Awardbiljett icke komplett, upptäckt vid incheckning vid hemresa.

gneken

New member
Hej BC



Just nu är jag och 4 andra vänner i Asien och skulle ta oss hem. Vid incheckning för två av kompisarna så visar det sig att deras ticket number inte är giltiga. Efter många om och men så ses vi att SAS gjort fel vid biljetteringen. Detta har inte min kompis upptäckt då de inte har riktigt koll på hur det funkar vid ombokningar.



det började med att LH bokade om oss i juli så att resan till Osaka skulle bli omöjligt. Men av en slump så fanns många platser öppna till Tokyo och vi bestämde oss för att åka dit istället. Biljetter ställdes ut till alla och allt verkade se bra ut.



men det som egentligen har hänt två av kompisarna är att agenten missat att lägga på hemresan på biljetten. Kompisarna som använder SAS appen märker såklart inte av detta då man fortfarande ser hemresan från Seoul.



vi har lyckats prata med SAS US och de kunde inte göra något, de försökte hitta nya awardiljetter men det gick inte. Nyss pratade de med SAS i Sverige och där bad de mina kompisar att köpa nya biljetter och sen claims SAS. De flyger business class egentligen och fick även boka business class om de ville enligt agenten. Är det nån som har liknande erfarenhet av att claima SAS på större summor? SAS själva kunde inte hjälpa till att köpa biljetterna vilket jag tycker känns konstigt då de ändå ska claimas hos de enligt SAS.



hur hade ni gjort? Köpt biljetter i ekonomi eller business class och sen claima SAS?
 
Jag hade inte köpt något dyrt utan att ha det där i text eller inspelat.



Bäst är ju om SAS gör om och gör rätt åt er, utan att ni ska behöva lägga ute pengar.
 
Tråkigt! Om de inte fått någon bekräftelse vid/efter ombokning tror jag tyvärr att det blir väldigt svårt att få ersättning av SAS. Det är nog tyvärr snarare något agenterna nämner för att de inte kan göra mer och det är alltid lättare för en kundtjänst arbetare att hänvisa till ett onlineformulä, utan att för den delen lova något, istället för att erkänna att kunden inte kommer att få någon hjälp.



Köp business om de tycker att det är värt det även om de inte får ersättning för biljetterna för jag tror som sagt det är stor risk att de inte får något från SAS.
 
HUACA? Dvs ring (den svenska) kundtjänsten igen, det är ju tyvärr så att man ibland behöver ha tur i agentlotteriet
 
Tittade lite snabbt på SAS hemsida och det finns GO-bonus den 15:e från Tokyo till CPH med SAS. Vet inte om det är ett alternativ för dina kompisar
 
Nu har mycket hänt jag skrev.



Jag skulle ringa tillbaka till kundservice åt mina vänner efter att jag kom fram till hotellet. samtidigt såg jag två missade samtal. Det visade sig vara kvinnan som jag talat med från USA. Tidigare hade hon ju försökt hjälpa oss, men nu när backoffice hade öppnat här i Norden så lyckades hon få de att lösa biljetten. De fick åka med sista Asiana flyget till Shanghai och de biljetterna de biljetterna korrekt nu från Shanghai till Wien och vidare till Sverige. Nu har de landat och tagit sig in på ett hotell för att kunna ta sig vidare hemåt imorgon.



Mycket tacksam att hon i US hade tålamod även om hon i början stod på sig att biljetten va korrekt, till att senare inse att biljetten va fel utställd av agent och kunna dra detta vidare till en lösning så snabbt.

Tack för alla förslag och kommentarer. När det panikar såhär så tycker jag det är väldigt skönt att skriva här och få er syn på allt och även tips osv.
 
Påbörjad resa = flygbolagets problem.



Hade blivit en fet EU261 om de inte hostat upp nya biljetter. Skönt att det löste sig utan den dramatiken.
 
JacobGBG skrev:Påbörjad resa = flygbolagets problem.Hade blivit en fet EU261 om de inte hostat upp nya biljetter. Skönt att det löste sig utan den dramatiken.Klicka för att utvidga...
Problemet är väl att "problemet" uppstod innan resan påbörjades ca 6 månader innan. Finns inget i EU261/2004 som täcker det.



Men skönt att någon på sas kunde släppa pärmen med "regler" och göra det rätta när de strulat till det.
 
JacobGBG skrev:Förlåt, jag menar självfallet en överviktig Eu261, mao ett BMI över normalen utan någon värdering lagd till denna EU261s själva utseende.Klicka för att utvidga...
Jag blir kränkt å stora BMI-nummers vägnar. Genom att använda ett språkbruk som ”normalen” så menar du att ett BMI över detta är onormalt. Allt är normalt, alla skall med!
 
Såg den här tråden igår och blev lite orolig för vår hemresa från BKK då vi inte kunde välja sittplatser på sista benet CPH-ARN av ngn anledning. (bokat BKK-CPH och sedan lagt till CPH-ARN i efterhand).

Ringde in för att dubbelkolla och allt var korrekt och de la till sittplatser för oss.



Vaknade nu på morgonen 4h innan flighten och då är sista benet borta.

Ringer in men de kan inget göra eftersom det är så nära inpå vår första flight.

Får rådet att köpa biljett sista biten och sen claima från SAS.

Problemet blir då att det bara är 1h connection i CPH (sista flighten för dagen) och eftersom det blir separata biljetter så måste vi hämta ut bagage och checka in igen.

Så, hotellnatt i CPh……

Dessutom är de första morgonflygen fulla och vi har möten som måste avverkas på förmiddagen.

Den enklaste lösningen hade varit att stanna på CDG och ta AirFrance direkt till ARN därifrån. Men då kan vi ju inte få ut bagaget.



