Köpskydd, nej det är möjligt. ”Köpskyddet” är väl deras egen produkt. Konsumentkreditlagen är däremot något annat, den kommer de inte undan lika lätt. För övrigt ytterligare en anledning till varför man inte ska använda Klarna.Andreas Q skrev:Har en bokning som är betald med Klarna och deras köpskydd täcker inte resor meddelade de just...Klicka för att utvidga...
BRA skriver själva på sin hemsida att din resa finns kvar på ditt bokningsnummer och att alla kunder ska få sina uteblivna resor kompenserade när verksamheten kommer igång igen. Dvs du kommer inte kunna få någon ersättning innan rekonstruktionen är färdig.Andreas Q skrev:Någon som har hört något från BRA? Har en bokning som är betald med Klarna och deras köpskydd täcker inte resor meddelade de just...Klicka för att utvidga...
Andreas Q skrev:Någon som har hört något från BRA? Har en bokning som är betald med Klarna och deras köpskydd täcker inte resor meddelade de just...Klicka för att utvidga...
Fast betalningar med Klarna faktura torde falla in under konsumentkreditlagen.Berglund skrev:Köpskydd, nej det är möjligt. ”Köpskyddet” är väl deras egen produkt. Konsumentkreditlagen är däremot något annat, den kommer de inte undan lika lätt. För övrigt ytterligare en anledning till varför man inte ska använda Klarna.Klicka för att utvidga...
Köpskyddet motsvaras väl av att Amex reserförsäkring inte täcker inställda flyg pga covid.Berglund skrev:Köpskydd, nej det är möjligt. ”Köpskyddet” är väl deras egen produkt. Konsumentkreditlagen är däremot något annat, den kommer de inte undan lika lätt.Klicka för att utvidga...
Amen!Berglund skrev:För övrigt ytterligare en anledning till varför man inte ska använda Klarna.Klicka för att utvidga...
mha321 skrev:Köpskyddet motsvaras väl av att Amexreserförsäkringinte täcker inställda flyg pga covid.Vilket säkert är helt korrekt. Men inte relevant, eftersom det handlar om ett flyg sombolagetställt in, och därmed inte levererat den tjänst man köpt.Amen!Klicka för att utvidga...
Försäkringsgivaren ersätter vanligtvis endast avbokningar under vissa omständigheter, men under dessa extraordinära omständigheter har reseförsäkringens avbokningsskydd förbättrats och försäkringsgivaren förväntar sig att täcka avbokningar vid följande fyra omständigheter:1. Ditt flyg avbokades på grund av COVID-192. Regeringen på destinationen har infört begränsningar (dvs. karantän eller förbud motutländska ankomster) och resan bokades innan restriktionerna tillkännagavs3. Ditt hemland råder mot icke-nödvändig resa och resan bokades innan rådet utfärdades4. Du har blivit antingen sjuk eller försatt i karantän på grund av COVID-19 och därför intekan resaKlicka för att utvidga...
apknug skrev:Jaha då gick Bra ut med att det bara blir 25% återbetalning för inställda flyg i och med rekonstruktionen.Klicka för att utvidga...
Jag har svårt att se hur de skulle "komma undan". De borde väl få stå för återstående 75% -- eller de får stå för 100% men de kan kräva in 25% från BRA.LSH skrev:Jag undrar hur kreditkortsföretagen ställer sig till detta om man begär återbetalning enligt konsumentkreditslagen. Någon som vet? Jag har redan fått återbetalning från Amex så praktiskt spelar det mig ingen roll.Klicka för att utvidga...
Kommer bli intressant att följa.mha321 skrev:Jag har svårt att se hur de skulle "komma undan". De borde väl få stå för återstående 75% -- eller de får stå för 100% men de kan kräva in 25% från BRA.Klicka för att utvidga...
apknug skrev:Jaha det verkar som att resenärerna som har krav på inställda flygresor med Bra får nöja sig med 25% återbetalning. Det ser ut som att det finns majoritet för den ackordsplan som skall klubbas 13 augusti.Goda nyheter! Vore dåligt om det blir för lite konkurrens inrikes.Flygbolaget BRA får stöd av fordringsägare - DN.SERekonstruktionen går framåt för BRA – flyg24nyheterKlicka för att utvidga...
apknug skrev:Kommer bli intressant att följa.Konsumentkreditlagen säger att man kan ställa "samma" krav på kreditgivaren som på säljaren. Om nu Bra har ett godkänt rekonstruktions "utslag" från domstolen som säger 25% återbetalning så har köparen inte rätt till mer längre. Så kort bolaget säger nog att det blir 25% från oss också. Kortbolaget får troligen inte mer än 25% som alla andra från Bra de heller.Men jag har som sagt aldrig sett att detta träffat direkt på konsument så jag är inte säker på att jag har rätt.Klicka för att utvidga...
ZZZebra skrev:Är det någon som kontaktat sitt kreditkortsbolag angående återbetalning? Om ja, vilket kort och vad blev svaret?Klicka för att utvidga...
Johan Gott skrev:Jag gjorde kortreklamation för två BRA-resor i våras hos AMEX. Jag fick skicka in avbokningsbekräftelse och hade pengarna krediterade inom en månad.Edit: detta var precis i början av rekonstruktionen och 25%- nivån var ej än beslutad.Klicka för att utvidga...
Lite svår att komma till Karlstad med SASNils Håkansson skrev:Känns lite konstigt då SAS är officiell leverantör till "AIK"Klicka för att utvidga...