Senaste nytt

Av-/ombokning Lufthansa Premium Economy Flex – oväntad avgift trots “gratis ombokning”

waterboy66

Ny medlem
Hej,
jag skulle uppskatta lite råd kring av- och ombokningsregler för Lufthansa Premium Economy Flex, bokad via lufthansa.se.

Bakgrund​

Vi är en familj med två vuxna och två barn som skulle bo i Toronto under cirka ett år.
Våren förra året bokade vi biljetter med full omboknings- och avbokningsrätt (bokningsklass Y och N).
Utresa: mitten av juni
Hemresa: februari året därpå

Tanken var redan från början att antingen boka om hemresan eller avboka den helt, eftersom vistelsen sannolikt skulle bli längre än ett år.

Problemet vid incheckning​

Vid incheckning till utresan uppstod dock problem:
jag nekades incheckning eftersom mitt visum vid tillfället endast gällde i 6 månader.

Under tidspress ringde vi Lufthansa och ombokade hemresan till ett datum inom 6 månader.
Detta kostade oss ca 5 000 kr per biljett (ca 20 000 kr totalt).

Jag uppfattade detta som en fare difference, dvs en högre biljettkostnad för just det datumet – något jag antog skulle justeras om vi senare bokade om till ett billigare datum. På grund av stress accepterade vi detta.

Oklar debitering i efterhand​

När jag några månader senare kontaktade Lufthansa igen kunde jag inte få ett tydligt svar på:

• varför denna avgift togs ut trots att biljetten hade gratis ombokning före avresa

• varför ingen bekräftelse eller kvitto finns på ombokningen

• varför ingenting om avgiften eller villkoren syns i bokningen på lufthansa.se
Jag fick dessutom besked om att jag endast skulle få tillbaka ca 12 000 kr vid avbokning av hemresan (ev mer, men hon kunde inte veta hur mycket), trots att vi totalt har betalat:

• ca 30 000 kr vid ursprunglig bokning, samt

• ca 20 000 kr vid ombokningen,
    för hemresan för fyra personer.

Mina frågor​

1. Har Lufthansa rätt att debitera oss på detta sätt trots “gratis ombokning”? Hur kan jag som konsument “överklaga” detta? Är det en fare difference eller en avgift?
  2. Vem avgör hur mycket man får tillbaka vid avbokning – biljettreglerna eller Lufthansas bedömning? Är det så att dom “omvandlar” biljetten till en enkelbiljett och priset för den? (Kan på ett ställe under bokningen se: “The fare is only valid if all the flights are fully flown in the booked sequence. Otherwise the fare will be recalculated based on the actual flight routing. Dock står detta in under Fare conditions)
  3. Vad har jag för realistiska möjligheter att överklaga detta?

Nuvarande situation​

Eftersom hemresan numera är ändrad har vi åter möjlighet att:

• boka om hemresan till ett datum som passar oss bättre, eller

• avboka hemresan helt
Det jag försöker förstå är vilket alternativ som är rimligast.

Jag överväger följande:

• Omboka hemresan och acceptera att vi redan betalat 20 000 kr extra

• Avboka hemresan och hoppas på att vi får tillbaka 30 000 + 20 000 kr och boka en enkelbiljett hem?

• Reklamera ombokningskostnaden via kreditkortet som en felaktig debitering
Hur hade ni gått vidare i den här situationen?

Utdrag ur biljettregler (Premium Economy Flex)​

Prior to departure of first flight
New travel dates must be prior to: 07/05/2026
Maximum revalidation penalty fee for entire ticket: 0 SEK
Penalty fee for ticket reissue: 0 SEK
Penalty fee for changes*: 0 SEK
Reissue: Allowed with restrictions
Changes*: Allowed with restrictions

After departure of first flight
New travel dates must be prior to: 17/06/2026
Maximum Revalidation penalty fee for entire ticket 0 SEK
Penalty fee for ticket reissue between: 0 SEK / 0 SEK (at today exchange rates 0 SEK / 0 SEK)
Penalty fee for changes between: 0 SEK / 0 SEK (at today exchange rates 0 SEK / 0 SEK)
Maximum Reissue penalty fee for entire ticket: 0 SEK
Reissue: Allowed with restrictions
Changes*: Allowed with restrictions

Mycket sannolikt att faren blev högre vid ombokning. Börja med att jaga ett kvitto på det du har betalat.

