Corona: Var parkerar SAS och Norwegian sina flygplan ?

KalleSus skrev:Jo, det förstår jag också.Men jag tycker det är extra viktigt att välja en bild från rätt geografisk plats, speciellt när platsen också namnges i bildtexten.Klicka för att utvidga...
Jag håller med när det som i det här fallet är ett "nördforum" som publicerar det. Jag har större tolerans när Aftonblaskan svepande pratar om uppställda plan.
 
RobinR skrev:SAS har ungefär 40 stk hemma på Arlanda nu. Dom flesta är konserverade med motorskydd, pitot-rörskydd ect. Uppdelat i hangar, T4, Ramp K ectNorwegian har flugit 25-30 737 och 787 till Stavanger, SolaKlicka för att utvidga...
Du har ingen bild från Arlanda ?
 
Alldeles färsk bild från CPH.



20200326_114021-jpg.107886
 
Intressant läsning.

Fortsätter att gå ännu mer OT till följdfråga två.

Vad händer med flygbolagens "parkerade" piloter?

Har för mig att de tex. måste ha visst antal flygtimmar för att behålla certen. Kan ju bli problematiskt om uppehållet blir långvarigt.

Vem vill flyga med en ringrostig pilot när det väl kommer igång igen.
 
Daniel Larsson skrev:Trist att 340 lämnar då jag hade velat åka med domKlicka för att utvidga...
Kommer ihåg när dom var nya, en flight till Peking. På den tiden kunde man, om man bad snällt, få besöka cockpit och ta ett snack med piloterna. Det jag kommer ihåg är några saker som sas jämfört med 767an som piloterna kom ifrån: 1) skönt att slippa ha matbrickan i knät (ingen "ratt" på 340n) och 2) att dom var mycket imponerade av den låga förbrukningen. Dom behövde vid det tillfället öka förbrukningen mha flaps för att nå en acceptabel vikt vid landning.

Känns som om dom där maskinerna har följt en genom karriären - hög tid att dom ersätts tycker jag
 
ulagun skrev:Intressant läsning.Fortsätter att gå ännu mer OT till följdfråga två.Vad händer med flygbolagens "parkerade" piloter?Har för mig att de tex. måste ha visst antal flygtimmar för att behålla certen. Kan ju bli problematiskt om uppehållet blir långvarigt.Vem vill flyga med en ringrostig pilot när det väl kommer igång igen.Klicka för att utvidga...
Nu vet jag inte exakt hur SAS gör, men många går ner på 40% och är permitterade till 60% inom kabin i alla fall som jag förstått det. Om samma gäller för piloter så kommer de flesta fortsätta flyga antar jag men inte lika mycket som tidigare.

Jag skulle personligen inte vara orolig för att de är "ringrostiga" då de som jag förstått det fortsätter att flyga om än inte lika mycket.
 
Är på ARN just nu. Kunde inte se några mängder här, visst stod det plan, kanske 10st vid T4 men inga långa rader vad jag kunde se som det var på CPH.
 
Kollar man på flightradar exempelvis A320neo så är 2 st i Oslo 15 st i Kastrup samt 22 st på Arlanda om dom inte är ute och flyger.

Det anmärkningsvärda är att samtliga Irländska maskiner är parkerade antingen på Kastrup eller Arlanda.
 
HansO skrev:Kollar man på flightradar exempelvis A320neo så är 2 st i Oslo 15 st i Kastrup samt 22 st på Arlanda om dom inte är ute och flyger.Det anmärkningsvärda är att samtliga Irländska maskiner är parkerade antingen på Kastrup eller Arlanda.Klicka för att utvidga...


Det är inte särskilt anmärkningsvärt, Heathrow lär vara fullt och betydligt dyrare att parkera på.
 
palmen skrev:Nu vet jag inte exakt hur SAS gör, men många går ner på 40% och är permitterade till 60% inom kabin i alla fall som jag förstått det. Om samma gäller för piloter så kommer de flesta fortsätta flyga antar jag men inte lika mycket som tidigare.Jag skulle personligen inte vara orolig för att de är "ringrostiga" då de som jag förstått det fortsätter att flyga om än inte lika mycket.Klicka för att utvidga...


40% arbetstid på pappret, men inte tusan flyger SAS med 40% kapacitet så så värst många loggade flygtimmar lär det inte bli för piloterna inte för crew heller.
 
apknug skrev:40% arbetstid på pappret, men inte tusan flyger SAS med 40% kapacitet så så värst många loggade flygtimmar lär det inte bli för piloterna inte för crew heller.Klicka för att utvidga...
Nej men de flyger fortfarande. Lite som att köra bil 40h i veckan, bara för att man går ner till 8h i veckan så tappar man det inte. Piloter kan vara borta i veckor på semester och komma tillbaka och fltga. De kör ju simulator tester utöver vanligt flyg, så länge de klarar dessa ser jag inga problem i det.
 
ekf skrev:Det är nog en genrebild igen... Enligt NOTAM så är bana 04L/22R stängd för just parkering.Kod:- RWY 04L/22R CLSD DUE TO AIRCRAFT PARKING
FROM: 14 MAR 2020 05:00 TO: 27 MAR 2020 11:00 EK/A0739/20NOTAM Norden - Köpenhamn FIRKlicka för att utvidga...
Nu verkar det som att de spår en längre tid utan flyg i Köpenhamn... En ny NOTAM är utfördad som spår avstängd rullbana t.o.m. 19 juni...



Kod:


+ RWY 04L/22R CLSD DUE TO AIRCRAFT PARKING
FROM: 26 MAR 2020 11:02 TO: 19 JUN 2020 13:00 EST EK/A0830/20
 
Back
Top