Auf wiedersehen Air Berlin? Konkurs...

NyfikenGrau skrev:Ontopic förväntar jag mig snabba ryck av SAS nu, monopollinjen GOT-TXL ligger och bara väntar på att bli tagen av just SAS! Alternativen är förmodligen Eurowings eller att den försvinner helt, båda vore mycket trist.Klicka för att utvidga...


Eurowings börjar ju flyga GOT-TXL 6 gånger i veckan från januari. Detta kan jämföras med Air Berlin som idag flyger den upptill 4 gånger per dag. När jag flugit med Air Berlin så har det även varit fullt ofta så ett behov verkar finnas.



Så ett gyllene tillfälle för den som blir först att täcka upp kapacitetstappet! Vore ju även toppen om SAS för en gång skull vågade satsa på GOT.
 
crown skrev:Eurowings börjar ju flyga GOT-TXL 6 gånger i veckan från januari. Detta kan jämföras med Air Berlin som idag flyger den upptill 4 gånger per dag. När jag flugit med Air Berlin så har det även varit fullt ofta så ett behov verkar finnas.Så ett gyllene tillfälle för den som blir först att täcka upp kapacitetstappet! Vore ju även toppen om SAS för en gång skull vågade satsa på GOT.Klicka för att utvidga...
Skillnaden mellan Air Berlin och SAS på Berlin-Göteborg linjen är att Air Berlin transporterar också anslutningspassagerare medan SAS transporterar endast passagerare som flyger den här sträckan (möjligen det kan finnas några som flyger vidare med Star Alliance partner men det kan inte vara så många).



Det är därför Air Berlin kunde flyga 4 gånger per dag och SAS hade inget på den här sträckan.

Eurowings kan räkna med att det kommer att finnas anslutningspassagerare på den här linjen, men inte SAS.



Apropå SAS direktlinjer från Göteborg diskuterades i den här tråden.

http://www.businessclass.se/forum/t...ed-sas-från-göteborg-paris-och-bryssel.27265/
 
Dr. Miles skrev:Skillnaden mellan Air Berlin och SAS på Berlin-Göteborg linjen är att Air Berlin transporterar också anslutningspassagerare medan SAS transporterar endast passagerare som flyger den här sträckan (möjligen det kan finnas några som flyger vidare med Star Alliance partner men det kan inte vara så många).Det är därför Air Berlin kunde flyga 4 gånger per dag och SAS hade inget på den här sträckan.Eurowings kan räkna med att det kommer att finnas anslutningspassagerare på den här linjen, men inte SAS.Apropå SAS direktlinjer från Göteborg diskuterades i den här tråden.http://www.businessclass.se/forum/t...ed-sas-från-göteborg-paris-och-bryssel.27265/Klicka för att utvidga...
Det har du rätt i! Att komma upp i samma frekvens som varit är nog omöjligt och olönsamt.



Det blir begränsat med antal anslutningspassagerare för SAS även om några få kanske. Själv hade jag en vän som flög ARN>GOT>TXL när den linjen fanns då det innebar kort transfer och fyllde i en lucka då SAS inte hade andra flighter. SAS frekvens på Berlin är ju även förhållandevis låg från huvudstäderna (men där finns det ju även konkurrens).



Även om största andelen av Air Berlins passagerare troligen var transfer så finns det en del som inte var det och därmed en lucka att fylla. Själv hade jag gärna sett en CRJ900 med en morgon och kvällsavgång till och från Berlin, borde ju gå att slinga in från Köpenhamn/Stockholm om man inte vill ställa den i Göteborg.



Men vi får väl se vad som händer. Kanske blir det Easyjet istället som återupptar sin Göteborg-Berlin-linje och flyger mellan städerna utöver Eurowings.
 
Håller helt med om svårigheten att flyga point-to-point utan hub för ett hub-bolag som SAS.



Däremot hade ju Air Berlin 3 dagliga (väl?) på ARN-TXL, och Eurowings tar väl bara upp en av dem. Där borde det kanske finnas en lucka för SAS att öka på med någon avgång, eftersom det är trafik på egen hub.
 
crown skrev:Eurowings börjar ju flyga GOT-TXL 6 gånger i veckan från januari.Klicka för att utvidga...


Oj, det hade jag missat helt. Hm..




Dr. Miles skrev:Skillnaden mellan Air Berlin och SAS på Berlin-Göteborg linjen är att Air Berlin transporterar också anslutningspassagerare medan SAS transporterar endast passagerare som flyger den här sträckan (möjligen det kan finnas några som flyger vidare med Star Alliance partner men det kan inte vara så många).Det är därför Air Berlin kunde flyga 4 gånger per dag och SAS hade inget på den här sträckan.Eurowings kan räkna med att det kommer att finnas anslutningspassagerare på den här linjen, men inte SAS.Klicka för att utvidga...


