Checka in bagage till slutdestination?

• Thread starter Thread starter RickardG
  • Start date Start date
R

RickardG

Guest
Det här med att checka in bagage till slutdestinationen, i synnerhet när man reser med olika bolag på en och samma bokning verkar inte helt lätt att avgöra på förhand om det är möjligt.

Jag har förstått att ett interline avtal gällande bagage är någon typ av förutsättning för att det ska fungera, och att dessa avtal i princip alltid finns om bolagen tillhör samma allians. Tyvärr verkar det även bero på vilka flygplatser man passerar, hur lång transfer man har och om man gör ett byte inrikes/utrikes på en viss flygplats.

Hur går man enklast tillväga för att på förhand ta reda på om incheckning av bagage till slutdestination är möjlig för en viss bokning? Det vore trevligt att veta i samband med att man packar och inte få reda på det först vid incheckningen...

Första förutsättningen är som du skriver, att det finns interline-avtal för bagage. Om du har lyckats boka allt på en biljett kan du i princip förutsätta att det finns och fungerar. Då är det bara ev tull-bestämmelser på transit-orter som avgör ifall bagaget måste hämtas ut eller inte och det är betydligt svårare att avgöra. Det vet jag faktiskt inte hur man får reda på utan att fråga...

Om du däremot har bokat separata bokningar (vilket de flesta frågor rör) så har du ett taskigt utgångsläge till att börja med eftersom du inte har någon som helst rätt att få bagaget skickat hela vägen, oavsett tullregler och annat som kan ställa till det utan då blir det mer beroende av hur snäll den som checkar in dig är.

agehall skrev:Då är det bara ev tull-bestämmelser på transit-orter som avgör ifall bagaget måste hämtas ut eller inte och det är betydligt svårare att avgöra. Det vet jag faktiskt inte hur man får reda på utan att fråga...Klicka för att utvidga...
Det är lite av kärnan i min fråga, hur kan man ta reda på det? Vem kan man fråga, för att få ett svar som går att lita på? Det finns ju fler faktorer, som om flygplatser förvarar bagage över natten t.ex.

Mitt konkreta exempel:

ARN-ORD-SFO-HNL där första sträckan är med SAS och resten med United. 23h stopp i ORD, 22h i SFO. Uppenbarligen har automaterna och personalen på Arlanda information om det är möjligt att checka in hela vägen, men finns det något liknande för oss vanliga dödliga online? Eller vem ringer man? Kundservice är som vanligt uteslutet.

RickardG skrev:Det är lite av kärnan i min fråga, hur kan man ta reda på det? Vem kan man fråga, för att få ett svar som går att lita på? Det finns ju fler faktorer, som om flygplatser förvarar bagage över natten t.ex.Mitt konkreta exempel:ARN-ORD-SFO-HNL där första sträckan är med SAS och resten med United. 23h stopp i ORD, 22h i SFO. Uppenbarligen har automaterna och personalen på Arlanda information om det är möjligt att checka in hela vägen, men finns det något liknande för oss vanliga dödliga online? Eller vem ringer man? Kundservice är som vanligt uteslutet.Klicka för att utvidga...
Men när man reser till USA och reser vidare med USA inrikesflyg, måste man inte hämta väskan och checka in igen även om väskan är taggad till destinationen*?

* Förutom då man flyger från flygplatser som hare US Pre-clearance.

RickardG skrev:Mitt konkreta exempel:ARN-ORD-SFO-HNL där första sträckan är med SAS och resten med United. 23h stopp i ORD, 22h i SFO. Uppenbarligen har automaterna och personalen på Arlanda information om det är möjligt att checka in hela vägen, men finns det något liknande för oss vanliga dödliga online? Eller vem ringer man? Kundservice är som vanligt uteslutet.Klicka för att utvidga...

Jag kan bidra med min egna erfarenhet från ett liknande fall här. Jag flög i september 2014 ARN-EWR-SFO-OGG, alla sträckor med United. Kort byte på EWR, men övernattning vid SFO (~15h). Jag hoppades på att få checka in väskan hela vägen och kunna åka in direkt till stan från SFO och äta middag innan jag åkte tillbaka till flygplatshotellet för att sova. Tyvärr gick det inte så bra.

På Arlanda försökte man checka väskan hela vägen, men maskinen ville bara skriva ut baggagetaggar ARN-EWR-SFO. Den kreativa incheckningsagenten skrev då ut en separat tagg till OGG och gav den åt mig separat och sa åt mig att sätta på den när jag kom fram till SFO och lämna in väskan där.

Behövde givetvis ta väskan genom tullen på EWR och skickade den sen vidare till SFO där jag återigen fick ta väskan, och testade då att sätta på min OGG-tagg på den och gå till bag drop för att lämna väskan.

