Avianca efter pandemin?

Jag kom hem för en vecka sedan efter att ha åkt tor London-Bogota. Utan tvekan sämsta business jag åkt. Stolen, täcke och kudde samt amenity kit var det absolut inget fel på men resten…. Personalen sanslöst oengagerad. Min fru som inte kan bry sig mindre och normalt inte noterar något öht sa helt opåkallat ”har det hänt något med det här flygbolaget? De verkar deprimerade.” Detta är helt sant. De var ivf inte direkt otrevliga. Ingen fördrink. Knappt en hälsning varken vid påstigning eller i högtalarna (usel engelska på samtliga kan vara delförklaring). Inte ett varv i kabinen förutom vid servering, inte ens ett kort varv med ”allt bra?” blick. Maten (två alternativ dit, tre hem om jag minns rätt) som de knappt presenterade gick ner men andades inte direkt premium på något sätt. Givetvis ingen meny. Kött var hamburgare på vägen hem vilket jag tog. Smakade ok men presentationen och kvaliteten på tillbehören lämnade en hel del att önska. De andra måltiderna kommer jag knappt ihåg mer än att det var ungefär samma känsla. Värt att förtydliga är att jag är allt annat än kräsen. Dryckesutbudet testade jag väl inte direkt (rödvin, kaffe och vatten enda jag tog) men utefter vad de erbjöd och hur vagnen såg ut så var Air Koryo mer inspirerande. Förutom matenx2 var det som sagt inget ”organiserat” varv i kabinen med snacks, dryck eller liknande. Vet inte om man kunde be om något men såg inte att nån annan hade något så faktiskt tveksam. Var inte heller någon fråga eller notering om man ville bli väckt till måltid eller inte. Toaletten såg ut som i ekonomi dvs inte eventuellt en liten korg med kräm osv. Ingen blomma, inte större. Spelar såklart ingen större roll men ger ändå en liten liten bättre känsla. Sist men inte minst så hade de masktvång vilket de tack och lov knappt brydde sig om när vi väl kom upp i luften (detta kan ju vara någon idiotlag men skulle inte förvåna mig om det är deras påhitt)

Nej, måtte det aldrig upplevas igen.



Edit, kom på en bra grej och det var loungen. Om det nu skall läggas till kontot
 
ARN01 skrev:Jag kom hem för en vecka sedan efter att ha åkt tor London-Bogota. Utan tvekan sämsta business jag åkt. Stolen, täcke och kudde samt amenity kit var det absolut inget fel på men resten…. Personalen sanslöst oengagerad. Min fru som inte kan bry sig mindre och normalt inte noterar något öht sa helt opåkallat ”har det hänt något med det här flygbolaget? De verkar deprimerade.” Detta är helt sant. De var ivf inte direkt otrevliga. Ingen fördrink. Knappt en hälsning varken vid påstigning eller i högtalarna (usel engelska på samtliga kan vara delförklaring). Inte ett varv i kabinen förutom vid servering, inte ens ett kort varv med ”allt bra?” blick. Maten (två alternativ dit, tre hem om jag minns rätt) som de knappt presenterade gick ner men andades inte direkt premium på något sätt. Givetvis ingen meny. Kött var hamburgare på vägen hem vilket jag tog. Smakade ok men presentationen och kvaliteten på tillbehören lämnade en hel del att önska. De andra måltiderna kommer jag knappt ihåg mer än att det var ungefär samma känsla. Värt att förtydliga är att jag är allt annat än kräsen. Dryckesutbudet testade jag väl inte direkt (rödvin, kaffe och vatten enda jag tog) men utefter vad de erbjöd och hur vagnen såg ut så var Air Koryo mer inspirerande. Förutom matenx2 var det som sagt inget ”organiserat” varv i kabinen med snacks, dryck eller liknande. Vet inte om man kunde be om något men såg inte att nån annan hade något så faktiskt tveksam. Var inte heller någon fråga eller notering om man ville bli väckt till måltid eller inte. Toaletten såg ut som i ekonomi dvs inte eventuellt en liten korg med kräm osv. Ingen blomma, inte större. Spelar såklart ingen större roll men ger ändå en liten liten bättre känsla. Sist men inte minst så hade de masktvång vilket de tack och lov knappt brydde sig om när vi väl kom upp i luften (detta kan ju vara någon idiotlag men skulle inte förvåna mig om det är deras påhitt)Nej, måtte det aldrig upplevas igen.Edit, kom på en bra grej och det var loungen. Om det nu skall läggas till kontotKlicka för att utvidga...
Sov du inte ombord? //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji3.png
 
Någon som har färska erfarenheter av Avianca att dela med sig av?
 
Servicenivån på Avianca A320 var ganska lik Ryanair. Fast sätet på de 3 första raderna är ok. Lite som Lufthansa business i Europa fast med två lite bredare gång och fönster säte och ett mindre mittsäte med en påbyggnad som ett bredd armstöd där man kan ställa saker på. Där fanns även USB kontakter. Även lite mer benutrymme.

På alla de andra raderna går det inte att fälla sätet. Inget inte ens vatten ingick oavsett var man satt. Lite hårt på en fem timmars flygning som Bogota till Mexico City.

Star Gold har lounge tillgång iallafall.

Loungen hade ingen alkohol. Gjorde inget klockan sju på morgonen.

Maten är ok för frukost.

Det finns flaskor med vatten och läsk så tag med några att inmundiga på flyget där ingenting ingår.

Bra duschar finns. En duschkabin som sprutar vatten på 3 olika höjder. I duschrummet finns även toalett.

