Award availability via AAdvantage vs USDM?

pushback

New member
Ska man förbruka US Airways poängen eller låta dessa flyta in i AA´s nätverk?



När jag letar runt på Aadvantage så hittar jag awards med BA som inte syns på BA´s web. Detta gör mig orolig för att jag läser fel. Men det bådar gott för att använda USDM på One World bolagen efter en merger.



Flera datum som inte syns hos BA, finns via AA. (tex till MLE i april).



Är det någon annan som har upplevt samma sak, dvs att det finns awards för BA via AA (men inte via BA)?



Och har någon insikt i Qatar´s award availability?
 
Platstillgång på British Airways (BA) flygning via British Airways Executive Club (BAEC) kan möjligen visa platstillgång som är endast för BAEC medlemmar. Det är inte ovanligt beteende hos många flygbonusprogram.


T ex Lufthansa Miles&More medlemmar har bättre platstillgång till bonusresor med Lufthansa gruppens flygning än andra som använder andra flygbonusprograms poäng/miles.




Det går inte heller att boka/söka alla oneworld flygbolags bonusresa flygningar på AA.com




Mer info kan du läsa här.

http://www.businessclass.se/ovriga-...ka-flygbolag-foerbaettrar-sina-webbsidor.html




När det gäller Qatar Airways awardplatser kan jag inte svara på men andra kanske har bättre insikt.
 
Jag skulle låta mina poäng gå in i AA. Det är vad jag väntar på efter att ha köpt på mej full pott i senaste kampanjen på US Airways. Det är faktiskt så att man kan hitta en del awards på BAEC också som inte finns på AA. Jag hittade många platser på MAS F klass över jul/ nyår på BAEC sida. Dessa platser kunde sedan bokas via AA agent i Sverige.
 
Hur är tillgängligheten generellt inom ow när det kommer till f-awards? Finns det några carriers motsvarande thai med liknande tillfällighet? Är dessutom sugen på Etihad. Hur svårt är det med awardresa i F med dom?
 
GillBates skrev:Hur är tillgängligheten generellt inom ow när det kommer till f-awards? Finns det några carriers motsvarande thai med liknande tillfällighet? Är dessutom sugen på Etihad. Hur svårt är det med awardresa i F med dom?Klicka för att utvidga...



Jag kan inte svara på Etihad Airways platstillgångar då jag inte kan söka med ExpertFlyer men på El Al kan man hitta ganska många platser.




https://www.businessclass.com/forum/attachments/screenshot20130719_2-png.17406/




Tyvärr El Al:s First class ser ut som en vanlig Business class hos andra flygbolag.




El Al First class på Boeing 777-200 (2-2-2 konfig)


3356140526_387f354ac1_b.jpg



(Foto: EL AL Upgrading the Boeing aircrafts by EL AL Airlines on Flickr)
 
Jag tänker närmast på att använda AA-miles (köpa USDM nu under pågående bonus för senare konvertering) för F-award inom OW. Är El Al:s hemsida bra för sökning på sådana?

Är det samma vilda-västern när det kommer till antal miles etc som när man ringer USDM, eller har AA rent utav ett webb-gränssnitt för bonusresebokning?
 
GillBates skrev:Hur är tillgängligheten generellt inom ow när det kommer till f-awards? Finns det några carriers motsvarande thai med liknande tillfällighet? Är dessutom sugen på Etihad. Hur svårt är det med awardresa i F med dom?Klicka för att utvidga...


Jag har bokat mycket F med både OW och *A, runt om i världen, och min generella åsikt är att det är avsevärt lättare att boka F med t.ex. USDM, i alla fall om man ska ha någon form av framförhållning. Det är bara nära inpå man kan boka mycket av OW F. Visst släpper dom säkert enstaka biljetter mycket långt i förväg, men dessa är i princip alltid borta.
 
Antalet flygbolag som har First class:




Star AllianceoneworldAAdvantageEuropa-AsiaANA


Air China


Asiana


Lufthansa


Singapore Airlines


SWISS


THAIBritish Airways


Cathay Pacific


Japan Airlines


Malaysia Airlines


QantasBritish Airways


Cathay Pacific


Japan Airlines


Malaysia Airlines


Qantas




El Al#


Etihad Airways#


Jet Airways#Europa-NordamerikaLufthansa


Singapore Airlines


SWISS


UnitedAmerican Airlines


British Airways


Cathay Pacific*

American Airlines


British Airways


Cathay Pacific*

Europa-SydamerikaLufthansa


Singapore Airlines


SWISS


TAM


UnitedAmerican Airlines


British AirwaysBritish Airways

Europa-AfrikaLufthansa


SWISSBritish AirwaysBritish Airways





*Endast på New York-Vancouver v.v.


#Det går inte flyga Europe-Asia 1/2 via Middle East/Indian Subcontinent
 
Jag sitter med 300 000 poäng från USDM som nu blivit AAdvantage. Jag funderar på att använda dem för en resa till Sydafrika och kombinera Kapstaden med några dagars safari. Enligt AAdvantage partner reward chart kostar en retur i business Europa-Afrika 75 000 poäng per person vilket ju lämpligt nog blir 300 000 poäng för min lilla familj.