Om du avbokar hemresan stämmer det att du betalar för en enkelresa. Priserna för enkelbiljetter över Atlanten i premiumklasser brukar vara saftiga.

Flera bolag (tex SAS, osäker om LH) ger ingen återbetalning av fare diff om du ombokar till billigare datum.

Mina frågor​

1. Har Lufthansa rätt att debitera oss på detta sätt trots “gratis ombokning”? Hur kan jag som konsument “överklaga” detta? Är det en fare difference eller en avgift?
  2. Vem avgör hur mycket man får tillbaka vid avbokning – biljettreglerna eller Lufthansas bedömning? Är det så att dom “omvandlar” biljetten till en enkelbiljett och priset för den? (Kan på ett ställe under bokningen se: “The fare is only valid if all the flights are fully flown in the booked sequence. Otherwise the fare will be recalculated based on the actual flight routing. Dock står detta in under Fare conditions)
  3. Vad har jag för realistiska möjligheter att överklaga detta?
    4: Hur hade ni gått vidare i den här situationen?
1: Ja, troligtvis. pga fare difference. Vanligtvis innebär gratis ombokning att det är gratis att boka om till en annan flygning som kostar exakt lika mycket.
Är nya flyget dyrare så får man betala mellanskillnad. Är den billigare får man ingenting.
Men det styrs såklart av biljettreglerna som ofta är långa och krångliga att läsa för en lekman.
Har du ett pris för ToR som du kan kan delge oss kan vi troligen hjälpa att läsa reglerna med hjälp av Expertflyer!

På kvittot kommer det att framgå om det bara är fare difference och/eller avgift.

2: Biljettreglerna förstås. men det är ju Lufthansa som läser, tolkar och exekuterar ändringen.
Jag skulle gissa att det blir dyrare att boka av hemresan. (Ändringen innebär att man går från ett ToR-pris till en enkelresa. vilket över atlanten är dyrare 99 gånger av 100)

12000kr i återbetalning låter som skatterna!

Läser jag rätt hittar jag
IN CASE OF UPGRADING TO A HIGHER RETURN/ONE WAYFARE THE FARE DIFFERENCE WILL BE COLLECTED.

3: Slim to none

4: Tagit det som "läropengar" och vara mer nogrann nästa gång att kolla upp vad som gäller.
Anledningen till hela debaclet var ju att ditt visum inte var giltigt hela resan vilket ligger på dig att ha koll på!

12000kr i återbetalning låter som skatterna!

Läser jag rätt hittar jag
IN CASE OF UPGRADING TO A HIGHER RETURN/ONE WAYFARE THE FARE DIFFERENCE WILL BE COLLECTED.
Problemet är väl att en enkelresa med Lufthansa (och många andra legacybolag, åtminstone på longhaul) är extremt mycket dyrare än en tur-och-retur. Om jag inte är helt ute och cyklare så blir det så att om man har bokat en tor, reser på utresan och sedan avbokar hemresan så blir den genomförda utresan omprisad som en enkel, vilket betyder att den blir så mycket dyrare att man får nästan inget (eller bokstavligen inget förutom skatter) tillbaka för den avbokade halvan av tor:en.

Kort sagt, avbokningsbart är i praktiken bara värt något om man avbokar hela resan, om man tror att man kommer avboka endast ena riktningen så är det ganska meningslöst (då bör man ALLTID försöka hitta en ombokning istället, medveten om att dessa också kan vara väsentligt mycket dyrare än den ursprungliga bokningen, speciellt ifall det sker i närtid).

Ett annat sätt att se det; av- och ombokningsbart är ENDAST värt det om man bokat en ganska dyr resa, har man hittat en billig är det osannolikt att man kan av- eller omboka till likvärdigt pris så då kan man lika gärna vaska biljetten (och spara in Flex-tillägget till att börja med).

Tråkiga läropengar, absolut.

Direkt svar på vad att göra nu, så är nog detta alternativ minst dålig: ”Omboka hemresan och acceptera att vi redan betalat 20 000 kr extra”.

Du får dessutom fler resor att välja på (utan att betala extra) nu när du har en redan dyrare hemresa (och givet du betalade fare diff).

Toppen