BRA flyg & Ving i stort charteravtal!

Ricci skrev:Riktigt kul om det är sant att BRA satsar på jetmaskiner igen, men klarar A319 bullerkraven på BMA?Klicka för att utvidga...
Den godkändes 2019 (just för Brussels) med vissa restriktioner. De får, som jag förstått det, tex inte gå med maxlast (både pax och cargo) pga just det. Men det finns ett flertal godkända konfigurationer.
 
Tillbaka till BRA så saknar jag Saab 2000 nåt fruktansvärt.

De hade den till Östersund rätt länge innan de fasade ut den.

Var värt den där halvtimmen extra i flygtid!
 
Tomas E skrev:Och före dess måste det ha varit Avro RJ100 under ganska många år.Klicka för att utvidga...
Malmö Aviation valde väl Avro just för att deras oväsen var extra lågt och "godkänt för stadsflygplatser".

Jag låter det vara osagt om det var ett krav för att kunna fortsätta flyga på BMA eller om det var en taktik för att kunna få förlängda tillstånd.
 
Det nya charterflygbolaget som ska ha Airbus A320 familjen kommer ha eget AOC, förmodligen blir namnet på bolaget det klassiska namnet Braathens
 
Malmö aviation flög ju också charter med sina Avro


kerran1980 skrev:Insider tipset säger att BRA kommer inskaffa fem stycken Airbus A319 som ska flyga en hel del av Vingresors chartergäster från Sverige, Norge & Danmark. Troligen även från mindre städer som Luleå, Östersund, Halmstad, Örebro, Jönköping etcVings eget flygbolag Sun Class har Airbus A330 & A321.Klicka för att utvidga...
Vad hände förresten med beställningarna (Malmö Aviation tiden) på CS100/300?

Jag gissar att ev A319 är bättre begagnade och/eller wetlease, men A220 hade varit ett trevligt alternativ.
 
intuition skrev:Malmö Aviation valde väl Avro just för att deras oväsen var extra lågt och "godkänt för stadsflygplatser".Jag låter det vara osagt om det var ett krav för att kunna fortsätta flyga på BMA eller om det var en taktik för att kunna få förlängda tillstånd.Klicka för att utvidga...
Det var väl en kombination av ljudet (de motorerna var väldigt tysta jämfört med konkurrensen bla för att de var tidigt ute med geared fans så att bladen i motorn inte behövde gå i överljudsfart). En annan anledning att välja axro har varit att de har, tack vare de 4 motorerna, en väldigt bra "short field performance". Vilket ju också är viktigt på Bromma.
 
henke12 skrev:Jag fick en tidtabellsändring för en resa BMA-MMX-BMA i höst.TF122 BMA-MMX 08.05-09.25TF151 MMX-BMA 16.00-17.20ändrades tillTF128 BMA-MMX 08.25-09.15TF151 MMX-BMA 16.25-17.20Den skarpögde noterar att flygtiderna ändras från 1h20m till 50m resp 55mPå expertflyer är BMA-MMX TF122 utnollad och TF128 finns inte där!Däremot finns TF128 bokningsbar på flygbra.seHemresan TF151 finns på bägge ställena.Överallt står dock AT72 som flygplan.När jag grottat lite så ser det ut som de nya flygtiderna med 50 minuter flygtid börjar gälla Måndag 12 September. 2-3st turer per dag i varje riktning och på MMX-linjen (ej kollat igenom hela linjenätet)Kan det vara inhyrda jet på G?Eller det tråkigare svaret, tidtabellsavdelningen har missat korrekturläsningen?Klicka för att utvidga...
Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Varumärket Braathens gör comeback

"nya jetflottan är fokuserad på chartertrafiken till södra Europa men ger också utrymme att flyga inrikes under veckorna, bland annat under peaktider."
 
Mycket talar för A319
2764.png


Notice of Interest - A320 Flight Crew
 
Smärre justeringar av tidtabellen





Mån-Fre

TF125 MMX-BMA 07.00-08.00

TF128 BMA-MMX 08.25-09.25

TF135 MMX-BMA 09.50-10.50

TF138 BMA-MMX 14.40-15.40

TF151 MMX-BMA 16.05-17.05

TF156 BMA-MMX 17.45-18.45



Söndag

TF175 MMX-BMA 12.55-13.55

TF182 BMA-MMX 14.20-15.20

TF189 MMX-BMA 15.45-16.45

TF188 BMA-MMX 19.30-20.30
 
Flygbolaget som formellt ska utföra flygningarna, Braathens International Airways, fick enligt checkin.dk, i dagarna sitt drifttillstånd (AOC). Något roligt är det callsign (det namn som används i radiotrafik med flygledningen) som flygbolaget valt: Sun Trip. Det är förmodligen en blinkning till den mest kända svenska filmen om charterresor - Sällskapsresan, i vilken charterbolaget hette Sun Trip.
 
011430121 skrev:Det gick inte så BRA i fredags när flygbolaget skulle flyga från Molde i Norge till Las PalmasNär man läser nedanstående undrar om det är amatörer som klargör maskinerna.Källa CHECK-IN.dk Öppen artikelBesværlig Braathens-flyvning til Gran Canaria - CHECK-IN.DKDanmarks største medieunivers om luftfart, rejser & turismeeur01.safelinks.protection.outlook.comKlicka för att utvidga...


Det här passar ju dåligt in i deras ganska tydligt uttalade miljöprofil.
 
Ja diskussionen tog fart i en annan tråd också. Jag anmäler så får mod flytta.







BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Än så länge har jag bara haft "nöjet" att uppleva Braathens på danska inrikeslinjer och det har inte varit speciellt positivt. Av någon anledning har de strukit all service. Inte ens en kopp kaffe kan man få numera när man flyger med BRA. Med moderbolaget går det däremot bra och det trots att...



www.businessclass.com
 
Back
Top