Crew Rest ombord på olika bolag

apknug

New member
palmen skrev:4 crew vilar och 4 crew arbetar, så nyttjas kuben där de sitter. Vid matservering (start och landning) så är det 8 crew som jobbar. Det är med andra ord inte 2 crew ombord, halva crew får dock vila delar av resan.Klicka för att utvidga...
Ja så halva personalen jobbar inte på jobbet alltså. Märkligt fenomen, jag har aldrig sett något annat flygbolag som ha boxat in platser för att personalen skall vara lediga på jobbet. Känns lite som på 70 talet när man gick i lågstadiet och det fanns ett kuddrum dit man kunde gå om man "blev trött" när man satt o skrev, det var alltid samma latmaskar som gick till kuddrummet inte fasen främjande det inlärningen.



Inte konstigt att SAS inte kan komma ut med vagnarna två gånger på en Longhaul flygning om personalen ska vila i boxar under arbetstid på jobbet under flygningen.



Hoppas detta är nästa grej att fixa till för Richard.
 
Thornado skrev:Nja, detta är inget SAS-specifikt fenomen. Crew rest finns hos många (de flesta/alla?) bolag som flyger longhaul.Crew rest compartment - WikipediaKlicka för att utvidga...
Öh självklart. Det byggs in av tillverkaren o brukar ligga en dold trappa upp. Används på Longhaul för att sova.



Dock har jag inte sett någon annat bolag än SAS som bygger en box runt beftliga ekonomi säten för att personalen skall vila sig på en 7 timmars flight till New York. Dessa säten skall säljas men kabinfacket vill tydligen annorlunda.
 
apknug skrev:Öh självklart. Det byggs in av tillverkaren o brukar ligga en dold trappa upp. Används på Longhaul för att sova.Dock har jag inte sett någon annat bolag än SAS som bygger en box runt beftliga ekonomi säten för att personalen skall vila sig på en 7 timmars flight till New York. Dessa säten skall säljas men kabinfacket vill tydligen annorlunda.Klicka för att utvidga...
Det är väl plus säten där inne?

Finns även säng för den 3e piloten ombord. Alla bolag har olika former av vilomoduler på longhaul. Att inte få kunna ta rast på 11 timmar flygning är inte ok, därav måste de kunna vila.



Just till NY så är den väl nest till nytta på hemvägen där crew börjar jobba runt midnatt enligt den tidszon kroppen är i efter att dagen innan ha jobbat på resan över. Klart besättningen behöver vila även om flighten bara är omkring 7h lång.



Sen kan jag personligen tycka de ska vara mer ute i kabinen och plocka skräp samt se till att alla har det bra. En måste dock stanna kvar bak i galley så det blir en person som får göra detta åt gången.
 
palmen skrev:Det är väl plus säten där inne?Finns även säng för den 3e piloten ombord. Alla bolag har olika former av vilomoduler på longhaul. Att inte få kunna ta rast på 11 timmar flygning är inte ok, därav måste de kunna vila.Just till NY så är den väl nest till nytta på hemvägen där crew börjar jobba runt midnatt enligt den tidszon kroppen är i efter att dagen innan ha jobbat på resan över. Klart besättningen behöver vila även om flighten bara är omkring 7h lång.Sen kan jag personligen tycka de ska vara mer ute i kabinen och plocka skräp samt se till att alla har det bra. En måste dock stanna kvar bak i galley så det blir en person som får göra detta åt gången.Klicka för att utvidga...
Då upprepar jag mig själv, jag har aldrig sett något annat bolag som är boxat in befintliga säten i kabinen för att personalen skall kunna vila i denna box. Andra bolag tycks kunna lösa detta med befintliga crew rest area som Boeing och Airbus skruvat in.



Och andra bolag lyckas bevisligen gå ut med vagnarna fler än en gång på en Long haul flight. Trots att crew inte sitter o vilar i en box.
 
apknug skrev:Då upprepar jag mig själv, jag har aldrig sett något annat bolag som är boxat in befintliga säten i kabinen för att personalen skall kunna vila i denna box. Andra bolag tycks kunna lösa detta med befintliga crew rest area som Boeing och Airbus skruvat in.Och andra bolag lyckas bevisligen gå ut med vagnarna fler än en gång på en Long haul flight. Trots att crew inte sitter o vilar i en box.Klicka för att utvidga...
Har noterat att LH/EK etc har skenor i taket runt vissa stolar med tillhörande gardin jag gissar fungerar på motsvarande vis. Sen upplevde jag på TK en gång hur en i besättningen helt enkelt gick och lade sig i ledig stol på andra sidan gången och sov nån timme under flygningen.
 
Palle Kuling skrev:Har noterat att Lufthansa/EK etc har skenor i taket runt vissa stolar med tillhörande gardinKlicka för att utvidga...
TAP har det där också, i business, på flyg som de köpt av Singapore Airlines. Minns inte hur det är på övriga.



Men i alla händelser, oavsett vila eller inte så är det dålig service att bara köra en vända med vagnarna. Så svårt är det inte och särskilt mycket tid kan det inte heller ta.
 