Lutar åt en mötesdag i loungen och komma hem på eftermiddagen med alla extrakostnader det innebär.
 
Timmy1 skrev:Såg den här tråden igår och blev lite orolig för vår hemresa från BKK då vi inte kunde välja sittplatser på sista benet CPH-ARN av ngn anledning. (bokat BKK-CPH och sedan lagt till CPH-ARN i efterhand).Ringde in för att dubbelkolla och allt var korrekt och de la till sittplatser för oss.Vaknade nu på morgonen 4h innan flighten och då är sista benet borta.Ringer in men de kan inget göra eftersom det är så nära inpå vår första flight.Får rådet att köpa biljett sista biten och sen claima från SAS.Problemet blir då att det bara är 1h connection i CPH (sista flighten för dagen) och eftersom det blir separata biljetter så måste vi hämta ut bagage och checka in igen.Så, hotellnatt i CPh……Dessutom är de första morgonflygen fulla och vi har möten som måste avverkas på förmiddagen.Den enklaste lösningen hade varit att stanna på CDG och ta AirFrance direkt till ARN därifrån. Men då kan vi ju inte få ut bagaget.Lutar åt en mötesdag i loungen och komma hem på eftermiddagen med alla extrakostnader det innebär.Klicka för att utvidga...
Om du flyger SAS BKK-CPH-ARN skall de kunna checka bagaget hela vägen trots två bokningar. Jag har gjort det BKK-CPH med TG + CPH-GOT med SAS. (Före Skyteam)
 
Timmy1 skrev:Såg den här tråden igår och blev lite orolig för vår hemresa från BKK då vi inte kunde välja sittplatser på sista benet CPH-ARN av ngn anledning. (bokat BKK-CPH och sedan lagt till CPH-ARN i efterhand).Ringde in för att dubbelkolla och allt var korrekt och de la till sittplatser för oss.Vaknade nu på morgonen 4h innan flighten och då är sista benet borta.Ringer in men de kan inget göra eftersom det är så nära inpå vår första flight.Får rådet att köpa biljett sista biten och sen claima från SAS.Problemet blir då att det bara är 1h connection i CPH (sista flighten för dagen) och eftersom det blir separata biljetter så måste vi hämta ut bagage och checka in igen.Så, hotellnatt i CPh……Dessutom är de första morgonflygen fulla och vi har möten som måste avverkas på förmiddagen.Den enklaste lösningen hade varit att stanna på CDG och ta AirFrance direkt till ARN därifrån. Men då kan vi ju inte få ut bagaget.Lutar åt en mötesdag i loungen och komma hem på eftermiddagen med alla extrakostnader det innebär.Klicka för att utvidga...
Har ni fått bekräftelse på bokningen tidigare (pdf-biljetter) där alla benen är med hade jag åkt och låtsas veta ingenting och bett SAS lösa det på flygplatsen. Men det förutsatt att du inte har något superviktigt att hinna hem till, annars är det nog smartare att boka sista benet och försöka checka in bagaget hela vägen.
 
mackan33 skrev:Om du flyger SAS BKK-CPH-ARN skall de kunna checka bagaget hela vägen trots två bokningar. Jag har gjort det BKK-CPH med TG + CPH-GOT med SAS. (Före Skyteam)Klicka för att utvidga...
Det gick inte enligt den jag pratade med på SAS.

Flyger BKK-CDG (AF) CDG-CPH (SAS) och skulle fortsatt CPH-ARN (SAS)
 
Timmy1 skrev:Det gick inte enligt den jag pratade med på SAS.Flyger BKK-CDG (AF) CDG-CPH (SAS) och skulle fortsatt CPH-ARN (SAS)Klicka för att utvidga...
Kundtjänst har inte varit ute och sett hur det fungerar i praktiken.

Det är ingen rättighet i teorin men funkar oftast i praktiken
 
eddo skrev:Har ni fått bekräftelse på bokningen tidigare (pdf-biljetter) där alla benen är med hade jag åkt och låtsas veta ingenting och bett SAS lösa det på flygplatsen. Men det förutsatt att du inte har något superviktigt att hinna hem till, annars är det nog smartare att boka sista benet och försöka checka in bagaget hela vägen.Klicka för att utvidga...
Det va där hemresan saknades för mina kompisar vilket gjorde att det blev problem. Finns den på den PDFen borde allt vara grönt egentligen.



Nu har vi alla 6 kommit fram till Wien och väntar på det sista flyget hem




Timmy1 skrev:Såg den här tråden igår och blev lite orolig för vår hemresa från BKK då vi inte kunde välja sittplatser på sista benet CPH-ARN av ngn anledning. (bokat BKK-CPH och sedan lagt till CPH-ARN i efterhand).Ringde in för att dubbelkolla och allt var korrekt och de la till sittplatser för oss.Vaknade nu på morgonen 4h innan flighten och då är sista benet borta.Ringer in men de kan inget göra eftersom det är så nära inpå vår första flight.Får rådet att köpa biljett sista biten och sen claima från SAS.Problemet blir då att det bara är 1h connection i CPH (sista flighten för dagen) och eftersom det blir separata biljetter så måste vi hämta ut bagage och checka in igen.Så, hotellnatt i CPh……Dessutom är de första morgonflygen fulla och vi har möten som måste avverkas på förmiddagen.Den enklaste lösningen hade varit att stanna på CDG och ta AirFrance direkt till ARN därifrån. Men då kan vi ju inte få ut bagaget.Lutar åt en mötesdag i loungen och komma hem på eftermiddagen med alla extrakostnader det innebär.Klicka för att utvidga...
Hoppas allt går smidigt för dig. Kommer vara extra noga nu när det gäller bonusbiljetter som blivit ändrade men även nybokade för att det inte ska bli liknande problem i framtiden.
 
Back
Top