Lekrum och område för att ladda sina laddbara saker fanns också.
 
Jag har gjort en liten recension av Avianca business på sträckan Bogota-London. Ni kan läsa den här. Var på det stora hela väldigt nöjd med flighten.







[Semi-live] Weekendresa till Galapagosöarna

Efter två nätter på Galapagos var det så dags för hemresa. Rutten såg ut såhär: Galapagos - Guayaquil - Bogota- London - Stockholm. De första två flygen i ekonomi och de sista två i business/plus. När jag checkade in väskan skulle jag inte få se den på 28 timmar, längsta tiden för mig någonsin...



www.businessclass.com








20230919_002845-jpg.146193



Gott kött till middag.




20230919_071758-jpg.146192



Delikata fattiga riddare till frukost. Avianca har duktiga kockar!
 
Gus skrev:Jag har gjort en liten recension av Avianca business på sträckan Bogota-London. Ni kan läsa den här. Var på det stora hela väldigt nöjd med flighten.Klicka för att utvidga...
Jag har aktivt undvikit Avianca de sista fyra åren pga mer än usel servicenivå och, på sista tiden, frånvaron av business inom nord-och sydamerika.

Denna recension visar ju att de måhända har blivit bättre. Noterade också nyss att de återinför business (och satt in B-787) på i vart fall LAX, GRU och EZE. Men jag vågade ändå inte åka med dem. Skall kanske ompröva detta. Stort tack!!
 
Avianca har ju ingen business inom sydamerika om jag förstått det rätt. Därmed flyger jag BCN-BOG i business, därefter BOG-LIM (hittade inget direkt till Cusco) i ekonomi. Är det möjligt att man kommer åt loungen i Bogota med tanke på att man flygit business dit och inte kan flyga business vidare?
 
Coffetoledo skrev:Avianca har ju ingen business inom sydamerika om jag förstått det rätt. Därmed flyger jag BCN-BOG i business, därefter BOG-LIM (hittade inget direkt till Cusco) i ekonomi. Är det möjligt att man kommer åt loungen i Bogota med tanke på att man flygit business dit och inte kan flyga business vidare?Klicka för att utvidga...
Om du är EBG ja, men annars inget att sträva efter att komma in i.
 
Coffetoledo skrev:Avianca har ju ingen business inom sydamerika om jag förstått det rätt. Därmed flyger jag BCN-BOG i business, därefter BOG-LIM (hittade inget direkt till Cusco) i ekonomi. Är det möjligt att man kommer åt loungen i Bogota med tanke på att man flygit business dit och inte kan flyga business vidare?Klicka för att utvidga...
Var där några timmar i november, hoppade runt mellan lounger. Var inte så illa. Fanns, allt från popcorn, pizza, nachos mm. Flög blandade klasser, men Star Guld.
 
Skyline Flyer skrev:Var där några timmar i november, hoppade runt mellan lounger. Var inte så illa. Fanns, allt från popcorn, pizza, nachos mm. Flög blandade klasser, men Star Guld.Klicka för att utvidga...
Jo ja men inte värt att betala extra för att komma in i loungen.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Om du är EBG ja, men annars inget att sträva efter att komma in i.Klicka för att utvidga...
Tänkte YOLO och att jag bara går fram till disken och låtsas som ingenting.



Så jag gick fram och visade mitt boardingkort från mitt förra ben och min framtida resa, då hon frågade om jag kom från en resa i business varpå jag svarade ja. Så det verkar som det kanske fungerar så trots allt, eller om det råkar vara att det är tomt i loungen idag.



Oavsett är lärdomen att ge det en chans även om det kan kännas lite läskigt.



Nu sitter jag här i loungen och äter varmkorv tills mitt nästa flyg!





img_2002-jpeg.148622
 
När man ändå är igång med att ta för sig sådär lite osvenskt, så provade jag att fråga tjejen i check-in om jag kunde få en plats vid en säkerhetsdörr. Hon kollade på mitt boardingkort, knappade lite på datorn och printade ut ett nytt utan att ställa några frågor. Märkte även att jag gick från boarding group D till B.



Kanske för att jag är lång, gringo, eller så kunde hon se att jag tidigare rest i Executivo (business) om hon sökte på min bokning.
 
Tjena,



Jag ska till costa rica i oktober och kör avianca på några sträckor. Landar Bogota 02:55. Avgång mot San Jose 08:10. Fru och två barn (11,13) med. Ingen höjdartid att jazza runt på en flygplats. Värt att betala in på loungen om vi inte kan lyckas komma in tack vare att man kommit in/reser tillbaka med business? Andra förslag?
 
Avianca international lounge terminal 1 Bogota öppen 04.00-22.30
 
Avianca startar linje från CDG till BOG från och med juli, avgångar mån, tor och lör. Detta är bra för er som letar awards till Sydamerika med kort varsel i sommar. Ser ut att finnas platser i sov-klass (Business minus allt) från 4 juli, än så länge bokningsbara med Eurobonus.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Avianca startar linje från CDG till BOG från och med juli, avgångar mån, tor och lör. Detta är bra för er som letar awards till Sydamerika med kort varsel i sommar. Ser ut att finnas platser i sov-klass (Business minus allt) från 4 juli, än så länge bokningsbara med Eurobonus.Klicka för att utvidga...
Dessutom direktlinjer från Medellin till Buenos Aires, Santiago och Lima, alla i A320 https://www.eltiempo.com/economia/s...ntiago-y-lima-conectaran-con-medellin-3329541
 
Back
Top