Arbetsvillkor på Norwegian

pandion

New member
Det verkar som att det håller på att blåsa upp till strejk bland DY:s piloter. DY har sedan en tid anammat Ryanairs strategi gällande att hålla personalkostnaderna nere genom att piloterna (och kabinpersonal) blir anställda i ett skatteparadis med korttidskontrakt.




Den enskilde piloten räknas då som egen företagare som fakturerar mot ett skatteparadis, och sedan skall ha själv betala sociala avgifter, skatt, pension etc. ur den klumpsumma han får.




Rapporter säger att en färsk styrman som anställs i Helsingfors får 2000 Euro i månaden på ett sådant kontrakt (om detta nu stämmer)...




Här finns en grävande artikeln från Norge...



- Får ikke snakke om kontrakten | nordlys.no
 
DY är för mig lite märkligt. De utgör sig för att vara ett lågpris bolag men ofta är de dyrare än många andra "vanliga" bolag.

De smuttskastar SAS till vardags med information som för de som inte förstår flyg, låter vettigt. Men vi som läser mellan raderna förstår att det bara är BS som skrivs.

Jag har några kollegor som jobbar på FR och jag tror generelt att de är ganska nöjda. De tjänar bra och har bra flexibilitet i deras schema. Att man som ny FO på DY tjänar €2k låter lite lågt... Men å andra sidan är det inget som förvånar mig med DY längre..



En annan sak med DY (kanske är lite offtopic). Jag har flygit med dem 3-4ggr senaste året och jag kanske har otur, men det är ju aldrig trevlig CabinCrew. Senaste flygningen mellan ARN-UME gick de och pratade spanska med varann, kanske inte spelar någon roll egentligen, men det var ju endå ett svenskt inrikes flyg....så kändes lite "b". Och det kändes som att satt jag inte ner och höllkäften så skulle jag åka av. Från start till landing satt de på sina stations och pratade skit (ingen service på den sträckan)...
 
Som jag vet är nästan hela flygande personal i Sverige anställd genom Proffice Aviation i ARN bas. I Finland är all flygande personal anställd genom Aprix (?), ett estnisk bemanningsbolag så de har regler + lönerna enligt detta avtal. I framtiden har DY planer att öppna en bas i Spanien för att de ska anlita en lokal bemanningsbolag för att använda för avgångar till och från Spanien istället för skandinavisk personal.





PS. En flygvärd/-inna i HEL har ingånglönen som 875€ innan flygtidsersättning och OB enligt det estnisk avtal.
 
Intressant artikeln om arbetsvillkor på Norwegian



875€, är det brutto eller netto? Om det är brutton och så ska skatt och sociala avgifter också betalas betyder det netto ca 400-500 Euro i fickan...
 
Pandion skrev:875€, är det brutto eller netto? Om det är brutton och så ska skatt och sociala avgifter också betalas betyder det netto ca 400-500 Euro i fickan...Klicka för att utvidga...


I Estland har du "flat rate" skatt alltså 21 % oavsätt dina inkomster så ca 650€ får en flygvärd/-inna efter skatt och andra avgifter.
 
Norska pilotförbundet vill stoppa social dumpning av Norwegian piloter



Det blåser upp till strejk hos Norwegian vilket även kan påverka SAS flygningar i form av sympatistrejker.



Norwegian kör med ful-metoden att inte anställa piloter utan hyr in från bemanningsföretag till dåliga villkor. Blir du sjuk eller om du har invändningar mot hur Norwegians rutiner fungerar ligger du ytterst löst till eftersom normala anställningsregler inte gäller. Hur det påverkar piloternas vardag kan vi nog gissa.




Samtlige norske piloter, tilsluttet Norsk Flygerforbund og Parat, støtter pilotene i Norwegian og deres kamp for faste ansettelser. Sammen er de om nødvendig villig til å bruke de virkemidler som skal til for å sikre anstendige arbeidsforhold, og hindre sosial dumping i luftfarten.Norsk Flygerforbund og Parat er i dag blitt enige om å støtte pilotene i Norwegian, som i disse dager kjemper for at selskapet skal tilby de ansatte ordnede og ryddige arbeidsforhold gjennom fast ansettelse. De to organisasjonene organiserer samtlige piloter i Norge.- Norwegian-flygerne står ikke alene. Deres kamp angår i realiteten alle flygere. Norsk Flygerforbund er beredt til å kjempe for faste ansettelser og ryddige arbeidsforhold sammen med våre kolleger i Norwegian.Klicka för att utvidga...


Norsk Flygerforbund
 
Vi får hoppas att dessa anställningsförfaranden kommer märkas i Norwegians bokningssiffror i det långa loppet. Dåliga villkort -> fler sjukskrivningar och sämre service -> färre passagerare (hoppligen).



Jag vill annars väldigt gärna se Norwegian lyckas men hade gärna sett någon "rättvisemärkning" även på flygbolag så jag vet att välja rätt.
 
bjornstrom skrev:Det blåser upp till strejk hos Norwegian vilket även kan påverka SAS flygningar i form av sympatistrejker.Norwegian kör med ful-metoden att inte anställa piloter utan hyr in från bemanningsföretag till dåliga villkor. Blir du sjuk eller om du har invändningar mot hur Norwegians rutiner fungerar ligger du ytterst löst till eftersom normala anställningsregler inte gäller. Hur det påverkar piloternas vardag kan vi nog gissa.Norsk FlygerforbundKlicka för att utvidga...


