Biobränsle 500 bonuspoäng/100 SEK

knutsson-torkel

New member
I flygbokningsflödet på sas.se dyker detta upp om man väljer Biobränsle:



Just nu!Tjäna 500 EuroBonus Extrapoäng per 100 SEK biobränsle.



Bra värde på extrapoängen (även om man inte räddar världen)?
 
knutsson.torkel skrev:I flygbokningsflödet på sas.se dyker detta upp om man väljer Biobränsle:Just nu!Tjäna 500 EuroBonus Extrapoäng per 100 SEK biobränsle.Bra värde på extrapoängen (även om man inte räddar världen)?Klicka för att utvidga...
Nej, 20 öre poängen kan du alltid köpa poäng för av sas.

Men behöver du concious steg är det ju bra värde.
 
palmen skrev:Nej, 20 öre poängen kan du alltid köpa poäng för av sas.Men behöver du concious steg är det ju bra värde.Klicka för att utvidga...
Ja jag tycker SAS borde vara lite mer generösa gällande poängen för biobränsle. Att ha exakt samma som att köpa poängen rakt av ger inget mervärde för någon. Hade man lite bättre poängvärde skulle man nog kunna visa upp bättre siffor för biobränsle och de som lägger till får mer poäng. Behöver inte handla om stora skillnader. Men bara att ge exempelvis 550 poäng per 100 biobränsle skulle nog ge en viss ökning i antal sålda block.
 
Trooper skrev:Ja jag tycker SAS borde vara lite mer generösa gällande poängen för biobränsle. Att ha exakt samma som att köpa poängen rakt av ger inget mervärde för någon. Hade man lite bättre poängvärde skulle man nog kunna visa upp bättre siffor för biobränsle och de som lägger till får mer poäng. Behöver inte handla om stora skillnader. Men bara att ge exempelvis 550 poäng per 100 biobränsle skulle nog ge en viss ökning i antal sålda block.Klicka för att utvidga...
750. Varför sälja bort vår goodwill billigt?
 
Trooper skrev:Ja jag tycker SAS borde vara lite mer generösa gällande poängen för biobränsle. Att ha exakt samma som att köpa poängen rakt av ger inget mervärde för någon. Hade man lite bättre poängvärde skulle man nog kunna visa upp bättre siffor för biobränsle och de som lägger till får mer poäng. Behöver inte handla om stora skillnader. Men bara att ge exempelvis 550 poäng per 100 biobränsle skulle nog ge en viss ökning i antal sålda block.Klicka för att utvidga...
Du missar att om du köper biobränsle 10 ggr på ett år så får du 1000 bonuspoäng per köp och 500 nivåpoäng per köp.



Folk kommer inte köpa mer biobränsle för att man får 550 poäng istället för 500 poäng, på tok för liten skillnad.
 
palmen skrev:Du missar att om du köper biobränsle 10 ggr på ett år så får du 1000 bonuspoäng per köp och 500 nivåpoäng per köp.Folk kommer inte köpa mer biobränsle för att man får 550 poäng istället för 500 poäng, på tok för liten skillnad.Klicka för att utvidga...
Du har alldeles rätt.



Därtill, vanligt folk, alltså inte vi poängnördar. Kommer inte köpa varken mer eller mindre pga. poängen utan för att två sina händer ala greenwashing.



Att få några tusen poängnördar köpa Biobränsle är inte syftet utan att skapa en profil om miljömedveten och erbjuda affärsresenärer som inte tillåts flyga (pga. miljöpolicyn) att återigen få göra det.
 
Det ger mervärde till folk som reser i tjänsten, mycket svårt att övertala arbetsgivaren att köpa bonuspoäng till mig, men biofuel köper de gärna…
 
palmen skrev:Folk kommer inte köpa mer biobränsle för att man får 550 poäng istället för 500 poäng, på tok för liten skillnad.Klicka för att utvidga...
Nu var det ett exempel i ett resonemang. Jag hade kunnat dra till med 750, 1000 eller varför inte 5000 per 100 kronor. Det var liksom inte det exakta antalet poäng som var själva poängen med mitt resonemang.
 
Trooper skrev:Ja jag tycker SAS borde vara lite mer generösa gällande poängen för biobränsle. Att ha exakt samma som att köpa poängen rakt av ger inget mervärde för någon. ...Klicka för att utvidga...
Alltså, att flyga med biobränsle ger väl ett mervärde? Om inte för dig, så för mänskligheten, typ.



