Borde SAS starta upp en linje till Bangkok?

ante_77

New member
mha321 skrev:Skulle verkligen Thai bort från marknaden göra så väldigt mycket på SAS aktie? De tappar all matartrafik till Thai, och har inte själva en enda konkurrerande linje. Det borde väl i dagsläget snarast varasämreför SAS om Thai försvinner?Klicka för att utvidga...


Jag tänkte mest på om SAS återtar sin linje till BKK självklart
 
ante_77 skrev:Jag tänkte mest på om SAS återtar sin linje till BKK självklartKlicka för att utvidga...
Det är möjligt att de kanske gör om något år då, men den linjen har haft mördande konkurrens från middle east bolagen samt flera andra bolag. Mycket folk som vill resa billigt så det är svårt att få lönsamt.
 
palmen skrev:Det är möjligt att de kanske gör om något år då, men den linjen har haft mördande konkurrens från middle east bolagen samt flera andra bolag. Mycket folk som vill resa billigt så det är svårt att få lönsamt.Klicka för att utvidga...
Ja, men med ett utslaget Norwegian och inget Thai, så blir man ensamma om direktflyg.

Direktflyg behöver inte vara billigast då just många anser att direktflyg är det viktigaste.

Dessutom så lär det behövas en hel del Cargo på den linjen.

Det borde inte vara helt omöjligt att få lönsamhet på en sådan linje.
 
Vad menar du?

SAS flyger inte på Thailand. Kanske nya möjligheter öppnar sig men det tar tid.
 
ante_77 skrev:Ja, men med ett utslaget Norwegian och inget Thai, så blir man ensamma om direktflyg.Direktflyg behöver inte vara billigast då just många anser att direktflyg är det viktigaste.Dessutom så lär det behövas en hel del Cargo på den linjen.Det borde inte vara helt omöjligt att få lönsamhet på en sådan linje.Klicka för att utvidga...
Du glömmer bort charterbolagen som flyger direkt. Nu vet vi ju inte hur många av dom blir kvar och var de kommer att välja att flyga med sina plan, men inte helt otänkbart att det är just Thailand som kommer att vara ett av alternativen.

Många svenskar som ska till Thailand åker charter eller ordnade resor och då är det inte Bangkok som är den stora destinationen utan snarare Phuket och då blir det oavsett ett stopp på vägen om man ska flyga med SAS till Bangkok. Det troliga är dessutom att SAS lägger trafiken från Köpenhamn och då kommer resenärerna från stora delar av Sverige att få 2 stopp dessutom för att ta sig till Phuket.
 
Dreamliner skrev:Vad menar du?SAS flyger inte på Thailand. Kanske nya möjligheter öppnar sig men det tar tid.Klicka för att utvidga...
Nej, men potentialen finns om två stora aktörer försvinner.

Norwegian är borta sedan en stund och Thai har riktigt stora problem.

Med andra ord så finns det plats för att återta sin linje till BKK.
 
palmen skrev:Du glömmer bort charterbolagen som flyger direkt. Nu vet vi ju inte hur många av dom blir kvar och var de kommer att välja att flyga med sina plan, men inte helt otänkbart att det är just Thailand som kommer att vara ett av alternativen.Många svenskar som ska till Thailand åker charter eller ordnade resor och då är det inte Bangkok som är den stora destinationen utan snarare Phuket och då blir det oavsett ett stopp på vägen om man ska flyga med SAS till Bangkok. Det troliga är dessutom att SAS lägger trafiken från Köpenhamn och då kommer resenärerna från stora delar av Sverige att få 2 stopp dessutom för att ta sig till Phuket.Klicka för att utvidga...
Visst flyger det charterbolag till Thailand. Men det är fortfarande en marknad om Thai kastar in handduken och Norwegian redan har kastat in handduken på BKK.



Det du säger är alltså att BKK inte fungerar.

Ja, man förundras då över hur både Thai och Norwegian har kunnat ha några som helst flighter dit.



För mig förefaller det ganska naturligt att om två aktörer försvinner så bör det finnas plats för en aktör då dessa två var de två enda.



Självklart finns charter, men vette fan om den stora massan flyget charter till Thailand.
 
ante_77 skrev:För mig förefaller det ganska naturligt att om två aktörer försvinner så bör det finnas plats för en aktör då dessa två var de två enda..Klicka för att utvidga...


Nu är det tyvärr troligen så att ingen av de två nämnda aktörerna har tjänat några pengar på sina Thailand - Skandinavien linjer. Norwegian gick ut hårt och drog ner, Thai har fortsatt att stå parkerat på Arlanda halva dagarna och flyga SAS anställda på ID biljetter med statsunderstöd.



Men nåt annat kommer hända i framtiden det är helt klart! Frågan bara vad......
 
ante_77 skrev:Visst flyger det charterbolag till Thailand. Men det är fortfarande en marknad om Thai kastar in handduken och Norwegian redan har kastat in handduken på BKK.Det du säger är alltså att BKK inte fungerar.Ja, man förundras då över hur både Thai och Norwegian har kunnat ha några som helst flighter dit.För mig förefaller det ganska naturligt att om två aktörer försvinner så bör det finnas plats för en aktör då dessa två var de två enda.Självklart finns charter, men vette fan om den stora massan flyget charter till Thailand.Klicka för att utvidga...
Du får fila lite på formulering av idag och kanske i framtiden i dina inlägg.

