Gweilo_2 skrev:SAS har skickat några äldre 343 till CastellonCPH använder vissa banor som parkeringVar står resten av flottorna ?Klicka för att utvidga...
fcx skrev:343-orna är väl permanent parkerade där?Klicka för att utvidga...
fcx skrev:343-orna är väl permanent parkerade där?Vad gäller övriga flottan så är ju normalt alla plan parkerade varje natt, så då borde de ju kunna stå på dessa platser även nu?Klicka för att utvidga...
Inte longhaul 330/350 de går "dygnet runt" förutom ett pausdygn per vecka eller så.fcx skrev:normalt alla plan parkerade varje natt,Klicka för att utvidga...
Hörde att SAS frågat Swedavia om att parkera ca 45 plan på Arlanda.Gweilo_2 skrev:Var står resten av flottorna ?Klicka för att utvidga...
Vad gäller SAS så är svaret nej, man har inte 40+ kärror parkerade på Arlanda normalt sett, många står på utestation (t ex LLA, LHR osv.) för att flyga första morgonflighten.fcx skrev:Vad gäller övriga flottan så är ju normalt alla plan parkerade varje natt, så då borde de ju kunna stå på dessa platser även nu?Klicka för att utvidga...
Gweilo_2 skrev:Troligen väljer man att ställa plan där det är billigast, att låta dom stå vid en gate i flera veckor kommer att kosta stora summor.Klicka för att utvidga...
Iom att man stängt T3 och T4 (T2?) har man frigjort dessa platser för parkering. Flygplatser vill helst parkera flygplan på platser avsedda för just parkering. Detta för att slippa ”sättningar” (vilket uppstår på rullbanor/taxibanor och kostar extremt mkt att åtgärda).fcx skrev:Det är väl stort överskott på gater just nu?Klicka för att utvidga...
En viss nivå service krävs garanterat. Och säkert en jälkla massa saker som måste verifieras. Beroende på hur länge de blir stående.ulagun skrev:FöljdfrågaOm dessa plan blir stående ett antal månader innan trafiken kommer igång. Är det då bara att starta upp dem och börja flyga eller måste de genomgå ett antal serviceåtgärder?Som lekman jämför jag med bil som stått avställd en längre tid.Klicka för att utvidga...
Fanns någon bra artikel som beskrev vad något amerikanskt bolag gjorde med sina max som var grounded. Om jag kommer ihåg det rätt så startar man upp systemen en gång i veckan och "testkör" för att se att allt är ok, dvs planet står fortfarande på marken man flyger inte iväg. Man behöver säkert göra någon kontroll sen innan de börjar flyga också, hur stor den är beror nog på hur länge planen stått.ulagun skrev:FöljdfrågaOm dessa plan blir stående ett antal månader innan trafiken kommer igång. Är det då bara att starta upp dem och börja flyga eller måste de genomgå ett antal serviceåtgärder?Som lekman jämför jag med bil som stått avställd en längre tid.Klicka för att utvidga...
Det är nog en genrebild igen... Enligt NOTAM så är bana 04L/22R stängd för just parkering.KalleSus skrev:Intressant bild.Oväntat många 737 uppställda för att vara i Köpenhamn - och de där bergen i bakgrunden vet jag inte om jag sett vid mina besök på Kastrup...Klicka för att utvidga...
Jo, det förstår jag också.ekf skrev:Det är nog en genrebild igen... Enligt NOTAM så är bana 04L/22R stängd för just parkering.Klicka för att utvidga...