B
Bryant
Guest
Trist! Flög med Cimber i torsdags. Inte helt oväntat när Jettime drog sig ut(?) att ta över QI's 737or.
Jacob skrev:SAS har hyrt både flygplan och personal från Cimber till en del mindre linjer. Flygningarna har utförts med SAS flygnummer och egentligen inte haft någon annan koppling till Cimber än att de utfört själva flygningen.Det är alltså inte bara Cimbers egna linjer som drabbas utan även vissa SAS linjer där SAS nu saknar flygplan. Passagerare som köpt biljetter förlorar inte några biljettpengar (eftersom dessa är SAS flygningar) men det blir förstås inställda flygningar.Klicka för att utvidga...
kerran1980 skrev:Innan Cimber flög danska DAT flera mindre linjer åt SAS med ATR 42/72.Jag hoppas SK & DAT kan återuppta detta sammarbete igen.SAS kanske kan börja sammarbeta med Golden Air också? Golden Airs SAAB 2000 är helt okej.Flyga md-80 på CRJ-200 linjer är mycket kostsamt och olönsamt. Däremot att flyga med ATR 42/SAAB 2000 på dessa linjer kan vara betydligt bättre.Klicka för att utvidga...
kerran1980 skrev:Innan Cimber flög danska DAT flera mindre linjer åt SAS med ATR 42/72.Jag hoppas SK & DAT kan återuppta detta sammarbete igen.SAS kanske kan börja sammarbeta med Golden Air också? Golden Airs SAAB 2000 är helt okej.Flyga md-80 på CRJ-200 linjer är mycket kostsamt och olönsamt. Däremot att flyga med ATR 42/SAAB 2000 på dessa linjer kan vara betydligt bättre.Klicka för att utvidga...
twiggs skrev:då lär nextjet sätta in en större maskin på orb–lpi–cph!Klicka för att utvidga...
lnixon skrev:orb-nrk-lpi-cph!Klicka för att utvidga...
Bern skrev:DAT verkar ta över på Rønne och Sønderborg så länge. Verkligen snabba ryck!2012 - Københavns LufthavneKlicka för att utvidga...
twiggs skrev:Tror jag inte, men kanske VST–NRK–CPH?Klicka för att utvidga...
Palazzi skrev:Nja... Inte kommer det ännu ett regionalflyg in på VST efter Flyglinjen ? Hoppas kan man ju dock alltidKlicka för att utvidga...
twiggs skrev:Saken är den att medan SAS flög på JKG–CPH så fungerade den inte alls medan man bara hade en flygning om dagen (problem med besättningen ställde också till det givetvis) men så fort man satte in en Dash 8 med fler platser och utökade flygningarna till 2 om dagen så var det ordentligt med passagerare som dessutom snabbt ökade. Man hade planer på en tredje avgång fast då kom Dash 8-haverierna och linjen lades i malpåse. Att flyga med CRJ-900 var aldrig aktuellt.Anledningen till att man inte kunde sätta in CRJ-200 på ytterligare en avgång till VST berodde på att maskinerna var helt fullbokade med andra flygningar. Avgång med Dash 8 hade i detta fall inte hjälpt till att lösa besättningsproblematiken, varför det aldrig var aktuellt. Men planen på andra daglig från VST fanns där.Sedan så uttryckte jag nog det om VST–NRK–CPH i lite skämtsam ton (kanske inte framkom dock), jag tänkte mer snarare att det skulle betyda mycket för regionerna i fråga att få en flyglinje till CPH än att det skulle bli verklighet. Jag är förövrigt helt övertygad om att en linje VST–NRK–CPH hade fungerat!Klicka för att utvidga...
Agö skrev:Min sambo har en kollega som dagligen (ja, faktiskt) flygpendlar från hemmet på Bornholm till jobbet i Köpenhamn. Undrar hur denne kollega ska ordna detta framöver om DAT:s satsning inte blir permanent.Klicka för att utvidga...
Alf skrev:Det skulle kunna vara ett ypperligt tillfälle för oss i NRK att få en samordnad trafik med LPI. Slå ihop trafiken till CPH med varannan flygning från/till NRK och LPI och se till att det blir en organiserad marktransfer om man måste mellan platserna.Här vore naturligtvis ett gyllene tillfälle också att få in SAS med CRJ regionaljet. Kunde NRK för 15 år sedan fylla upp fyra frekvenser från NRK, både MD80 och B737 skulle det väl gå tillsammans med LPI.Jag vill inte se något skramligt propellerskrot på linjen, då tar jag hellre tåget till ARN eller CPH.Tyvärr har våra politiker i de båda städerna ingen stake eller vilja att fixa det här på ett sätt som passar oss som reser.Klicka för att utvidga...