Avianca / Taca - LifeMiles

  • Thread starter Thread starter Andreas Eriksson
  • Start date Start date
Kan meddela att det löste sig snabbt och smidigt när jag skickade den andra bokningsreferensen till TK. Jag hade råkat skicka den för Amadeus först då jag inte insåg att det fanns en specifik för TK.
 
Jag hittade en lifemiles biljett med Copa Airlines från Los Angeles till Washington DC.

Är det tillåtet med en sådan bokning med ett flygbolag som inte kommer från USA?

Det är ju inte tillåtet mellan fastlandet i USA och Guam.



Edit| Via Panama.
 
Glenn E skrev:Jag hittade en lifemiles biljett med Copa Airlines från Los Angeles till Washington DC.Är det tillåtet med en sådan bokning med ett flygbolag som inte kommer från USA?Det är ju inte tillåtet mellan fastlandet i USA och Guam.Edit| Via Panama.Klicka för att utvidga...
Jag är inte hundraprocent säker men jag tror att man inte kan checka in väskan hela vägen när man flyger USA-annat land-USA pga cabotage.

Jag hade stort problem när jag försökte att checka in väskan med resväg Kunming (Kina)-Bangkok-Beijing (Kina)-Taipei.
 
Glenn E skrev:Jag hittade en lifemiles biljett med Copa Airlines från Los Angeles till Washington DC.Är det tillåtet med en sådan bokning med ett flygbolag som inte kommer från USA?Det är ju inte tillåtet mellan fastlandet i USA och Guam.Edit| Via Panama.Klicka för att utvidga...
Detta är "cabotage" så vitt jag vet ej tillåten biljett, du kan bli nekad boarding
 
jumbooze skrev:Detta är "cabotage" så vitt jag vet ej tillåten biljett, du kan bli nekad boardingKlicka för att utvidga...
Det beror lite på om det räknas som USA inrikesbiljett eller som utrikesbiljett med Open Jaw.

I teori kan det räknas som Washington DC-Panama City (destination)-Los Angeles. Däremot att försöka checka in bagaget hela vägen får nog problem.
 
Saxat från FlyerTalk:

Beware of Cabotage: LifeMiles has been known to issue tickets that constitute Cabotage, and at least one instance of denied boarding has been reported, stranding the passenger. An easily-seen example is travel on Copa from LAX to SJU (via PTY).
 
Hej!

Vill bara skriva av mig lite... Har letat febrilt efter 2 platser i C från ARN,OSL,CPH till SAN,LAX,LAS,SFO i mitten av september.

Jag hittar ingenting! Jag har dessutom börjat leta från FRA och LHR, men hittar återigen ingenting.

Jag gjorde nu några test på LHR-JFK och FRA-JFK och samma där. INGENTING. Har till och med börjat kolla på Vancouver m.m. men med samma resultat.

Fråga. Är det möjligt att Award för C inte har släppts ännu för september, m.a.o är det troligt att det kommer släppas mer platser senare? Eller är det så att alla platser är tagna redan nu...



Jag reser mest till USA och funderar på att köpa på mig mer poäng i 2-1 dealen, men med den totala saknad av tillgänglighet Europa-USA så tvekar jag....
 
cbroxe skrev:Hej!Vill bara skriva av mig lite... Har letat febrilt efter 2 platser i C från ARN,OSL,CPH till SAN,LAX,LAS,SFO i mitten av september.Klicka för att utvidga...
Kan det vara så att inrikes First class räknas som First class därför visar LifeMiles inte någon tillgänglighet? (mixad kabinklasser är ej tillåten)


cbroxe skrev:Jag hittar ingenting! Jag har dessutom börjat leta från FRA och LHR, men hittar återigen ingenting.Jag gjorde nu några test på LHR-JFK och FRA-JFK och samma där. INGENTING. Har till och med börjat kolla på Vancouver m.m. men med samma resultat.Fråga. Är det möjligt att Award för C inte har släppts ännu för september, m.a.o är det troligt att det kommer släppas mer platser senare? Eller är det så att alla platser är tagna redan nu...Klicka för att utvidga...
Jag ser inte heller tillgänglighet at 2 Business class awardplatser mellan London LHR och New York JFK eller mellan Frankfurt och New York JFK. Detta är bekräftad även på ANA:s webbsida.

