Senaste nytt

Av-/ombokning Lufthansa Premium Economy Flex – oväntad avgift trots “gratis ombokning”

Hej, jag har nu lyckats hitta kvittot för ombokningen (av en biljett).
Jag vet inte om det är till någon hjälp

1768253268334.png

Och som text:
SEK 240CA SEK 130DE SEK 323LJ SEK 518RA SEK 34RC SEK 258SQ

SEK 131YA EUR 0.10CA EUR 0.10SQ

Hej, jag har nu lyckats hitta kvittot för ombokningen (av en biljett).
Jag vet inte om det är till någon hjälp

Visa bifogad bild 171804
Det är svårt att säga enbart på det här. Den visar vad ert nya pris är samt skatter & avgifter. Men verkar som sagt att ni fått betala ett högre pris på grund av någon av de faktorer jag skrev i mitt förra inlägg.

Det jag inte får att gå ihop är att om jag läst rätt så har ni betalat (30000 + 20000) / 4 => 12500 per person? Men kvittot här visar ett grundpris på mer än så (SEK 14956).

Det behövs både orginalkvitto som visar datum, bokningsklass och rutt (samt Fare om det finns). Sedan samma för ombokningen. Med dem båda borde det gå att tolka bättre.

Hur som helst, det verkar inte som att något inte skulle ha gått rätt till. Som jag skrev i förra inlägget blir det ofta dyrt att boka om på avresedagen innan första flyget, eftersom det i princip är som att köpa en biljett på avresedagen (vilket sällan är förmånligt).

Mina kommentar till dina förslag i första inlägget:
waterboy66 skrev:
Omboka hemresan och acceptera att vi redan betalat 20 000 kr extra
Gör detta. Ni har köpt en produkt och ändrat enligt regler överenskomna vid köpet.

waterboy66 skrev:
Avboka hemresan och hoppas på att vi får tillbaka 30 000 + 20 000 kr och boka en enkelbiljett hem?
Vid avbokning av hemresan (dvs. ändring av biljett) så justeras priset till så som biljetten är efter ombokningen: dvs. en enkelresa till Toronto. Nu vet jag inte er rutt, men t ex. Stockholm-Toronto enkel i premium ekonomi med Lufthansa ligger på cirka 35000kr. Det skulle betyda att ni inte får något tillbaka vid en sådan ändring (i teorin blir ni ju skyldiga Lufthansa mer pengar :)). Eventuellt kan flygbolaget ge tillbaka skatter & bränsletillägg, vilket kanske landar på cirka 2000-3000kr/biljett. En del flygbolag återbetalar inte vid sådana här scenarion, med logiken att du bokat om till en dyrare biljett så de behåller skatter & avgifter eftersom du är skyldig dem pengar.

waterboy66 skrev:
Reklamera ombokningskostnaden via kreditkortet som en felaktig debitering
Nej, jag kan inte se att något felaktigt gjorts.

Toppen