medelsvensson
New member
Hej BC,
Åker en hel del till USA i olika konfigurationer, oftast med SAS på långa benet, och har återkommande problem att reda ut hur mycket bagage man får ta med tillbaka utan att betala.
Tänkte försöka klara ut bagageregelträsket vid resa till USA en gång för alla med hjälp av expertisen här. Som exempel tar jag nästa veckas resa: åker Arlanda - Seattle i ekonomi. På vägen ut så åker jag ARN-ORD med SAS och med American Airlines ORD-SEA. På vägen tillbaka åker jag United SEA-EWR och SAS EWR-ARN. United flighten är codeshare (SK flightnummer).
Jag är är Eurobonus Diamond.
Efter att ha kollat lite regler så har jag kommit fram till följande individuella regler gäller:
På SAS över atlanten så får jag ta med 3 x 23kg gratis som EBD.
På United domestic (Star Alliance Gold) får jag ta med mig 1 x 23 kg.
På American Airlines domestic (utan status) får jag inte ta med mig någon väska alls.
Med “över-Atlanten” principen att första bolags bagageregler gäller hela sträckan så blir min tolkning såhär:
Om jag skulle ta med mig två väskor på 20 kg på båda hållen så får jag på vägen till USA ta med båda väskorna gratis då SAS regler gäller. Inga problem där.
På vägen tillbaka är det lite mer oklart. United har en bagagekalkylator där man kan ange bokningsnummer, men den funkar inte för min bokning. Beloppen nedan kommer från den manuella versionen.
Med sträckan SEA - ARN, *A Gold, United som “Marketing Carrier” blir kostnaden noll ($100 för andra väskan är struket)
Med sträckan SEA - ARN, *A Gold, SAS som “Marketing Carrier” blir kostnaden 91 EUR. Vilket för övrigt är samma pris som om jag inte hade någon status alls.
Nu utgår jag från att i mitt fall så är SAS "Marketing Carrier" och en andra väska därmed går loss på 91 EUR.
Stämmer det här verkligen?
Gör codeshare/ej codeshare någon skillnad; tex om SEA-EWR hade varit en ren United-flight?
Blir det någon skillnad om man gör en OT-uppgradering på SAS-benet hem till Y/C?
Finns det någon annan smart lösning att få ner kostnaderna/gratis.
Åker en hel del till USA i olika konfigurationer, oftast med SAS på långa benet, och har återkommande problem att reda ut hur mycket bagage man får ta med tillbaka utan att betala.
Tänkte försöka klara ut bagageregelträsket vid resa till USA en gång för alla med hjälp av expertisen här. Som exempel tar jag nästa veckas resa: åker Arlanda - Seattle i ekonomi. På vägen ut så åker jag ARN-ORD med SAS och med American Airlines ORD-SEA. På vägen tillbaka åker jag United SEA-EWR och SAS EWR-ARN. United flighten är codeshare (SK flightnummer).
Jag är är Eurobonus Diamond.
Efter att ha kollat lite regler så har jag kommit fram till följande individuella regler gäller:
På SAS över atlanten så får jag ta med 3 x 23kg gratis som EBD.
På United domestic (Star Alliance Gold) får jag ta med mig 1 x 23 kg.
På American Airlines domestic (utan status) får jag inte ta med mig någon väska alls.
Med “över-Atlanten” principen att första bolags bagageregler gäller hela sträckan så blir min tolkning såhär:
Om jag skulle ta med mig två väskor på 20 kg på båda hållen så får jag på vägen till USA ta med båda väskorna gratis då SAS regler gäller. Inga problem där.
På vägen tillbaka är det lite mer oklart. United har en bagagekalkylator där man kan ange bokningsnummer, men den funkar inte för min bokning. Beloppen nedan kommer från den manuella versionen.
Med sträckan SEA - ARN, *A Gold, United som “Marketing Carrier” blir kostnaden noll ($100 för andra väskan är struket)
Med sträckan SEA - ARN, *A Gold, SAS som “Marketing Carrier” blir kostnaden 91 EUR. Vilket för övrigt är samma pris som om jag inte hade någon status alls.
Nu utgår jag från att i mitt fall så är SAS "Marketing Carrier" och en andra väska därmed går loss på 91 EUR.
Stämmer det här verkligen?
Gör codeshare/ej codeshare någon skillnad; tex om SEA-EWR hade varit en ren United-flight?
Blir det någon skillnad om man gör en OT-uppgradering på SAS-benet hem till Y/C?
Finns det någon annan smart lösning att få ner kostnaderna/gratis.