Detta blev *inte* populärt. De undrade hur i hela friden jag hade fått tag på en sån där tagg och konstaterade att agenten på Arlanda absolut inte borde ha gett en sån till mig. Det slutade med att jag blev så illa tvungen att ta min resväska med mig till hotellet och checka in där innan det blev någon middag.

(kontentan är alltså att du troligtvis inte kommer att kunna checka väskan hela vägen, utan kommer åtminstone att behöva ta hand om den över natten vid SFO - om du har någon chans att få lämna väskan på ORD redan dagen innan vet jag inte, men det är väl stor risk att det inte går där heller)

Dr. Miles skrev:Men när man reser till USA och reser vidare med USA inrikesflyg, måste man inte hämta väskan och checka in igen även om väskan är taggad till destinationen*?* Förutom då man flyger från flygplatser som hare US Pre-clearance.Klicka för att utvidga...
Jo men det är ok, bara jag slipper ta med mig väskorna till hotellet för att sedan checka in dem på nytt nästa dag.

RickardG skrev:Jo men det är ok, bara jag slipper ta med mig väskorna till hotellet för att sedan checka in dem på nytt nästa dag.Klicka för att utvidga...

Fast det är ändå beroende av vilken flygplats man gör transit på - vissa behåller ju helt enkelt inte väskor över natten medan andra kan göra det. Om de kan hålla bagage över natten så är det ju fritt fram att checka in det direkt efter tullen igen, vilket i princip alltid går att göra i USA.

Hsh, jag tror inte det finns något bättre sätt än att fråga om specifika rutter eftersom saker dessutom ändrar på sig över tiden...

Thornado skrev:Jag kan bidra med min egna erfarenhet från ett liknande fall här. Jag flög i september 2014 ARN-EWR-SFO-OGG, alla sträckor med United. Kort byte på EWR, men övernattning vid SFO (~15h). Jag hoppades på att få checka in väskan hela vägen och kunna åka in direkt till stan från SFO och äta middag innan jag åkte tillbaka till flygplatshotellet för att sova. Tyvärr gick det inte så bra.På Arlanda försökte man checka väskan hela vägen, men maskinen ville bara skriva ut baggagetaggar ARN-EWR-SFO. Den kreativa incheckningsagenten skrev då ut en separat tagg till OGG och gav den åt mig separat och sa åt mig att sätta på den när jag kom fram till SFO och lämna in väskan där.Behövde givetvis ta väskan genom tullen på EWR och skickade den sen vidare till SFO där jag återigen fick ta väskan, och testade då att sätta på min OGG-tagg på den och gå till bag drop för att lämna väskan.Detta blev *inte* populärt. De undrade hur i hela friden jag hade fått tag på en sån där tagg och konstaterade att agenten på Arlanda absolut inte borde ha gett en sån till mig. Det slutade med att jag blev så illa tvungen att ta min resväska med mig till hotellet och checka in där innan det blev någon middag.(kontentan är alltså att du troligtvis inte kommer att kunna checka väskan hela vägen, utan kommer åtminstone att behöva ta hand om den över natten vid SFO - om du har någon chans att få lämna väskan på ORD redan dagen innan vet jag inte, men det är väl stor risk att det inte går där heller)Klicka för att utvidga...
Jag kan inte riktigt släppa det här med att det uppenbarligen finns ett system som agenterna vid incheckningen använder, som kan avgöra om en väska kan checkas in hela vägen eller delar av resan. Det måste med andra ord finnas ett regelverk som avgör detta, men varför kan det inte kommuniceras till kunder tidigare? Varför finns inte informationen tillgänglig online? Det borde kunna skrivas ut redan vid bokningstillfället hur väskor kan/ska checkas in. Jag kan väl inte vara den enda som tycker att det här är relevant information?

Tror inte att agenterna så mycket slår upp i ett system och kollar, som att systemet vid incheckningen bestämmer sig för att göra en specifik sak. Tydligen så gick det bara att checka in till SFO av en orsak (som systemet/regelverket bestämde) som inte incheckningspersonalen var varse om. Manuellt gick det ju att få ut en OGG tagg men sedan sa systemet nej i SFO istället.

Tror att man nog bara får acceptera läget och inte veta. Lite "Computer says no"-vibbar...

RickardG skrev:Varför finns inte informationen tillgänglig online?Klicka för att utvidga...

Jag tror helt enkelt det är för många rörliga delar. Om en flygplats ändrar sitt system så stämmer inte informationen du fått tidigare och då blir det en massa problem och klagomål.