Och rent krasst ekonomiskt, när sas säljer bonuspoäng till dig har de bara kostnad för själva poängen. När de säljer biobränsle till dig har de ju även kostnader för att faktiskt köpa bränslet. Dvs det är redan en sämre affär för SAS, så lite ologiskt att se att de skulle öka antalet poäng. Visst hade det varit trevligt med tusentals poäng för varje droppe bio-bränsle, men 500 poäng är rätt OK tycker jag.
 
intuition skrev:Alltså, att flyga med biobränsle ger väl ett mervärde? Om inte för dig, så för mänskligheten, typ.Och rent krasst ekonomiskt, när sas säljer bonuspoäng till dig har de bara kostnad för själva poängen. När de säljer biobränsle till dig har de ju även kostnader för att faktiskt köpa bränslet. Dvs det är redan en sämre affär för SAS, så lite ologiskt att se att de skulle öka antalet poäng. Visst hade det varit trevligt med tusentals poäng för varje droppe bio-bränsle, men 500 poäng är rätt OK tycker jag.Klicka för att utvidga...
Jag håller med, egentligen är det inte givet att man ska få något alls då SAS menar det är självkostnadspris. Sen är det klart att dom säkert säljer fler block med det här upplägget än om de exempelvis skulle matcha köpet istället (vilket ju vore mer rimligt åtminstone delvis) och säkert ännu fler om man fick fler poäng.



Om man nu vill ge incitament så borde det vara en trappa (fler poäng per block ju fler block man köper) då säkerligen många bara köper ett block.
 
Där finns en sorts uppsida rent ekonomiskt för sas att få sålt mer biobränsle. Det hjälper dem att nå utsläppsmålen.



Sedan hur stor den är vet jag inte men det går på så vis att motivera att betala ut poäng för bio-köp. Men att bara höja antalet poäng rakt av tror jag inte på. Någonstans vill man ju att incitamenten ska ersättas av en insikt att man behöver använda biobränsle och att det just nu kostar.



Trappan tycker jag är en bra idé, men lurar på om den kanske ska vara kopplad till % av resan. Blir kanske överkomplicerat och konstig effekt på korta resor. Men det hade skapat en koppling till nyttan på varje resa. Dvs ge incitament att köpa bio för hela resan , inte bara x 20-minuters block.

Det är alltid smart att frikoppla handlingen från priset. Istället för att folk tänker "min ambition är att köpa biobränsle för 300kr per resa" så skulle man ev. kunna få folk att tänka "min ambition är att köpa bio för 50% av resan" och då blir köpen automatiskt större på längre resor.



Men som sagt, lite för krångligt och lättare att ge typ 100p extra för vart x.e block.



Nu har SAS kopplat in bio-köp som en del i concious koncept, så trappan finns där istället. Men det ger incitament att köpa så lite som möjligt och sprida ut det på flera flyg. En bonus-trappa direkt på bio-köpet hade varit effektivare sätt att öka inköpen tror jag.
 
intuition skrev:Där finns en sorts uppsida rent ekonomiskt för sas att få sålt mer biobränsle. Det hjälper dem att nå utsläppsmålen.Sedan hur stor den är vet jag inte men det går på så vis att motivera att betala ut poäng för bio-köp. Men att bara höja antalet poäng rakt av tror jag inte på. Någonstans vill man ju att incitamenten ska ersättas av en insikt att man behöver använda biobränsle och att det just nu kostar.Trappan tycker jag är en bra idé, men lurar på om den kanske ska vara kopplad till % av resan. Blir kanske överkomplicerat och konstig effekt på korta resor. Men det hade skapat en koppling till nyttan på varje resa. Dvs ge incitament att köpa bio för hela resan , inte bara x 20-minuters block.Det är alltid smart att frikoppla handlingen från priset. Istället för att folk tänker "min ambition är att köpa biobränsle för 300kr per resa" så skulle man ev. kunna få folk att tänka "min ambition är att köpa bio för 50% av resan" och då blir köpen automatiskt större på längre resor.Men som sagt, lite för krångligt och lättare att ge typ 100p extra för vart x.e block.Nu har SAS kopplat in bio-köp som en del i concious koncept, så trappan finns där istället. Men det ger incitament att köpa så lite som möjligt och sprida ut det på flera flyg. En bonus-trappa direkt på bio-köpet hade varit effektivare sätt att öka inköpen tror jag.Klicka för att utvidga...
Instämmer, igen.



En resa inrikes kan undvikas men att betala 700kr extra (eller vad det nu är) är ju i linje med hur mycket dyrare det är att ta tåget så det kan man ju enkelt motivera. Att betala typ 6000kr extra på en flygning till USA kan kännas för saftigt men den resan finns ju inte heller några alternativ till. Därför kan jag tycka att det är viktigare att kompensera korta flygresor just nu för att vi ska få ha kvar inrikesflyget men såklart bör väl allt flyg övergå till biobränsle så snart som möjligt. Detta skulle även passa bra med en trappa som du nämner med ju större andel av resan ju fler poäng.
 