Vad är bästa sättet att söka tillgänglighet. När jag söker jag på BA så hittar jag ingen tillgänglighet om jag söker London-Kapstaden men söker jag London-Doha och Doha-Kapstaden separat så finns det. Men via AAdvantage söksida finns det ingen tillgänglighet varken om jag söker på separata flighter eller hela resan. Man skulle ju kunna tro att det är AAdvantages hemsida men ska lita på men är det verkligen så?
 
Du kan inte söka bonusresa med Qatar Airways flight på American Airlines webbsida.



Det går att söka endast följande flygbolags flygningar (bonusresor) på AA.com


American Airlines
airberlin
Alaska Airlines
British Airways
Finnair
Hawaiian Airlines
Qantas
Royal Jordanian Airlines
US Airways
http://www.businessclass.se/forum/threads/guide-söka-bonusresor-online-–-oneworld-ver-2014.17144/



Du behöver att ringa till AAdvantage kundtjänst och boka t ex Stockholm-Doha-Johannesburg/Kapstaden.
 
Dr. Miles skrev:Du kan inte söka bonusresa med Qatar Airways flight på American AirlinesKlicka för att utvidga...
Tack! Kan jag då lita på att BA visar rätt tillgänglighet för Qatar Airways? Så om BA visar att det finns awardplatser så borde jag kunna boka dem genom att ringa AAdvantages kundtjänst?
 
johannesa skrev:Tack! Kan jag då lita på att BA visar rätt tillgänglighet för Qatar Airways? Så om BA visar att det finns awardplatser så borde jag kunna boka dem genom att ringa AAdvantages kundtjänst?Klicka för att utvidga...
Det kan jag inte svara på dock jag förutsätter att AAdvantage kundtjänst kan se samma platstillgång som man kan se på BA.com (dock kanske inte just på British Airways flygningar).
 
Dr. Miles skrev:Det kan jag inte svara på dock jag förutsätter att AAdvantage kundtjänst kan se samma platstillgång som man kan se på British Airways.com (dock kanske inte just på British Airways flygningar).Klicka för att utvidga...


Jag får prova helt enkelt. Återrapporterar efteråt.
 
johannesa skrev:Jag sitter med 300 000 poäng från USDM som nu blivit AAdvantage. Jag funderar på att använda dem för en resa till Sydafrika och kombinera Kapstaden med några dagars safari. Enligt AAdvantage partner reward chart kostar en retur i business Europa-Afrika 75 000 poäng per person vilket ju lämpligt nog blir 300 000 poäng för min lilla familj.Vad är bästa sättet att söka tillgänglighet. När jag söker jag på BA så hittar jag ingen tillgänglighet om jag söker London-Kapstaden men söker jag London-Doha och Doha-Kapstaden separat så finns det. Men via AAdvantage söksida finns det ingen tillgänglighet varken om jag söker på separata flighter eller hela resan. Man skulle ju kunna tro att det är AAdvantages hemsida men ska lita på men är det verkligen så?Klicka för att utvidga...


Sök på BA hemsida så får du med Qatars flygningar. Jag har hittat massor av platser till Kapstaden via Doha i C med Qatar och har även liggande bokning dit i höst.
 
Har pratat med AAdvantages kundtjänst. Tillgängligheten verkar stämma med BA online. Däremot tycks de räkna poängen på ett för mig lite märkligt sätt. Agenten menade att London-Doha är 30 000 poäng enkel resa och Doha-Cape Town 45 000 enkel resa. Att det alltså inte räknas som en resa Europa-Afrika utan som två resor, en Europa-Middle East och en resa Middle East-Afrika eftersom jag har transfer i Doha (Middle East). Det skulle betyda totalt 150 000 poäng per person i biz vilket är dubbelt upp jämfört med vad jag trodde/hoppades. Sitter i telefonkö för att få prata med en supervisor nu.



EDIT: Supervisorn menade också att detta var korrekt. Att man med AAdvantage aldrig kan göra transfer i en tredje zon utan att det räknas som en separat resa.
 
Har råkat ut för samma sak flera gånger. Brisbane-Köpenhamn blir inte 120 000 poäng utan lite mer. Så det stämmer nog tyvärr. Använder BA hemsida för att söka platser och det har alltid stämt när jag ringt för att boka.
 
johannesa skrev:Har pratat med AAdvantages kundtjänst. Tillgängligheten verkar stämma med BA online. Däremot tycks de räkna poängen på ett för mig lite märkligt sätt. Agenten menade att London-Doha är 30 000 poäng enkel resa och Doha-Cape Town 45 000 enkel resa. Att det alltså inte räknas som en resa Europa-Afrika utan som två resor, en Europa-Middle East och en resa Middle East-Afrika eftersom jag har transfer i Doha (Middle East). Det skulle betyda totalt 150 000 poäng per person i biz vilket är dubbelt upp jämfört med vad jag trodde/hoppades. Sitter i telefonkö för att få prata med en supervisor nu.EDIT: Supervisorn menade också att detta var korrekt. Att man med AAdvantage aldrig kan göra transfer i en tredje zon utan att det räknas som en separat resa.Klicka för att utvidga...


Det är fel, jag har betalat 75000 i C varje gång. Visserligen var det bokat via USDM men det skall ju inte vara någon skillnad. Mina bokningar har varit ARN-DOH-CPT.
 
Alf skrev:Det är fel, jag har betalat 75000 i C varje gång. Visserligen var det bokat via USDM men det skall ju inte vara någon skillnad.Klicka för att utvidga...
"Bokat via USDM", menar du att du bokade när det var US Airways Dividend Miles?
 
Back
Top