Senaste nytt

Av-/ombokning Lufthansa Premium Economy Flex – oväntad avgift trots “gratis ombokning”

waterboy66

Ny medlem
Hej,
jag skulle uppskatta lite råd kring av- och ombokningsregler för Lufthansa Premium Economy Flex, bokad via lufthansa.se.

Bakgrund​

Vi är en familj med två vuxna och två barn som skulle bo i Toronto under cirka ett år.
Våren förra året bokade vi biljetter med full omboknings- och avbokningsrätt (bokningsklass Y och N).
Utresa: mitten av juni
Hemresa: februari året därpå

Tanken var redan från början att antingen boka om hemresan eller avboka den helt, eftersom vistelsen sannolikt skulle bli längre än ett år.

Problemet vid incheckning​

Vid incheckning till utresan uppstod dock problem:
jag nekades incheckning eftersom mitt visum vid tillfället endast gällde i 6 månader.

Under tidspress ringde vi Lufthansa och ombokade hemresan till ett datum inom 6 månader.
Detta kostade oss ca 5 000 kr per biljett (ca 20 000 kr totalt).

Jag uppfattade detta som en fare difference, dvs en högre biljettkostnad för just det datumet – något jag antog skulle justeras om vi senare bokade om till ett billigare datum. På grund av stress accepterade vi detta.

Oklar debitering i efterhand​

När jag några månader senare kontaktade Lufthansa igen kunde jag inte få ett tydligt svar på:

• varför denna avgift togs ut trots att biljetten hade gratis ombokning före avresa

• varför ingen bekräftelse eller kvitto finns på ombokningen

• varför ingenting om avgiften eller villkoren syns i bokningen på lufthansa.se
Jag fick dessutom besked om att jag endast skulle få tillbaka ca 12 000 kr vid avbokning av hemresan (ev mer, men hon kunde inte veta hur mycket), trots att vi totalt har betalat:

• ca 30 000 kr vid ursprunglig bokning, samt

• ca 20 000 kr vid ombokningen,
    för hemresan för fyra personer.

Mina frågor​

1. Har Lufthansa rätt att debitera oss på detta sätt trots “gratis ombokning”? Hur kan jag som konsument “överklaga” detta? Är det en fare difference eller en avgift?
  2. Vem avgör hur mycket man får tillbaka vid avbokning – biljettreglerna eller Lufthansas bedömning? Är det så att dom “omvandlar” biljetten till en enkelbiljett och priset för den? (Kan på ett ställe under bokningen se: “The fare is only valid if all the flights are fully flown in the booked sequence. Otherwise the fare will be recalculated based on the actual flight routing. Dock står detta in under Fare conditions)
  3. Vad har jag för realistiska möjligheter att överklaga detta?

Nuvarande situation​

Eftersom hemresan numera är ändrad har vi åter möjlighet att:

• boka om hemresan till ett datum som passar oss bättre, eller

• avboka hemresan helt
Det jag försöker förstå är vilket alternativ som är rimligast.

Jag överväger följande:

• Omboka hemresan och acceptera att vi redan betalat 20 000 kr extra

• Avboka hemresan och hoppas på att vi får tillbaka 30 000 + 20 000 kr och boka en enkelbiljett hem?

• Reklamera ombokningskostnaden via kreditkortet som en felaktig debitering
Hur hade ni gått vidare i den här situationen?

Utdrag ur biljettregler (Premium Economy Flex)​

Prior to departure of first flight
New travel dates must be prior to: 07/05/2026
Maximum revalidation penalty fee for entire ticket: 0 SEK
Penalty fee for ticket reissue: 0 SEK
Penalty fee for changes*: 0 SEK
Reissue: Allowed with restrictions
Changes*: Allowed with restrictions

After departure of first flight
New travel dates must be prior to: 17/06/2026
Maximum Revalidation penalty fee for entire ticket 0 SEK
Penalty fee for ticket reissue between: 0 SEK / 0 SEK (at today exchange rates 0 SEK / 0 SEK)
Penalty fee for changes between: 0 SEK / 0 SEK (at today exchange rates 0 SEK / 0 SEK)
Maximum Reissue penalty fee for entire ticket: 0 SEK
Reissue: Allowed with restrictions
Changes*: Allowed with restrictions

Toppen