Johannes skrev:statusmatcha oss med EBD NU annars blir det att åka via CPH tyvärr,,,Klicka för att utvidga...
Matcha till Air Berlin Gold, använd för lounge etc och skicka poängen till BAEC.
Johannes skrev:statusmatcha oss med EBD NU annars blir det att åka via CPH tyvärr,,,Klicka för att utvidga...
Johannes skrev:statusmatcha oss med EBD NU annars blir det att åka via CPH tyvärr,,,Klicka för att utvidga...
AABack2ARN skrev:Det var snabbt agerat från British Airways sida. Satt precis och funderade över detta med vilotiden. Undrar hur de schemalägger besättningarna eftersomminsten besättning kommer behöva bo över natten i Göteborg.Klicka för att utvidga...
twiggs skrev:Hur det vanligtvis fungerar:Crew som flyger kvällsturen till utestation flyger hem nästa dag, fast med en annan avgång än morgontur. Övriga turer flygs med vändande crew.Klicka för att utvidga...
Från Göteborg går flygen kl 08.00, 11.45 och 19.30 och från London kl. 07.35, 15.45 och 19.15Klicka för att utvidga...
Jag utgår ifrån att just så är fallet, dvs. att det faktiskt är tillräckligt med vilotid och att detta är huvudanledningen till förhållandevis sen avgång från GOT.AABack2ARN skrev:Det håller jag med om. Det som får mig att fundera är på grund av schematBlir det verkligen tillräckligt med vilotid för personalen som ankommer med sista planet (runt 22.15) att sedan flyga 08:00 dagen efter?Har för mig att det är 11 eller 13 timmar som gäller vilket borde innebära att den personalen flyger med 11.45-planet. Men då måste morgonpersonalen från London stå över någon flight...Klicka för att utvidga...
Agö skrev:Jag utgår ifrån att just så är fallet, dvs. att det faktiskt är tillräckligt med vilotid och att detta är huvudanledningen till förhållandevis sen avgång från GOT.Det borde väl finnas någon här som kan just detta.Klicka för att utvidga...
Hahaha, detta regelverk är lika lättillgängligt som SAS ombordmeny. Fyllt med undantag från olika huvudregler osv. Men du är ju vass så kanske har du lyckats extrahera korrekt svar i den givna situationen.Homer skrev:Annars kan man ju googlaFlygarbetstidsregler, EASA-FTL - transportstyrelsen.seKlicka för att utvidga...
Agö skrev:Hahaha, detta regelverk är lika lättillgängligt som SAS ombordmeny. Fyllt med undantag från olika huvudregler osv. Men du är ju vass så kanske har du lyckats extrahera korrekt svar i den givna situationen.Klicka för att utvidga...
AABack2ARN skrev:Det håller jag med om. Det som får mig att fundera är på grund av schematBlir det verkligen tillräckligt med vilotid för personalen som ankommer med sista planet (runt 22.15) att sedan flyga 08:00 dagen efter?Har för mig att det är 11 eller 13 timmar som gäller vilket borde innebära att den personalen flyger med 11.45-planet. Men då måste morgonpersonalen från London stå över någon flight...Klicka för att utvidga...
AABack2ARN skrev:Hmm, jag tror jag snöat in på denna frågaMen det är lite intressant att förstå hur detta fungerar inte minst när man som besserwisser sitter hemma och argumenterar för att ett flygbolag skall ändra tidtabellen nför att det passar mig som resenär eller tycker att det kan väl inte vara hela världen att lägga till en avgång...De fysiska flygplanen går enligt ungefär så här (lokala tider)LHR-GOT GOT-LHR07:35-10:35 a 11:45-12:55 b15:45-18:45 c 19:30-20:40 d19:15-22:15 e 08:00-09:10 fSå vilken besättning flyger med vilket plan?Jag antar att e->b och c->f men det innebär att a->d (dvs en besättningen har 9 timmar på markenunder dagtidi Göteborg och två övernattande besättningar i Göteborg). Kan det verkligen stämma?Ett annat alternativ är ju a->f och e->b och att en besättning (c->d) flyger med vändande plan. Men då får en besättning nästan 20 timmar i Göteborg vilket känns dyrt.Men man kan nog konstatera att ett flyg till som BA nu adderar skapar stora kostnader i och med att det helt plötsligt går från noll övernattande besättningar (med dagens två flighter) till minst två övernattande besättningar och således ett tio-tal hotellnätter, traktamenten transporter i stort sett varje dag.Hursomhaver det kan inte vara lätt att vara crew-planerare då man skall ta hänsyn till mycket begränsande slott-tider och dygnsarbetstid...Klicka för att utvidga...
AABack2ARN skrev:Hmm, jag tror jag snöat in på denna frågaKlicka för att utvidga...
Homer skrev:Legat vaken hela natten och grubblat?Klicka för att utvidga...