Boka exit row på Lufthansa som Star Alliance Gold

rocketeer

New member
Jag blev för några månader sedan uppgraderad till Eurobonus Diamond från Gold men har haft Star Alliance Gold några år. Tidigare har jag alltid kunnat förboka exit row på LH fligher utan någon extra kostnad. Till min förvåning kan jag inte göra det längre. Jag kan endast välja "vanliga" stjärnmarkerade stolar (prefered seat) eller standard seats utan någon extra kostnad. Men inte XL stolar utan någon extra kostnad. Är det något som har förändrats de senaste månaderna? Sist jag åkte var i början på juni och då kunde jag fortfarande välja XL stolar utan någon extra kostnad. LH vill ha 333 SEK per sträcka för sina XL stolar.

Jag har varit Diamant sen starten och också kunnat välja nödutgång gratis på LH i alla år fram till nu. Jag tror inte det försvann pga att du blev diamant.

Ligger din status korrekt inlagd? Låter som den inte gör det och att den inte känner igen Star Gold statusen.

palmen skrev:Ligger din status korrekt inlagd? Låter som den inte gör det och att den inte känner igen Star Gold statusen.Klicka för att utvidga...
Ja, jag misstänker att det kan vara något sådant. Har provat att ändra. Tidigare hade jag på LH inlagt EBG och 9 siffror. Nu står det EBD och 9 siffror. Jag kan inte ändra tillbaka till EBG och 9 siffror. På SAS hemsida så står det bara EB och nio siffror.

Jag ringde LH "customer service" och de meddelade att de alltid tar betalt för dessa exit row XL säten även om man är Star Alliance Gold. Kanske har det ändrats nyligen?!

Jag "testbokade" en resa i economy med LH till Boston med A380 och de ville ha 600 kr för att seata mig på bakre övre däck även som EBG...galet!

Kollar man på Flyertalk så är inte detta en officiell förmån på LH, framförallt inte i Basic-kategorin. Tidigare verkar det ha funnits ett kryphål att kunna välja säte ändå baserat på status, något som nu verkar vara tilltäppt. Det finns många fler med liknande erfarenheter här:

Choosing Seats in Lufthansa as Star Alliance Gold - FlyerTalk Forums

Lufthansa, Austrian, Swiss, Brussels, LOT and Other Partners | Miles & More - Choosing Seats in Lufthansa as Star Alliance Gold - Originally Posted by chentaiman I have booked YVR-FRA-HKG in PE. I was not assigned any seats on both sectors. When I wanted to choose a seat they asked for...

www.flyertalk.com

Japp! Alltid tråkigt när det blir en försämring. Jag har kunnat boka exit row utan extra kostnad de senaste fem åren i alla fall. Men inte längre som det verkar.

Eller som någon i tråden från FlyerTalk uttryckte det:

"Just absurd. Airlines nickel-and-dining the cheapest Economy fares as part of an 'unbundling' strategy is nothing new. But doing this to Premium Economy or flexible Economy fares for supposed alliance or codeshare 'partners' is such poor form."

Min biljett på LH är en "Corporate Flex" ombokningsbar och avbokningsbar utan avgifter.

Detta låter ju jättebra att dom täppt till!

Varför ska vi som är lojala mot SAS få förmåner hos Lufthansa?

Jag hade blivit vansinnig om det hade suttit 12 senatorer på alla nödutgångsplatser när jag boardar ett SAS plan.

Rickard_O skrev:Detta låter ju jättebra att dom täppt till!Varför ska vi som är lojala mot SAS få förmåner hos Lufthansa?Jag hade blivit vansinnig om det hade suttit 12 senatorer på alla nödutgångsplatser när jag boardar ett SAS plan.Klicka för att utvidga...
SAS flyger inte överallt. Varför ska vi ha något som heter Star Alliance Gold? Lojal mot SAS låter lite snävt i det globala sammanhanget.

Rocketeer skrev:SAS flyger inte överallt. Varför ska vi ha något som heter Star Alliance Gold? Lojal mot SAS låter lite snävt i det globala sammanhanget.Klicka för att utvidga...
Är ju en väldigt specifik perk där det bara finns ett fåtal stolar per plan, skulle ju inte funka om alla Star Gold kan boka vilken plats som helst på ett plan.

Slutar upp med varenda nödutgång är bokad av alla möjliga bolag.

Om du vill ge bort din nödutgång varje gång du flyger SAS till varenda bonusprogram, fine.

Men jag håller dom gärna för mig själv.

Om du vill ha perks med Lufthansa kanske miles and more vore det du ska sikta på?

Det är ett sätt att se på det. Jag flyger dock nästan aldrig SAS då många av mina resor går till Asien. Ska satsa på Airfrance/KLM när jag fått mitt lifetime gold på SAS om några år. Lufthansas Miles&More är för svårt att tjäna in till någon vettig nivå.

Rocketeer skrev:Det är ett sätt att se på det. Jag flyger dock nästan aldrig SAS då många av mina resor går till Asien. Ska satsa på Airfrance/KLM när jag fått mitt lifetime gold på SAS om några år. Lufthansas Miles&More är för svårt att tjäna in till någon vettig nivå.Klicka för att utvidga...
Lite det som är poängen, mycket svårare att bli senator, men du vill ha samma perks som dom.

Så länge bolagen har samma gentemot varandra är det ju fine, men vi kan ju inte kräva mer än vad en senator får hos SAS.

Visst nu skulle det troligen inte påverka extremt men någon gång skulle säkert rad 11 och 12 bli fullsatta för det sitter en familj med en A3 guld. Det ser jag helst inte händer.

Back