Trooper skrev:Nu var det ett exempel i ett resonemang. Jag hade kunnat dra till med 750, 1000 eller varför inte 5000 per 100 kronor. Det var liksom inte det exakta antalet poäng som var själva poängen med mitt resonemang.Klicka för att utvidga...
Det måste vara rimligt, och 500 är rimligt enligt mig, samma pris som att köpa poäng av sas, men sas förbinder sig också att köpa biobränsle.



Att kunna köpa 10 steg för 1000 kronor och få 10k bonuspoäng (plus 5k statuspoäng) är en extremt bra deal om man jagar poäng. Att köpa poäng för 10 öre styck är väldigt fördelaktigt om man nyttjar poängen korrekt.



Tror många här inne kan räcka upp handen på att de inte köpt till biobränsle innan concious traveller infördes. Och många skulle inte köpa bio biljetter om det inte vore för att de kan ha väldigt bra värde poängmässigt.
 
Canadien skrev:Det ger mervärde till folk som reser i tjänsten, mycket svårt att övertala arbetsgivaren att köpa bonuspoäng till mig, men biofuel köper de gärna…Klicka för att utvidga...
En sido-fråga, men när du säger att jobbet gärna köper biobränsle undrar jag hur det administreras hos er.



Jag frågar eftersom jag bokar resor själv och om jag köper biobränsle som tillval så kommer det på ett separat kvitto, trots att hela resan+tillval bara är ett (1) köp på företagskortet. Det blir lite krångligt att redovisa två kvitton för ett köp. Och ibland ska det dessutom vidarefaktureras till annat bolag.



För mig i alla fall är det betydligt enklare att köpa BIO-biljett och få det hela på ett kvitto. Däremot kan jag då inte få 100% biobränsle, så SAS upplägg är lite feltänkt där tycker jag.
 
intuition skrev:En sido-fråga, men när du säger att jobbet gärna köper biobränsle undrar jag hur det administreras hos er.Jag frågar eftersom jag bokar resor själv och om jag köper biobränsle som tillval så kommer det på ett separat kvitto, trots att hela resan+tillval bara är ett (1) köp på företagskortet. Det blir lite krångligt att redovisa två kvitton för ett köp. Och ibland ska det dessutom vidarefaktureras till annat bolag.För mig i alla fall är det betydligt enklare att köpa BIO-biljett och få det hela på ett kvitto. Däremot kan jag då inte få 100% biobränsle, så SAS upplägg är lite feltänkt där tycker jag.Klicka för att utvidga...
ja det blir ett extra kvitto att expensa tillsammans med alla övriga kvitton i reseräkningen.
 
palmen skrev:Det måste vara rimligt, och 500 är rimligt enligt mig, samma pris som att köpa poäng av sas, men sas förbinder sig också att köpa biobränsle.Att kunna köpa 10 steg för 1000 kronor och få 10k bonuspoäng (plus 5k statuspoäng) är en extremt bra deal om man jagar poäng. Att köpa poäng för 10 öre styck är väldigt fördelaktigt om man nyttjar poängen korrekt.Tror många här inne kan räcka upp handen på att de inte köpt till biobränsle innan concious traveller infördes. Och många skulle inte köpa bio biljetter om det inte vore för att de kan ha väldigt bra värde poängmässigt.Klicka för att utvidga...
Om jag köper biobränsle för 1000sek blir det 5000 statuspoäng och 10000 poäng direkt eller måste jag köpa 10 gånger/resor (100sek vid varje)?
 
Nu är då nästa fråga.. när kan man förvänta sig dessa 500 poäng? Köpt biobränsle och genomfört flygningen. Fick poäng för flygningen men inga ytterligare poäng (de 500 för biobränsle).
 
Million Miler skrev:Nu är då nästa fråga.. när kan man förvänta sig dessa 500 poäng? Köpt biobränsle och genomfört flygningen. Fick poäng för flygningen men inga ytterligare poäng (de 500 för biobränsle).Klicka för att utvidga...
De brukar komma cirka 5 dagar efter flygningen.
 
Million Miler skrev:Nu är då nästa fråga.. när kan man förvänta sig dessa 500 poäng? Köpt biobränsle och genomfört flygningen. Fick poäng för flygningen men inga ytterligare poäng (de 500 för biobränsle).Klicka för att utvidga...
För mig har de alltid kommit på pricken 8 dagar senare.
 
Back
Top