Arlanda förlorar två linjer till Kanada sommaren 2025

011430121

New member
Trots lägre skatter förlorar ARN två Kanada linjer sommaren, SAS flyttar 3 avgångar till YYZ och lägger de i CPH, glädjande är att AC går från tre till 4 avgångar och ökar stolar med att sätta in 787-9 på linjen till YYZ från ARN

AC lägger ner linjen på ARN från YUL nästa sommar



Källa CHECK-IN.dk bakom låst vägg




448250388_920358583437310_6078140954431034381_n.jpg




To skandinaviske Canada-ruter forsvinder i 2025 - CHECK-IN.DK

Danmarks største medieunivers om luftfart, rejser & turisme


check-in_favicon_white.png


check-in.dk
 
Trist. Nu togs väl troligen de besluten innan man tog bort skatten (som ju formellt sett väl inte är det ännu, även om det garanterat går igenom). Men det lär knappast ensamt vara tillräckligt för att ta tillbaka den.



Undrar om AC hade mycket transfer på den rutten som de tappar när sas lämnat star alliance. Någon som åkt den och fått en uppfattning?
 
mha321 skrev:Trist. Nu togs väl troligen de besluten innan man tog bort skatten (som ju formellt sett väl inte är det ännu, även om det garanterat går igenom). Men det lär knappast ensamt vara tillräckligt för att ta tillbaka den.Undrar om AC hade mycket transfer på den rutten som de tappar när sas lämnat star alliance. Någon som åkt den och fått en uppfattning?Klicka för att utvidga...
Flyger från YOW till ARN/GOT någon gång i månaden eller oftare. YYZ är mycket större än YUL som anslutningspunkt för USA-resande, så brukar vara betydligt fler amerikaner på YYZ-linjen kontra YUL-linjen då AC ofta är billigare än UA, vilket också gör att den har högre pris och större businesskabin (från YUL var det i regel 787-8 som flögs).





I och med SAS utträde så måste man i princip flyga via Tyskland för att nå Skandinavien om man vill slippa att passera en USA-passkontroll från Kanada inom Star Alliance, tror dock inte det spelar så stor roll i det här beslutet.
 
Penguin skrev:Flyger från YOW till ARN/GOT någon gång i månaden eller oftare. YYZ är mycket större än YUL som anslutningspunkt för USA-resande, så brukar vara betydligt fler amerikaner på YYZ-linjen kontra YUL-linjen då AC ofta är billigare än UA, vilket också gör att den har högre pris och större businesskabin (från YUL var det i regel 787-8 som flögs).Klicka för att utvidga...
Right. Men det jag syftade på, som kanske var lite otydligt, var hur många connections man har på Arlanda. Alltså inte vidare connections på Kanada-sidan, utan vidare connections i Skandinavien/Europa med byte på Arlanda. (Transfer på Amerika-sidan påverkas ju inte av SAS bytet)
 
Äsch, mycket trevligare att flyga ARN-CDG-YYZ med AF //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png
 
mha321 skrev:Right. Men det jag syftade på, som kanske var lite otydligt, var hur många connections man har påArlanda. Alltså inte vidare connections på Kanada-sidan, utan vidare connections i Skandinavien/Europa med byte på Arlanda. (Transfer på Amerika-sidan påverkas ju inte av SAS bytet)Klicka för att utvidga...
Det är nog relativt få transfers på Stockholms-sidan. Ett YUL-ARN flyg i Augusti då jag och tjejen skulle vidare till UME så var vi 4 totalt som gick till connections från en 787-8. Skandinavien är en omväg från YYZ/YUL jämfört med Kontinentala europa/Mellanöstern/Kanadas västkust till Asien.
 
Back
Top