Det har du såklart rätt i och av samma skäl kanske det vore mycket viktigare att ta över/etablera morgon- och kvällsavgångar till från CPH och ARN för att få pålitliga kontinuerliga matningsanslutningar till/från SAS longhaul. GOT känns dock allmänt ganska "underservad" som destination jämfört med CPH/ARN/OSL så en viss marknad finns nog ändå.
 
crown skrev:Det blir begränsat med antal anslutningspassagerare för SAS även om några få kanske. Själv hade jag en vän som flög ARN>GOT>TXL när den linjen fanns då det innebar kort transfer och fyllde i en lucka då SAS inte hade andra flighter.Klicka för att utvidga...
Det tror jag snarare är ett exempel på just varför GOT-TXL inte fungerade. De hade såpass dålig fyllnadsgrad på flyget att sådant blev rimligt.



På samma sätt flög jag själv ett par gånger ARN-GOT-LHR på bonusbiljett när det inte fanns något alls kvar att välja på direktlinjerna ARN-LHR (med hyfsat kort varsel). Fanns nästan alltid via GOT.



Ska man mer strategiskt kunna fylla sådana flighter med connections måste man lägga om till att göra GOT till en "mini-hub" av något slag. Men SAS har redan 3 hubbar, vilket är väldigt mycket för ett bolag i den storleken.
 
Situationen för SAS kanske ser annorlunda ut när/om nya Berlin Brandenburg flygplats öppnar, då Lufthansa hade avsikt att öppna long haul linjer därifrån (jag vet inte om det är fortfarande aktuellt eller ej).
 
Spännande!



Undrar om Lufthansa för över flygplan/besättning man tar över från Air Berlin till deras LCC eller om Lufthansa själva ökar på Berlin i egen regi?



Undrar också om tillskottet av piloter som är glada att inte bli av med jobbet påverkar Lufthansas nuvarande piloter att inte dra till strejkkortet lika ofta?
 
Resenären skrev:Enligt artikel i Di: "Flygbolaget Lufthansa meddelar att man köper 81 av bankrutta Air Berlins 144 plan, och tar över 3.000 av bolagets 8.500 anställda."Klicka för att utvidga...


Ja, precis. Men jag undrar om tanken är att sedan föra över flygplan/besättning till Eurowings. Eurowings har ju annonserat att man kommer att öppna nya linjer där tidigare Air Berlin trafikerade.
 
dino_81 skrev:Ja, precis. Men jag undrar om tanken är att sedan föra över flygplan/besättning till Eurowings. Eurowings har ju annonserat att man kommer att öppna nya linjer där tidigare Air Berlin trafikerade.Klicka för att utvidga...


AirBerlin har följande flygplanstyp:


Airbus 330-200
Airbus 321-200
Airbus 320-200
Airbus 319-100
Boeing 737-800
Boeing 737-700
Bombardier Q400
Fleet overview - airberlin.com



och Eurowings har följande flygplanstyp:


Airbus A330
Airbus A320
Airbus A319
Boeing B767
Engineering & fleet - Company - Eurowings



Så, om det handlar om AirBerlins Airbus A319, A320, A321 och A330, blir det lättare för Eurowings att ta över (om det är så Lufthansa har tänkt).
 
dino_81 skrev:Ja, precis. Men jag undrar om tanken är att sedan föra över flygplan/besättning till Eurowings. Eurowings har ju annonserat att man kommer att öppna nya linjer där tidigare Air Berlin trafikerade.Klicka för att utvidga...
In de uttalanden som gjordes tidigt i processen pratade man åtminstone om att huvuddelen skulle till eurowings. Och de har väl knappast behov av så många plan i mainline.
 
jsn skrev:Flyger Eurowings A330? På vilka rutter?Klicka för att utvidga...
Enligt Jacobs tidigare inlägg, Karibien, Mellanöstern och Thailand.




Jacob skrev:Just nu på presskonferens med Lufthansa och Eurowings som berättar att Eurowings börjar med longhaul i oktober 2015. Första destinationerna blir Karibien, Mellanöstern och Thailand.Klicka för att utvidga...


Eurowings goes longhaul | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor




Jacob skrev:Inledningsvis är det fem destinationer som kommer trafikeras från hubben i Köln/Bonn: Varadero, Punta Cana, Dubai, Phuket och Bangkok.Klicka för att utvidga...


Lufthansas dotterbolag Eurowings startar långlinjetrafik - BusinessClass.se
 
Back
Top