtliga tillfällen suttit cirka en timma kö.

Det har nyligen blivit mycket svårare att hitta upgrades och awards. Det går nästan alltid bara genom waitlist. Jag har bokat i år 2 awards och 6 upgrades och bara en gång lyckades göra det med online tool, annars varje gång via customer service (och genom waitlist). Som Finnair Plus Platinum är det i varje fall lätt att kontakta customer service (gör det oftast med email), men om du inte har status blir det väl svårare både att kontakta CS och att få upgrade/award gå igenom. Deras chat kan vara bra alternativ till telefon, brukar vara snabbare.

Brukar det gå bra att be dem söka över en lite längre period? Typ att man säger AAA-BBB cirka fem dagar någon gång i mars?

Jag har bett dem söka över något period, t.ex. över en månad och det har fungerat. Men problemet är att just nu får du troligen inte något annat än waitlisted bokning. För mig har det löst sig snabbt (förra gången på samma dag), men jag läser rapporter från flyertalk som säger att det kan ta väldigt lång tid. Som sagt, allt det här har ändrats nyligen och är inte alls bra.

Back