Norden till BKK matar hela Asien och vidare till Australien mm.
 
ante_77 skrev:Visst flyger det charterbolag till Thailand. Men det är fortfarande en marknad om Thai kastar in handduken och Norwegian redan har kastat in handduken på BKK.Det du säger är alltså att BKK inte fungerar.Ja, man förundras då över hur både Thai och Norwegian har kunnat ha några som helst flighter dit.För mig förefaller det ganska naturligt att om två aktörer försvinner så bör det finnas plats för en aktör då dessa två var de två enda.Självklart finns charter, men vette fan om den stora massan flyget charter till Thailand.Klicka för att utvidga...
Jag tror inte att det fungerar med Bangkok för SAS. Resenärerna som åker dit är extremt priskänsliga och både Thai och Norwegian har extremt mycket lägre "kostnad" för sin personal mm jämfört med SAS som gör att det blir svårt att få lönsamhet i det. SAS kan inte starta upp några linjer som det är tveksamt om de kan få lönsamhet i under rådande situation.



SAS kommer inte att ha möjlighet att starta från OSL/CPH/ARN som Thai gjorde, det kommer i så fall bara bli en flight och den lär hamna i Köpenhamn med tanke på att allt koncentreras dit nu (även om ARN självklart ligger bättre till geografiskt). Ett annat problem med BKK är att det krävs 2 plan för att flyga den sträckan då det inte går att få till turn around tor på 24h.



Skandinaiven-Bangkok hade ett oerhört stort överskott på platser innan corona jämfört med efterfrågan. Bolagen tävlade nästan i att erbjuda billiga biljetter som man inte tjänade något på för att ens kunna fylla sina plan någorlunda.

Nu efter Covid kommer troligtvis efterfrågan att sjunka ytterligare initialt men kanske öka om något år igen.



Norwegian och Thai var inte de enda aktörerna på Skandinavien-Bangkok.

De flesta svenskar skulle få en mellanlandning i Köpenhamn i vilket fall, och då kan man lika gärna mellanlanda i Zurich, Frankfurt, Doha, Dubai eller något annat ställe i Europa för den delen.



Huruvida den stora massa flyger charter eller inte låter jag vara osagt. Men "medelsvensson" tittar i charterkatalogen och bokar där. Hur vi bokar på detta forum är inte representativt för den stora massan i Skandinavien.
 
Man ska inte heller glömma att om thai försvinner så minskar också kraftigt transfer på BKK i andra änden. Idag är det ju tex en hel del som har anslutning i BKK för vidare flyg till Australien tex - mycket av det lär istället hamna i tex Singapore kan jag tänka mig, åtminstone vad gäller star alliance.



Kvar blir den mer lokala trafiken och där är det en ännu hårdare prispress.



Jag står fast vid att jag tror sas tjänar mer på att ha thai kvar, eftersom de då får leverera matar trafik till dem. De kanske till och med tjänar på att thai bara flyger på cph och överger arn och osl, på ökad transfer. Men jag tror de helt klart förlorar på totalen om thai helt försvinner.
 
palmen skrev:Ett annat problem med BKK är att det krävs 2 plan för att flyga den sträckan då det inte går att få till turn around tor på 24h.Klicka för att utvidga...
En sak jag har funderat på, måste man ha samma avgångstider varje dag på en viss flygsträcka? Om turn around tiden är t ex 27 timmar, kan inte avgångstiden då skjutas fram 3 timmar dagligen?
 
Budgetresenär skrev:En sak jag har funderat på, måste man ha samma avgångstider varje dag på en viss flygsträcka? Om turn around tiden är t ex 27 timmar, kan inte avgångstiden då skjutas fram 3 timmar dagligen?Klicka för att utvidga...
Fullt möjligt i teorin, men då ska man upphandla liknande med allt inblandat på flygplatsen, det är rätt många aktörer inblandade samt att man även måste få en slot som skiljer sig varje dag vilket inte är det lättaste antar jag.
 
Budgetresenär skrev:En sak jag har funderat på, måste man ha samma avgångstider varje dag på en viss flygsträcka? Om turn around tiden är t ex 27 timmar, kan inte avgångstiden då skjutas fram 3 timmar dagligen?Klicka för att utvidga...
Sträckan behöver inte trafikeras varje dag eller alternativt slingas med en annan linje också.
 
