Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

Big Birger skrev:Står på Dagens Industri idag:"Boeings flygstoppade problemmodell 737 Max 8 kommer utan tvivel att vara i luften igen senast i december. Det sade den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA:s säkerhetschef Ali Bahrami på onsdagen enligt nyhetsbyrån Bloomberg."och"Ali Bahrami höll i sitt anförande med om att FAA "är satt under hård press" men försäkrade att Max 8 inte kommer ges tillstånd att tas i trafik förrän myndigheten finner att modellen är säker."Det finns ingen tidplan", sade han.Oavsett när ett amerikanskt klartecken kommer så lär en global lättnad för modellen dröja ytterligare. Bland annat kommer EU:s flygmyndighet att göra en självständig värdering av de justeringar som görs på modellen, något som meddelades i slutet av maj av FAA:s europeiska motsvarighet."Ouch. För de flygbolaag som har satsat på 737 Max 8. Och Boeing.Klicka för att utvidga...


Helt rätt. Ser inget konstigt i att Boeing får betala ett skyhögt pris för dee +300 liva de tagit samt allt som framkommit efter olyckan. Sätter inte min fot på en MAX maskin innan December 2020 i alla fall hur mycket FAA än låter de flyga.
 
B787 verkar också få mer kritik med liknande omkopplare som Max 8.


upload_2019-6-16_21-12-59-png.92229



(Jag har problem med att posta länk)
 
"The airline group that owns British Airways is planning to buy 200 Boeing 737 Max aircraft.



Despite hundreds of Boeing 737 MAX aircraft remain grounded, British Airways’ parent company has signed a letter of intent for 200 of the planes.



International Airlines Group (IAG) – the parent company of airlines such as BA , Iberia and Aer Lingus – seem to be unfazed after the model was involved in two crashes in Indonesia and Ethiopia.



The accidents were blamed on an anti-stall system known as MCAS, that forced the nose of the aircraft downwards.



A total of 346 people died in the two disasters.



Boeing is working on a fix, but at present there is no set date as to when the plane may fly again.



“We have every confidence in Boeing and expect that the aircraft will make a successful return to service in the coming months having received approval from the regulators,” said IAG chairman Willie Walsh.



“Personally, I wouldn’t hesitate to get on a Max aircraft,” he added.



The shock announcement came at the Paris Air Show where aviation experts are still reeling from the industry-wide fallout from the incidents.



At the start of the show, Boeing’s head of commercial aircraft Kevin McAllister apologised for the crashes.



“We are very sorry for the loss of lives,” he said.



IAG’s preliminary order is set to be ready between 2023 and 2027."



- British Airways' parent company intends to buy 200 Boeing 737 MAX jets
 
Sitter på hotellet och kollar morgonnyheterna på Spectrum News NY 1.



Dom rapporterar att det pågår en intern konflikt inom Boeing för tillfället. Det handlar om rapporter och åsikter kring konstruktioner av styrhjulet, att det ska vara svårstyrt.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20190620/4f9e0ac2943ac74a921ba3badcf9e2c6.jpg
 
Man kan fundera både en och två gånger på varför denna nya riskfaktor inte uppdagades vid den första certifieringen. Hela historien är farsartad.
 
Jönsson skrev:Man kan fundera både en och två gånger på varför denna nya riskfaktor inte uppdagades vid den första certifieringen. Hela historien är farsartad.Klicka för att utvidga...
Nja, sanningen är ju som jag tror du skrivit också.



Tidsbrist vilket medförde att



1. FAA lät Boeing själva testa och intyga för certifiering

2. Boeing genade och testade inte tillräckligt eftersom dom var omsprungna av Airbus, och då inte ansåg sig ha råd att försena MAX ytterligare.



Allt detta sammantaget gjorde att Boeing släppte ut en icke genomtestad produkt, vilket är TABU inom flygindustrin, bara p.g.a. girighet.
 
Ekot i Sveriges Radio hade just en intressant rättelse på temat. De korrigerade en uppgift från föregående sändning att SAS beställt flera hundra MAX-kärror. Kan förmoda att någon bankdirektör på SEB med ansvar för krediter satte eftermiddagskaffet i halsen när de hörde den första sändningen...
 
NotRyan skrev:Nja, sanningen är ju som jag tror du skrivit också.Tidsbrist vilket medförde att1. FAA lät Boeing själva testa och intyga för certifiering2. Boeing genade och testade inte tillräckligt eftersom dom var omsprungna av Airbus, och då inte ansåg sig ha råd att försena MAX ytterligare.Allt detta sammantaget gjorde att Boeing släppte ut en icke genomtestad produkt, vilket är TABU inom flygindustrin, bara p.g.a. girighet.Klicka för att utvidga...
Precis så.
 
NotRyan skrev:Nja, sanningen är ju som jag tror du skrivit också.Tidsbrist vilket medförde att1. FAA lät Boeing själva testa och intyga för certifiering2. Boeing genade och testade inte tillräckligt eftersom dom var omsprungna av Airbus, och då inte ansåg sig ha råd att försena MAX ytterligare.Allt detta sammantaget gjorde att Boeing släppte ut en icke genomtestad produkt, vilket är TABU inom flygindustrin, bara p.g.a. girighet.Klicka för att utvidga...


Hela certifieringsprocessen är ett skämt. Det är inte seriöst gjort, vilket visar sig med flera helt onödiga haverier med hundratals omkomna passagerare. Visserligen bygger hela regelverket för certifiering på att tillverkaren själv utför tester och tar fram certifieringsunderlaget. Det är inte så mycket att säga om eftersom det finns ingen utöver tillverkaren som har detaljkunskaper om funktionerna och tekniken.



Det stora felet ligger hos myndigheten FAA som släppt igenom hela underlaget och verkar bara skrivit på godkännandena. FAA har massor av tekniker och piloter som borde ha kompetens att bättre granska underlaget som Boeing lämnat in. Hur FAA har gjort detta håller väl numera på att granskas av åklagare. Det finns nog anledning till att misstänka att det ligger en hel del politik i dessa beslut. Det går ju inte att bli omkörda av Airbus, det blir för mycket för en god amerikan.
 
taxvalp skrev:Ekot i Sveriges Radio hade just en intressant rättelse på temat. De korrigerade en uppgift från föregående sändning att SAS beställt flera hundra MAX-kärror. Kan förmoda att någon bankdirektör på SEB med ansvar för krediter satte eftermiddagskaffet i halsen när de hörde den första sändningen...Klicka för att utvidga...
Jag höll på att köra i diket när jag hörde 15-sändningen där det blev fel. Man undrar hur ett sånt misstag uppstår.
 
Back
Top