BA 777-300ER New York till Heathrow på 5 tim och 16 min

mjulven skrev:Det är inget speciellt som händer fysikaliskt om du passerar ljudvallen med avseende på planets hållfasthet. Planet är dimensionerat strukturellt för att flyga i en maxhastighet om det är vindstilla. Sen lägger man bara på medvinden så får man enkelt fram det planet klarar av. Jag spekulerar att man skulle kunna flyga fortare om man nu ville det, men att det helt enkelt inte finns något behov.Klicka för att utvidga...
Well, planet blir ostyrbart om du passerar ljudvallen med ett icke-supersoniskt flygplan. Sound barrier - Wikipedia, the free encyclopedia
 
mjulven skrev:Det är inget speciellt som händer fysikaliskt om du passerar ljudvallen med avseende på planets hållfasthet. Planet är dimensionerat strukturellt för att flyga i en maxhastighet om det är vindstilla. Sen lägger man bara på medvinden så får man enkelt fram det planet klarar av. Jag spekulerar att man skulle kunna flyga fortare om man nu ville det, men att det helt enkelt inte finns något behov.Klicka för att utvidga...


Nu har du både fel och svamlar skulle jag nog säga. B777 är samtliga specade för maxhastigheter under Mach 1.0 och därmed kan ganska otäcka saker hända om man överskrider ljudhastigheten.



Vad gäller hur man räknar ut hur fort man faktiskt flyger, så är det ju planets hastighet relativt den omgivande luften som ger mach speed.
 
Det jag kom ihåg från kontinuumsmekaniken för ett kvart sekel sedan var att luft beter sig som en vätska i låga hastigheter (< 1 Mach). I princip är flygplanet då ett fartyg. Men i överljudshastigheter får luften helt andra egenskaper, det beter sig som en gas, komprimeras etc och då måste flygplanet vara konstruerat på ett helt annat sätt. Som @Christian R och @agehall påpekar är det fart genom luft vi pratar om. Fart över grund är något helt annat.
 
Nemo skrev:Det jag kom ihåg från kontinuumsmekaniken för ett kvart sekel sedan var att luft beter sig som en vätska i låga hastigheter (< 1 Mach). I princip är flygplanet då ett fartyg. Men i överljudshastigheter får luften helt andra egenskaper, det beter sig som en gas, komprimeras etc och då måste flygplanet vara konstruerat på ett helt annat sätt. Som@Christian Roch@agehallpåpekar är det fart genom luft vi pratar om. Fart över grund är något helt annat.Klicka för att utvidga...


Kontinuumsmekaniken var aldrig riktigt min grej, trots att jag är gammal teknisk fysiker, men det du skriver verkar helt klart vettigt och något jag inte riktigt tänkte på. Jag hade svårt att se att planet skulle falla isär i tusen bitar i luften, som jag misstolkade det på andra skribenter. Att det blir ostyrbart kan jag köpa givet att luften får andra egenskaper . Jag lägger mig platt som norrmännen säger...
 
Back
Top