Det påverkar även vår vardag! Att flyga med en besättning som "bara gör sitt jobb" eller inte trivs påverkar både kundservice och flygsäkerhet genom att man kan bli benägen att ta större risker
 
Följande meddelande lagt upp på den finsk flygvärdinna och steward förbundets hemsida:



Norwegian, a low-cost airline from Norway, is also advertising cheap flights in Finland. Unfortunately, the factor behind the cheap fares neglects the rules of Finnish working life.



The Finnish Cabin Crew Union has concluded a generally binding Collective Labour Agreement for cabin crew. According to information received, Norwegian refuses to comply with the Finnish CLA, and their salary structure is too weak to manage financially in Finland. Therefore, the company uses a temporary foreign labour force.



The Finnish Cabin Crew Union encourages all unions to refrain from using Norwegian flights until they accept the generally binding CLA for cabin crew.



Finnish Cabin Crew Association



Källa:
Lentoyhti Norwegian | Ajankohtaista kaikille
 
Har svårt att se hur det kan vara "arbetsbrist" om de ändå tänker hyra in samma personal genom Proffice.
 
Jag har tidigare förespråkat Norwegian på korta linjer då deras service och koncept håller samma standard som SAS.


Tyvärr är detta nu slut, kommer hädanefter inte att anlita Norwegian. Således ytterligare ett bolag att införa förbud mot i företagets resepolicy. Övergår man till att anlita bemanningsbolag är det endast bojkott som gäller. Samma jobb skall göras men bolaget köper det för en billigare peng. Det kan ju vem som helst räkna ut att det drabbar både de anställda och oss passagerare. I slutänden blir även flygsäkerheten lidande. Detta är ganska självklart eftersom en del i avvikelsehanteringen som skall anmälas till resp övervakande myndighet görs i form av egenkontroll, dvs den som gjort ett fel skall frivilligt rapportera det. Vem tror ni vågar rapportera detta om man räknar med att kunna få sparken. Pilotförbundet har sedan länge uppmärksammat detta och ser ett klart samband. Att behöva arbeta för ett bemanningsföretag är vår tids nya slaveri.
 
Man kan ju skippa att flyga med Norwegian av olika skäl men om man gör det av pga arbetsvillkoren då blir det problem att köpa något överhuvudtaget i affärerna....
 
Storsteffe skrev:Man kan ju skippa att flyga med Norwegian av olika skäl men om man gör det av pga arbetsvillkoren då blir det problem att köpa något överhuvudtaget i affärerna....Klicka för att utvidga...


Jag delar inte det här synsättet - jag tror inte situationen i låglöneländer blir bättre för att vi i höglöneländerna släpper efter på våra arbetsvillkor, utan tror det är precis tvärtom. Cheferna i låglöneländer kan då hänvisa till att man även hos oss har underbetald personal.
 
Storsteffe skrev:Man kan ju skippa att flyga med Norwegian av olika skäl men om man gör det av pga arbetsvillkoren då blir det problem att köpa något överhuvudtaget i affärerna....Klicka för att utvidga...


Overhodet ikke. Jeg er prinsippfast, og boikotter bedrifter som av en eller annen grunn ikke oppfyller mine moralske krav til bedrifter. Alle bedrifter eksisterer for å tjene penger, og det er i og for seg greit. Det er når bedrifter begynner å kynisk utnytte sin arbeidskraft for å skape merinntekt i sine egne lommer, mens de som utnyttes for pengene får mindre, at det lyser rødt i huet mitt.



Å reise med fly er IKKE en livsnødvendighet. Å handle mat, ta en utdanning, medisiner og hjelpemidler hvis man er funksjonshemmet er eksempler på livsnødvendigheter. Det er derfor greit nok å ikke ha 100% ren samvittighet under handel av livsnødvendigheter - det er mindre greit å ha uren samvittighet når man helt uten problemer kunne unngått handelen. Å velge et annet flyselskap er simpelt. Å la være å besøke SeaWorld er også simpelt.



Å tenke litt etisk når man handler, ved å f.eks investere i dongeribukser made in italy, i stedet for å kjøpe slaveproduserte bukser fra Bangladesh og Kina på h&m, cubus, lindex osv. Man kan handle lokal mat, det smaker bedre og er sunnere. Ved å gjøre et minima av research før man handler, så kan man gjøre overraskende mange gode moralske valg også i hverdagen.



Det er ikke så vanskelig som man skulle tro - og det er en ekstremt dårlig unnskyldning for å ikke gjøre et moralsk valg "at man ikke kan ta det overalt". Man må begynne ett sted, og alle bidrag i kampen for bedre rettigheter for alle arbeidende mennesker er et viktig bidrag. Alle som tenker "takk gud det ikke skjer i min bransje", bør man kanskje skru på empatilyset og tenke på at det kan skje alles bransjer. Jeg ser i min egen bransje, petroleumsbransjen, så har også outsourcing blitt en stor ting. Oljebaronene vil tjene mer, og man tjener mer på å sende anbud på diverse tjenester man kjøper inn uten å sitte med ansvaret selv. Med på lasten får alle arbeiderene i sektoren dårligere vilkår, helse/miljø/sikkerhet minker etc.



Hvis alle bare står og ser på utviklingen...Så skjer det ingen ting.
 
Back
Top