BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

obs skrev:Än så länge har jag bara haft "nöjet" att uppleva Braathens på danska inrikeslinjer och det har inte varit speciellt positivt.Av någon anledning har de strukit all service. Inte ens en kopp kaffe kan man få numera när man flyger med BRA. Med moderbolaget går det däremot bra och det trots att de flyger med A320 som har 10 minuters kortare flygtid (25-30 min mot 35-40 min med ATR72).Vid avgång från Kastrup har de nu också på avgånger med BRA infört "omvänd priority boarding" så pax i SAS Minus åker med första bussen ut till flyget (ja ja, bussgate ska vi också ha nöjet av) medan de som flyger i Plus får vänta till andra svängen. Det sägs vara av säkerhetsskäl då flygplanet enligt personalen skulle kunna tippa baköver. Men det upplevde jag nu aldrig när det var Xfly som opererade flygen. Vad har månntro förändrats undrar man ju...Klicka för att utvidga...
Det stämmer att de kan tippa, BRA och Xflyer sätter ett stöd mellan bakre delen och marken för att för hindra detta.

Det finns något inlägg här på BC där man ser det på bild.
 
obs skrev:Än så länge har jag bara haft "nöjet" att uppleva Braathens på danska inrikeslinjer och det har inte varit speciellt positivt.Av någon anledning har de strukit all service. Inte ens en kopp kaffe kan man få numera när man flyger med BRA. Med moderbolaget går det däremot bra och det trots att de flyger med A320 som har 10 minuters kortare flygtid (25-30 min mot 35-40 min med ATR72).Vid avgång från Kastrup har de nu också på avgånger med BRA infört "omvänd priority boarding" så pax i SAS Minus åker med första bussen ut till flyget (ja ja, bussgate ska vi också ha nöjet av) medan de som flyger i Plus får vänta till andra svängen. Det sägs vara av säkerhetsskäl då flygplanet enligt personalen skulle kunna tippa baköver. Men det upplevde jag nu aldrig när det var Xfly som opererade flygen. Vad har månntro förändrats undrar man ju...Klicka för att utvidga...


Ju mindre tid ombord en ATR desto bättre tänker jag?
 
Hachans skrev:Ju mindre tid ombord en ATR desto bättre tänker jag?Klicka för att utvidga...
Ja jo, det kan man ju naturligtvis säga. Men å andra sidan ska du bara sitta och vänta i terminalen och det är numera i discount-terminalen E i Kastrup. Så ingen höjdare att sitta där heller,
 
011430121 skrev:Det stämmer att de kan tippa, BRA och Xflyer sätter ett stöd mellan bakre delen och marken för att för hindra detta.Det finns något inlägg här på BC där man ser det på bild.Klicka för att utvidga...
Det har jag hört om. Men det är nytt för mig med infört "omvänd priority boarding" för att göra den främre delen av flygplanet tyngre.
 
obs skrev:Det har jag hört om. Men det är nytt för mig med infört "omvänd priority boarding" för att göra den främre delen av flygplanet tyngre.Klicka för att utvidga...
Händer ofta. Jag har bara i år varit med om att man boardar rad 1-15 först, och när de fått tillräcklig många av dem igenom gaten så släpper de loss övriga. Ingen bussgate då alltså.
 
obs skrev:Det har jag hört om. Men det är nytt för mig med infört "omvänd priority boarding" för att göra den främre delen av flygplanet tyngre.Klicka för att utvidga...
Jag har genom åren flugit med Xfly och aldrig varit med om något annat än att rad 1-15 boardar först och det har varit lika med Bra sen dom tog över.
 
Vet inte riktigt hur jag skall tolka det här men om SAS nu behöver någon som flyger turboprop åt dem så borde väl BRA vara intresserade



1756304829749-png.167954
 
Johan F skrev:Vet inte riktigt hur jag skall tolka det här men om SAS nu behöver någon som flyger turboprop åt dem så borde väl BRA vara intresseradeVisa bifogad bild 167954Klicka för att utvidga...
Misstänker dålig meningsuppbyggnad. Gissar att som rubriken tyder det främst berör Airbus flottan som också främst har flugits i chartertrafik fram till SAS samarbetet. Jag har hört från anställda att det (charter) inte riktigt lirar. Jag tolkar det som de satsar helt på wetlease med ATR istället.
 
Tobbe.O skrev:De har dessa jetmaskiner. Var av en A319 flyger för SAS (ofta SE-RGD). Övriga flyger Charter för Apollo och Ving.Visa bifogad bild 167955Klicka för att utvidga...
Precis, en för liten flotta för skalfördelar och för stor för den effektiviteten man har i affären. De flyger från alldeles för många orter i Norden så både crew och maskiner behöver positioneras jämt. Det är operativt utmanande på en sådan liten skala och troligtvis alldeles för kostsamt.
 
airac skrev:Precis, en för liten flotta för skalfördelar och för stor för den effektiviteten man har i affären. De flyger från alldeles för många orter i Norden så både crew och maskiner behöver positioneras jämt. Det är operativt utmanande på en sådan liten skala och troligtvis alldeles för kostsamt.Klicka för att utvidga...