SAS borde planera för att starta upp en linje till BKK när pandemin är över. Det är ett alldeles utmärkt tillfälle att göra detta när man just nu är i stort sett är ensam på rutten, bortsett från charter som ändå inte är någon konkurrent. Lönsamhet kan man räkna på olika sätt så jag ger mig inte in på att spekulera om detta. När SAS flög från ARN till BKK var det fullsatt åt båda hållen de två gånger jag flög sträckan. Får man inte lönsamhet då skall man nog syssla med annat än flyg. Jag tror det är betydligt mer passagerare som reser i tjänsten till BKK än exv till MIA, MIA linjen har ju fått vara kvar. Nu har ju SAS också ett betydligt bättre servicekoncept än Thai så det finns goda förutsättningar. Tror också man kan slå Emirates och Qatar genom en nonstop flygning för det är inget bekvämt att kliva av halvvägs och byta flyg mitt i natten.



Kan sedan linjen utgå från ARN, vilket är närmast BKK i SAS linjenät blir det ännu bättre. Sedan dagflyg tillbaka så man kan njuta till fullo av servicen.
 
I teorin skulle det gå att slinga CPH-EWR-CPH-BKK-CPH på 48 timmar, men turnaroundtiderna skulle bli 2:15, 2:15, 2:15 och 2:25, så det skulle ju inte finnas marginal någonstans. Baserat på tidtabellstiderna för SK909/910 och TG950/951.
 
Ett joint venture med Thai? SAS flyger från CPH och Thai från ARN? Ett sätt att kickstarta trafiken under ett år eller så?
 
Alf skrev:SAS borde planera för att starta upp en linje till BKK när pandemin är över. Det är ett alldeles utmärkt tillfälle att göra detta när man just nu är i stort sett är ensam på rutten, bortsett från charter som ändå inte är någon konkurrent. Lönsamhet kan man räkna på olika sätt så jag ger mig inte in på att spekulera om detta. När SAS flög från ARN till BKK var det fullsatt åt båda hållen de två gånger jag flög sträckan. Får man inte lönsamhet då skall man nog syssla med annat än flyg. Jag tror det är betydligt mer passagerare som reser i tjänsten till BKK än exv till MIA, MIA linjen har ju fått vara kvar. Nu har ju SAS också ett betydligt bättre servicekoncept än Thai så det finns goda förutsättningar. Tror också man kan slå Emirates och Qatar genom en nonstop flygning för det är inget bekvämt att kliva av halvvägs och byta flyg mitt i natten.Kan sedan linjen utgå från ARN, vilket är närmast BKK i SAS linjenät blir det ännu bättre. Sedan dagflyg tillbaka så man kan njuta till fullo av servicen.Klicka för att utvidga...
På vilket sätt är inte charter en konkurrent? Thailand generellt är en turistdestination och inte businessdestination. Den stora mängden resenärer till Thailand från Sverige är charter resenärer. SAS kan ju dock göra avtal med charterbolag att de får köpa x antal stolar per flight för att öka beläggning, men skulle gissa på att dessa stolar inte har någon hög marginal.



Att flyg är fullsatta har inget med lönsamhet att göra, det kan vara mer lönsamt att bara fylla planet med 25% passagerare än 100% passagerare. De som reser måste vara villiga att betala kostnaden som sas måste lägga på resenärerna, det är här jag tror det blir svårt att få det att gå runt.



Jämförelsen med Miami är bra att göra, det är liknande destinationer vad det gäller turister. Men resenären till Miami är generellt mindre priskänslig än resenären till Bangkok utifrån min uppfattning.



Sen ska man även komma ihåg att det tar tid att starts en ny linje. Räkna med 6-12 månader uppstart. Om de då ska starta efter Covid så blir det tidigast 2022. Hur världen ser ut då kan vi bara sia om, framförallt hur reseindustrin ser ut. Mycket möjligt att det finns utrymme för sas till Bangkok då, men kan likväl vara den raka motsatsen. Att direkt efter Covid är "över" ge sig på något som är så riskabelt ser jag liten chans i. Viktigare att man får igång LAX/SFO/TYO som folk har betydligt större betalningsvilja till. Man kommer dessutom inte ha några plan över initialt om man ska återuppta nuvarande linjer nu när A340 fasats ut.



Det är nog större chans att sas börjar flyga till Kanarieöarna med A321LR än att SAS öppnar upp på Bangkok.
 
apknug skrev:Nu är det tyvärr troligen så att ingen av de två nämnda aktörerna har tjänat några pengar på sina Thailand - Skandinavien linjer. Norwegian gick ut hårt och drog ner, Thai har fortsatt att stå parkerat på Arlanda halva dagarna och flyga SAS anställda på ID biljetter med statsunderstöd.Men nåt annat kommer hända i framtiden det är helt klart! Frågan bara vad......Klicka för att utvidga...


Ja, Norwegian körde väl med riktigt hårt pressade priser för att kunna ta marknadsandelar från Thai och då gjorde man inga större pengar på den rutten.

Thai verkar däremot inte klara av att göra pengar på någonting. Det har blivit ett ganska misshandlat bolag.



Ditt inlägg var inte så långt, men jag lyckas ändå inte förstå vad du skriver. Kan du översätta "Thai har fortsatt att stå parkerat på Arlanda halva dagarna och flyga SAS anställda på ID biljetter med statsunderstöd"
 
Back
Top