Däremot går det att hitta 2 Business class awardplatser på Brussels Airlines mellan Bryssel och New York JFK i början av september 2015. Se bifogad screenshot från ANA:s webbsida.



screenshot20141211_2-png.30196





Även med LOT Polish Airlines i mitten av september 2015.


screenshot20141211_3-png.30197
 
Nar vi anda ar inne pa rutter med Lifemiles, sa kan jag meddela att det av okand anledning for narvarande inte gar att boka SQ J-biljetter till eller fran Australien. Dessutom har availability pa "through tickets" (e.g. MEL-BKK resp. BKK-CPH gar att hitta, men MEL-BKK-CPH pa samma datum funkar inte trots att det inte bryter mot max 8-timmars connection-regeln) med andra flygbolag minskat drastiskt vid samma tidpunkt.



Det spekuleras vilt pa australiska forum om det handlar om en glitch/bug, eller om SQ har tagit bort awardplatser den narmsta tiden pga at det fare mistake som nyligen uppstod da tusentals J-biljetter mellan AU och Europa saldes for $3,500 istallet for $6,000. Detta skulle dock inte forklara bortfallet av through-tickets med andra bolag som TG.



Framtiden far utvisa vad som hander, men Lifemiles saljer nog inte manga miles i Australien for narvarande.



Notera att SQ J-platser med Lifemiles normalt endast finns t-14 dagar fore avresa. Men just nu finns alltsa inga platser alls.
 
Hmm, Australien var ju annars en "gynnad" zon för de senaste "enhancements" så det vore ju tråkigt om SQ inte funkar längre där.
 
Dr. Miles skrev:Kan det vara så att inrikes First class räknas som First class därför visar LifeMiles inte någon tillgänglighet? (mixad kabinklasser är ej tillåten)Jag ser inte heller tillgänglighet at 2 Business class awardplatser mellan London LHR och New York JFK eller mellan Frankfurt och New York JFK. Detta är bekräftad även på ANA:s webbsida.Däremot går det att hitta 2 Business class awardplatser på Brussels Airlines mellan Bryssel och New York JFK i början av september 2015. Se bifogad screenshot från ANA:s webbsida.Visa bifogad bild 30196Även med LOT Polish Airlines i mitten av september 2015.Visa bifogad bild 30197Klicka för att utvidga...




Tack @Dr. Miles !
 
jumbooze skrev:Hmm, Australien var ju annars en "gynnad" zon för de senaste "enhancements" så det vore ju tråkigt om SQ inte funkar längre där.Klicka för att utvidga...
Ja, speciellt till Norra Asien dit priset sanktes till samma (40k one way) som till Sodra Asien. A andra sidan gick priset upp rejalt till Central Asia.



SQ med Lifemiles ar bra eftersom man (innan "glitchen") kunde hitta flera saten (upp till fyra tror jag) i J pa i princip varje avgang fran Australien till Singapore upp till 14 dagar innan avresa. Ibland aven enstaka stolar i Suites fran SYD.
 
Generelt synes jeg dog siden har været utrolig træg de seneste dage så jeg ville ikke dømme Singapore Airlines og "through-tickets" helt ude endnu.



Indenrigs first sælges som business hvis det er 2-class og first hvis det er 3-class.
 
Kostnadskalkyl av miles/poängköp

Google Sheets - create and edit spreadsheets online, for free.



Inköpskosnad av LifeMiles miles för bonusresa Europa-Nordamerika T/R i Business class

126,000 miles ($2.079 = ca 15.655 SEK)



Inköpskosnad av LifeMiles miles för bonusresa Europa-Nordamerika enkelväg i Business class

63,000 miles ($1.039,50 = ca 7.828 SEK)



Med tanke på det brukar att finnas Business class reapriser till New York från ca 11.000 SEK inkl. skatter, är det inte så mycket bra deal om du inte råkar att boka bonusresor då det inte finns några bra reapriser.



En fördel med LifeMilesbokning är dock överkomlig avbokningsavgift (50 USD per bokning per person). Jag misstänker att man inte får bokningsavgiften (25 USD) tillbaka så totala kostnaden för avbokning kan bli 75 USD per bokning per person.
 
Dr. Miles skrev:Kan det vara så att inrikes First class räknas som First class därför visar LifeMiles inte någon tillgänglighet? (mixad kabinklasser är ej tillåten)Klicka för att utvidga...
Inrikes med United i USA på lifemiles räknas som business class då jag har kollat.
 
Glenn E skrev:Inrikes med United i USA på lifemiles räknas som business class då jag har kollat.Klicka för att utvidga...
United har treklasskabin på vissa avgångar, kan det vara de avgångarna?



T ex när jag söker mellan Boston (BOS) och San Diego (SAN) hittar jag inget annat än i Economy class.
 
Back
Top