Ja jag har följt BRA;s jet flotta en tid och jag kan bara hålla med dig om att de har väldigt mycket tomflyg/om positioneringar. Samt att de periodvis har svårt att sysselsätta dessa jetmaskiner alla veckans dagar.
 
Tobbe.O skrev:Ja jag har följt BRA;s jet flotta en tid och jag kan bara hålla med dig om att de har väldigt mycket tomflyg/om positioneringar. Samt att de periodvis har svårt att sysselsätta dessa jetmaskiner alla veckans dagar.Klicka för att utvidga...
Yes, man måste ju ha typ en maskin i reserv för när något händer. Flyger man från alla charterorter i Norden, blir det ju svårt att ens få till det effektivt för att fånga upp störningar och fullfölja sina avtal. Om reserven står på Arlanda, men måste börja dagen på Stavanger-Kreta behöver man tre crew för ett pass den dagen, plus att allt går sent.



Charter flygs från Stavanger i väst, Helsingfors i öst, Luleå i norr och Aalborg i syd och många emellan såsom Örebro och Norrköping. Sedan verkar de ändå har levererat ganska bra sett på flightradar men logistiken är dyr. Jag skulle bestämt tacka nej till att sitta på flightops där
 
Tyckte det såg konstigt ut ikväll när jag tittade förbi Braathens Airbus flotta...



Braathens charter produktion går i konkurs.



ATR flottan fortsätter flyga som vanligt - således påverkas endast produktionen med den A319 maskinen som flugit för SAS.







Braathens tvingas ansöka om konkurs för Airbus-verksamheten på grund av likviditetsbrist i Braathens International Airways AB – ATR72-600 fortsätter flyga enligt plan

Braathens ACMI-flygningar åt andra flygbolag med ATR72-600 fortsätter som planerat.


WkpS2KyHQ6ZzHiiPyHUO


press.flygbra.se
 
Tobbe.O skrev:Tyckte det såg konstigt ut ikväll när jag tittade förbi Braathens Airbus flotta...Braathens charter produktion går i konkurs.ATR flottan fortsätter flyga som vanligt - således påverkas endast produktionen med den A319 maskinen som flugit för SAS.Braathens tvingas ansöka om konkurs för Airbus-verksamheten på grund av likviditetsbrist i Braathens International Airways AB – ATR72-600 fortsätter flyga enligt planBraathens ACMI-flygningar åt andra flygbolag med ATR72-600 fortsätter som planerat.press.flygbra.seKlicka för att utvidga...
Intressant hur Apollo och Ving löser detta, eller om konkursförvaltaren utför flygningarna de kommande dagarna.

Finns väl inget skandinaviskt bolag som är villig att ge ett bud på bolaget?

Tråkigt för de anställda att mista anställningen.



https://www.expressen.se/nyheter/varlden/braathens-konkurs-sa-paverkas-passagerare/
 
011430121 skrev:Intressant hur Apollo och Ving löser detta, eller om konkursförvaltaren utför flygningarna de kommande dagarna.Finns väl inget skandinaviskt bolag som är villig att ge ett bud på bolaget?Tråkigt för de anställda att mista anställningen.https://www.expressen.se/nyheter/varlden/braathens-konkurs-sa-paverkas-passagerare/Klicka för att utvidga...


Såklart tråkigt för inblandade. Men just nu är chartern i en mellanperiod mellan sommar och vinter produktionen - så därav lite mindre trafik att lösa.
 
Några SAS avgångar inställda idag som skulle ha utförts av Braathens A319, ARN-GOT SK143/144 och ARN-MMX SK109/110

MMX-ARN SK128 inställd även den.

Så vitt jag kan se även två charter flygningar inställda från ARN
 
011430121 skrev:Några SAS avgångar inställda idag som skulle ha utförts av Braathens A319, ARN-GOT SK143/144 och ARN-MMX SK109/110MMX-ARN SK128 inställd även den.Så vitt jag kan se även två charter flygningar inställda från ARNKlicka för att utvidga...


De två charterflygningarna som Braathens skulle göra idag från Arlanda var mig veterligen de ändra planerade avgångarna idag i charter produktionen (å så klart de två retur resorna)



A319 maskinen som flög för SAS gick ofta på ganska trafikerade linjer så där är det troligen inga större svårigheter att lösa ombokning till andra SAS avgångar.
 
Back
Top