Arlanda - Sydney (awardresa, Star Alliance)

Glenn E skrev:Här är en rolig alternativ väg från Sydney till Stockholm som jag tror fungerar med en enkel EB award.Finns 14 december med ankomst till Stockholm 17 december.2 byten i Oceanien, 2 i Europa och 1 i Sydafrika. Auckland - Perth i ekonomi allt annat i business.http://www.gcmap.com/mapui?P=SYD-AKL-PER-JNB-LHR-FRA-ARN&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle MapperKlicka för att utvidga...
Sista biten av resan (Perth-Auckland-Sydney) kan riskera att bryta Cabotage reglerna.
 
Som ni är inne på är det från (och till Syd från Asien) som är knivigast att få ihop med vettig routing och smala tidsramar.



Som det ser ut nu kör jag ARN-HKG i C. Sedan köper Qantas i Premium. En jävla monsterresa om jag routrar runt för mkt.
 
Najs! Grattis!



Jag är ute lite efter samma resa, men är helt newbie på det här med att söka avancerad routing. Har bara sneglat på Expert Flyer.



Jag har däremot mer tid att planera, vi ska inte åka förrän nån gång mellan November 2017 och April 2018, är ganska flexibla och åker hellre utefter när det finns flyg i First. Är det Lufthansa via FRA man ska satsa på, eller vilket/vilka bolag har bäst First mellan ARN och SYD?
 
Daniel Morgansson skrev:Najs! Grattis!Jag är ute lite efter samma resa, men är helt newbie på det här med att söka avancerad routing. Har bara sneglat på Expert Flyer.Jag har däremot mer tid att planera, vi ska inte åka förrän nån gång mellan November 2017 och April 2018, är ganska flexibla och åker hellre utefter när det finns flyg i First. Är det Lufthansa via FRA man ska satsa på, eller vilket/vilka bolag har bäst First mellan ARN och SYD?Klicka för att utvidga...
Thai, Ana eller Asiana.
 
JohnnyWilde skrev:ANA och Asiana har mig veterligen ingen First service till Sydney så det enda alternativet är Thai såvida det inte finns en bunt med Krisflyer miles att disponera.Klicka för att utvidga...
Nej inte hela vägen till SYD, men från Europa til Tokyo/Seoul. Sedan vidare i Business. För oss som inte är så förjusta i Thai så är det ett alternativ.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Nej inte hela vägen, men från Europa. För oss som inte är så förjusta i Thai så är det ett alternativ.Klicka för att utvidga...
Nej de är inget alternativ om du vill flyga First hela vägen då du inte kan byta i tredje zon.

Bortsett från lufthansas markservice så flyger jag gladeligen med thai från Europa framför LH.
 
JohnnyWilde skrev:Nej de är inget alternativ om du vill flyga First hela vägen då du inte kan byta i tredje zon.Bortsett från lufthansas markservice så flyger jag gladeligen med thai från Europa framför LH.Klicka för att utvidga...


Och om man räknar med markservicen? Är det värt ett par timmar på tysk mark för att ha upplevt loungen? Senast jag ringde SAS bokning nämnde de något om Singapore Airlines och first , eller är det en codeshare? Går det att få till ett leg med A380 på något sätt?
 
Daniel Morgansson skrev:Och om man räknar med markservicen? Är det värt ett par timmar på tysk mark för att ha upplevt loungen? Senast jag ringde SAS bokning nämnde de något om Singapore Airlines och first , eller är det en codeshare? Går det att få till ett leg med A380 på något sätt?Klicka för att utvidga...
De timmar du lägger i First class terminal ska vägas mot 9 timmar i businessclass istället för Thai First ner mot Australien.

Det är ett beslut som endast du kan göra men FCT är ett måste för alla oss på att göra listan. Dock så kommer det fler tillfällen förhoppningsvis när Asien eller Amerika är destination.

Glöm Singapore, det går inte på något annat sätt än Krisflyer miles eller Cash!

Thai flyger A380 från Paris, frankfurt och London.
 
JohnnyWilde skrev:Nej de är inget alternativ om du vill flyga First hela vägen då du inte kan byta i tredje zon.Bortsett från lufthansas markservice så flyger jag gladeligen med thai från Europa framför LH.Klicka för att utvidga...
Hur menar du? Jag har en resa bokad ARN-FRA-ICN-SYD-AKL-SYD-HND-FRA-ARN i First och Business
 
JohnnyWilde skrev:De timmar du lägger i First class terminal ska vägas mot 9 timmar i businessclass istället för Thai First ner mot Australien.Det är ett beslut som endast du kan göra men FCT är ett måste för alla oss på att göra listan. Dock så kommer det fler tillfällen förhoppningsvis när Asien eller Amerika är destination.Glöm Singapore, det går inte på något annat sätt än Krisflyer miles eller Cash!Thai flyger A380 från Paris, frankfurt och London.Klicka för att utvidga...


Konstigt att killen i telefon nämnde det då . . . Jaja.



En cash-flight till London, Paris eller Frankfurt för att komma med en A380, och sen vidare för EuroBonus poäng med Thai i First. Funkar det hela vägen till SYD?
 
Daniel Morgansson skrev:Konstigt att killen i telefon nämnde det då . . . Jaja.En cash-flight till London, Paris eller Frankfurt för att komma med en A380, och sen vidare för EuroBonus poäng med Thai i First. Funkar det hela vägen till SYD?Klicka för att utvidga...


Jag åker:



Random småstad i Sverige - ARN - Economy SAS

ARN - FRA Economy SAS

FRA - BKK First Thai

BKK - SYD Business Thai.



SYD - BKK First Thai

BKK - FRA First Thai

FRA - ARN Plus SAS

ARN - Random småstad i Sverge Plus SAS.



Allt på poäng.
 
Daniel Morgansson skrev:Konstigt att killen i telefon nämnde det då . . . Jaja.En cash-flight till London, Paris eller Frankfurt för att komma med en A380, och sen vidare för EuroBonus poäng med Thai i First. Funkar det hela vägen till SYD?Klicka för att utvidga...
Nej Daniel du behöver inte positionera dig utan får in hela resan till Australien på en award.

LH till frankfurt och A380 till Bangkok och sen 747 till Sydney med Thai i First och vice versa hem.

Thai är bra såvida du inte är van vid ANA.



Vad någon random tomte på SAS säger ska du förbise å det ödmjukaste eller typ skita fullständigt i för dom har ingen aning om något.
 
Daniel Morgansson skrev:Senast jag ringde SAS bokning nämnde de något om Singapore Airlines och first , eller är det en codeshare?Klicka för att utvidga...


De yrade nog i nattmössan. Att boka Singapore Airlines first med Eurobonus är näst intill omöjligt. Det finns bara ett fåtal sträckor där det är möjligt när det finns plats och det är inte jättevanligt att det finns plats.



Sedan finns det inte codeshare på awards(*) heller, så det kan det inte ha varit.



*) Jag har läst nyligen på BA-forumet på FlyerTalk att en snubbe lyckats boka codeshare på en award i sydamerika, men hela den tråden är fylld av konstigheter, så jag tror mer på att det är en IT-glitch som gjort att det blir så än att det är meningen att det ska vara så. Codeshare ska som sagt inte existera på awards.
 
Back
Top