De flesta passagerare bryr sig inte om det här problemet alls utan gör bara som de blir tillsagda och då är det nog det enklaste sättet att lösa det hela på.

thsred skrev:Tror inte att agenterna så mycket slår upp i ett system och kollar, som att systemet vid incheckningen bestämmer sig för att göra en specifik sak.Klicka för att utvidga...
Men det borde inte vara raketveteskap att bygga en webb frontend där man kan testa att göra en fiktiv incheckning av en väska enligt en viss bokning och kunna se samma resultat/felmeddelande som en agent skulle göra vid incheckning.

agehall skrev:Jag tror helt enkelt det är för många rörliga delar. Om en flygplats ändrar sitt system så stämmer inte informationen du fått tidigare och då blir det en massa problem och klagomål.Klicka för att utvidga...
Jag köper att det finns många parametrar och att det blir svårt att kunna ge ett besked långt innan avresa som går att lita på till 100%. Men för de som är intresserade ser jag ett mervärde i att kunna göra en fiktiv incheckning några dagar innan för att se ett sannolikt resultat.

Vet någon vilket/vilka inchekningssystem som används? Kanske det jag letar efter existerar men jag vet inte var jag ska börja leta.

RickardG skrev:Vet någon vilket/vilka inchekningssystem som används? Kanske det jag letar efter existerar men jag vet inte var jag ska börja leta.Klicka för att utvidga...

Incheckningssystemen hör ju till de bokningssystem som resp bolag använder. Jag är dock rätt övertygad om att det du efterfrågar inte finns i någon officiell version. Det är en typisk sak som skulle gå att hitta i ExpertFlyer om det gick att få fram men det finns ingen sådan info där.

Inlägg från SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016) | Sida 65 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Anders Östling skrev:Fråga: Någon som tror/vet att vi kan checka in bagaget hela vägen trots att vi har en overnight stay på CDG? Hade varit bra att bara ta med de nödvändigaste i handbagaget och slippa dra väskorna till och från hotellet.Klicka för att utvidga...

Anders Östling skrev:Vi har SAS/Plus ner till CDG i och business resten av vägen. Layover är ca 20 timmar räknat från avresa till avresa.Klicka för att utvidga...
SAS bör kunna checka era väskor in hela vägen till slutdestinationen (i detta fall är det Bangkok) även om ni har overnight stay i Paris.

Så länge layover inte blir stopover (över 24 timmar) bör det vara OK för en bokning inom samma allians.

Dr. Miles skrev:Inlägg frånSAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016) | Sida 65 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resorSAS bör kunna checka era väskor in hela vägen till slutdestinationen (i detta fall är det Bangkok) även om ni har overnight stay i Paris.Så länge layover inte blir stopover (över 24 timmar) bör det vara OK för en bokning inom samma allians.Klicka för att utvidga...

Nu har jag ingen erfarenhet av CDG, men jag har nekats incheckning av bagage från ORD till HNL via SFO och från SFO till ARN via ORD, båda gångerna med hänsvisning till att de inte förvarar bagage längre än 12 timmar. Trots samma allians.

RickardG skrev:Nu har jag ingen erfarenhet av CDG, men jag har nekats incheckning av bagage från ORD till HNL via SFO och från SFO till ARN via ORD, båda gångerna med hänsvisning till att de inte förvarar bagage längre än 12 timmar. Trots samma allians.Klicka för att utvidga...
Ajdå. Ingen katastrof om det är så, bara att gilla läget.

RickardG skrev:Nu har jag ingen erfarenhet av CDG, men jag har nekats incheckning av bagage från ORD till HNL via SFO och från SFO till ARN via ORD, båda gångerna med hänsvisning till att de inte förvarar bagage längre än 12 timmar. Trots samma allians.Klicka för att utvidga...
Lokala avvikelse kan förekomma självklart.

Det går ofta inte heller att checka in väskorna hela vägen när man byter från utrikesflyg till inrikesflyg.

De flygplatser som jag har lyckats att ha long layover (med övernattning) med incheckat bagage är:

Beijing, Tokyo NRT, Hong Kong, Taipei, Seoul ICN, Bangkok, Singapore, Istanbul IST, Dubai

Anders Östling skrev:Ajdå. Ingen katastrof om det är så, bara att gilla läget.Klicka för att utvidga...

Dr. Miles skrev:Lokala avvikelse kan förekomma självklart.Det går ofta inte heller att checka in väskorna hela vägen när man byter från utrikesflyg till inrikesflyg.Klicka för att utvidga...
Min upplevelse är att det beror på vilken flygplats det handlar om. Som den här tråden delvis handlar omhar jag efterlyst en möjlighet att kunna göra en simulerad incheckning av bagage för att se vad som är möjligt men det verkar inte finnas (än).

Back