Finnair hade det definitivt gardiner runt några stolar sina gamla MD11or. 2 eller 3 rader på den sida där det var 2 stolar i bredd. De hade någon udda konfiguration om 3+4+2 i den främre av ekonomiklasskabinerna. De stolarna kunde man ibland välja exempelvis BKK-HKG-BKK och HEL-JFK och fick då ordentligt med benutrymme.



Tror inte de satte in motsvarande stolar när de införskaffade A330.
 
Krav på crew rest areas enligt easa nedan, oftast så är besättningars avtal med sin arbetsgivare snävare än regelverket. Som regel är det dom korta stoppen för crew på utestation som gör att de inte hinner acklimatisera sig till lokaltiden som kortar ner tjänstgöringstiden för flighten hem och då är lösningen med vila ombord enda sättet för att få till en extension av FDP. På SAS får kabinpersonalen en class 3 och piloterna en class 1 avskilt från övriga kabinen.



(c) Extension of FDP due to in-flight rest



In-flight rest facilities in accordance with ORO.FTL.205(e)(iii) fulfil the following minimum standards:



— ‘Class 1 rest facility’ means a bunk or other surface that allows for a flat or near flat sleeping position. It reclines to at least 80° back angle to the vertical and is located separately from both the flight crew compartment and the passenger cabin in an area that allows the crew member to control light, and provides isolation from noise and disturbance;



— ‘Class 2 rest facility’ means a seat in an aircraft cabin that reclines at least 45° back angle to the vertical, has at least a pitch of 55 inches (137.5 cm), a seat width of at least 20 inches (50 cm) and provides leg and foot support. It is separated from passengers by at least a curtain to provide darkness and some sound mitigation, and is reasonably free from disturbance by passengers or crew members;



— ‘Class 3 rest facility’ means a seat in an aircraft cabin or flight crew compartment that reclines at least 40° from the vertical, provides leg and foot support and is separated from passengers by at least a curtain to provide darkness and some sound mitigation, and is not adjacent to any seat occupied by passengers.
 
När American Airlines fram tills år 2001 flög ORD-ARN-ORD, med B-767, så var ett säte blockat i första klass för Flightdeck. Under en nio-timmarsflygning ARN-ORD så var det nog upptaget i detta säte minst sex timmar (så att varje pilot av de tre vilade ungefär två timmar).
 
apknug skrev:Då upprepar jag mig själv, jag har aldrig sett något annat bolag som är boxat in befintliga säten i kabinen för att personalen skall kunna vila i denna box. Andra bolag tycks kunna lösa detta med befintliga crew rest area som Boeing och Airbus skruvat in.Och andra bolag lyckas bevisligen gå ut med vagnarna fler än en gång på en Long haul flight. Trots att crew inte sitter o vilar i en box.Klicka för att utvidga...
Googlade lite bilder på detta och det verkar helt klart finnas på flera än hos SAS även om det nuförtiden är vanligare med att ha "riktig crew rest"

crew rest curtain - Google Search
 
Såvitt jag förstod det när jag googlade så har många bolag som har "riktig crew rest" på A330/340 det "i källaren". Jag antar att det då tar upp visst utrymme som annars skulle kunna användas för frakt. Min förståelse är att frakt är en ganska viktig del av inkomsten för SAS på deras longhaullinjer, så kan det vara så att det en medveten strategi att hellre offra utrymme där det hade gått att sälja några fler Go-biljetter för att istället ha möjlighet att ta lite mer frakt?
 
Crewrest finns till för att kunna förlänga crews möjlighet till tjänstgöring, det gör också att stopp i vissa fall kan förkortas eftersom vilan ombord kan räknas till vilotiden som det finns krav på.




palmen skrev:Även om man får flyga med 7 i kabinen så är det inget SAS schemalägger för, de har "alltid" 8 personer som jobbar i kabinen på longhaul. Sen kan det självklart uppstå tillfällen där det är färre pga sjukdom eller något anat och man inte lyckas fylla den sista platsen med någon.SAS A330 har 262 stolarSAS A340 har 247 stolarI så fall om det är 1 cabin crew på 50 personer så borde minimum vara 5 för A340 och 6 för A330, eller något jag missar i din uträkning?Finns det inte regler för att det måste finnas en crew vid varje nödutgång också, eller kan det läggas på passagerare som sitter vid rad 40/41 för den nödutgången?Klicka för att utvidga...


På SAS 330 är minimum 6 crew. 340 vet jag ej.



Det går dock at flyga med så lite som 4 crew, men då får man reducera antal pax. Minst 1 crew per dörrpar.




Thornado skrev:Såvitt jag förstod det när jag googlade så har många bolag som har "riktig crew rest" på A330/340 det "i källaren". Jag antar att det då tar upp visst utrymme som annars skulle kunna användas för frakt. Min förståelse är att frakt är en ganska viktig del av inkomsten för SAS på deras longhaullinjer, så kan det vara så att det en medveten strategi att hellre offra utrymme där det hade gått att sälja några fler Go-biljetter för att istället ha möjlighet att ta lite mer frakt?Klicka för att utvidga...


Vilka krav på crew rest beror ju lite också på vilka rutter som flygs med planen. SAS har även vissa plan med endast en gardin runt några Go-stolar (de äldre 330 har jag för mig) - detta gör å andra sidan att vilan behöver bli längre för att förlänga tjänstgöringstiden som crew kan ha.
 
Back
Top