Debiterad för gratiskaffe?

• Thread starter Thread starter Moltke
  • Start date Start date
M

Moltke

Guest
Gjorde nyligen en resa med SJ för första gången på ett tag. Är SJ prio Grå sedan tidigare och vill minnas att en kopp varm dryck från bistron ingår i denna medlemsnivå. Jag visade upp mitt elektroniska medlemskort för damen i kassan vilket skannades och så var det inte mer med det. Efter resan noterade jag till min förvåning att en debitering för kaffet gjorts på det kort jag sparat i SJ-appen.

Jag kontaktade SJ:s kundtjänst och fick det svar jag bifogat nedan. Jag åkte andra klass men stämmer detta verkligen?

upload_2019-7-18_9-35-49-png.94139

Från SJ hemsida:

Förmåner med SJ Prio

Samla poäng på dina SJ-resor och dina köp i bistron ombord.
Använd poäng till SJ-resor, mat i bistron och mycket mer.
Uppgradering till 1 klass för poäng.
Nyhetsbrev, erbjudanden och information från SJ.
Förtur till SJs kampanjer.
Ge bort poängresor till nära och kära.
Tillgång till personlig medlemsservice.
Exklusiva partnererbjudanden.
Utöver detta får du som är SJ Prio-medlem på grå nivå även:

Exklusiva erbjudanden endast för din medlemsnivå.
Fri kopp varm dryck i bistron ombord.
Utöver detta får du som är SJ Prio-medlem på svart nivå även:

Tillgång till SJ Lounge i Stockholm, Göteborg och Malmö med SJ-biljett för dagen.
Byte av avgång samma dag utan extra kostnad, läs mer här.
Upp till 15% lägre poängpriser i 1 klass.
Förtur till medlemsservice.

Golfkillen skrev:Jag gillar den tid man lägger ner för 25 kronor eller vad nu en kaffe kostar.Klicka för att utvidga...
Nu är jag inte drabbad.

Men för mig personligen hade det varit en principsak och inte om pengarna. Sånnahhär saker gör mig irriterad som ... Har man skrivit en sak, så ska det gälla.

Japp jag tycker det är oerhört viktigt att man står för sitt ord också. Både när det gäller affärer och privat. Annars är det bara tomma ord.

Ping skrev:Nu är jag inte drabbad.Men för mig personligen hade det varit en principsak och inte om pengarna. Sånnahhär saker gör mig irriterad som ... Har man skrivit en sak, så ska det gälla.Japp jag tycker det är oerhört viktigt att man står för sitt ord också. Både när det gäller affärer och privat. Annars är det bara tomma ord.Klicka för att utvidga...
Ja jag håller med. Sen inser jag att min tid är mer dyrbar än att lägga ner mer än 5 minuter på det. Men vi är alla olika.

Nemo skrev:Så du tycker att snatteri är ok?Klicka för att utvidga...
Nej, varför skulle jag? Du likställer det SJ gjorde med snatteri?

Då kanske man skulle likställa att medvetet boka error fares med stöld och när Tallinn råkar dra 50k för lite och man inte säger till med grov stöld?

Tycker faktiskt att det är snudd på provocerande att kundtjänst inte ens har koll på en sån här enkel sak.

@Moltke - Posta gärna deras svar efter att du har upplyst dem om vad som gäller.

Golfkillen skrev:Jag gillar den tid man lägger ner för 25 kronor eller vad nu en kaffe kostar.Klicka för att utvidga...

Golfkillen skrev:Ja jag håller med. Sen inser jag att min tid är mer dyrbar än att lägga ner mer än 5 minuter på det. Men vi är alla olika.Klicka för att utvidga...
Han kanske ska åka 100 gånger det närmaste året. Ska han då betala 2500 kronor för att kundtjänst har fel?

(Fortsätter med exemplen...)

Är det kundtjänst som har fel eller hemsidan som inte är uppdaterad? Jag har precis krigat mig till grå nivå och vill inte bli blåst på mitt kaffe nu...

HCas skrev:Är det kundtjänst som har fel eller hemsidan som inte är uppdaterad? Jag har precis krigat mig till grå nivå och vill inte bli blåst på mitt kaffe nu...Klicka för att utvidga...

Min erfarenhet är att de inte brukar dra kortet för kaffe utan man bara visar upp det, jag tror det är där det gått fel. Men nu har jag inte hämtat kaffe i bistron på länge så kan ju vara ändrat!

Jag tycker det låter väldigt märkligt det här. Mig veterligen finns det ingen koppling mellan SJ Prio-medlemskapet och något eventuellt registrerat betalkort.

Jag jobbar själv ombord på SJ-tåg och kan inte se att det ska finnas något sätt att kunna debitera ett kort som är kopplat i profilen till SJ prio-medlemsskapet. Undantaget är om det är ett SJ Prio Mastercard och det är det som använts för att registrera medlemskap. Då kan det vara så att om vi inte noterar att det är ett grått kort och därmed trycker på fel knapp för betalning istället för medlemsregistrering så fattar inte kassaapparaten att det är ett medlemskort också och kör bara på betalning. Då blir man debiterad för en kaffe som skulle ha varit gratis. Det bästa är nästan att använda appen eller körkort för själva medlemsregistreringen. Då kan vi, mig veterligen i alla fall, inte debitera något kort.

Sen har ju kundtjänst helt fel. En kaffe, te eller varm choklad ingår fortfarande i medlemskapet på grå nivå.

Jonas F skrev:Jag tycker det låter väldigt märkligt det här. Mig veterligen finns det ingen koppling mellan SJ Prio-medlemskapet och något eventuellt registrerat betalkort.Jag jobbar själv ombord på SJ-tåg och kan inte se att det ska finnas något sätt att kunna debitera ett kort som är kopplat i profilen till SJ prio-medlemsskapet. Undantaget är om det är ett SJ Prio Mastercard och det är det som använts för att registrera medlemskap. Då kan det vara så att om vi inte noterar att det är ett grått kort och därmed trycker på fel knapp för betalning istället för medlemsregistrering så fattar inte kassaapparaten att det är ett medlemskort också och kör bara på betalning. Då blir man debiterad för en kaffe som skulle ha varit gratis. Det bästa är nästan att använda appen eller körkort för själva medlemsregistreringen. Då kan vi, mig veterligen i alla fall, inte debitera något kort.Sen har ju kundtjänst helt fel. En kaffe, te eller varm choklad ingår fortfarande i medlemskapet på grå nivå.Klicka för att utvidga...

Jaha, det var pengar. Jag trodde det var poäng som försvunnit. Nevermind!

Hachans skrev:Jaha, det var pengar. Jag trodde det var poäng som försvunnit. Nevermind!Klicka för att utvidga...

Nej det behöver det inte vara. Är det poäng så kan det handla om att kassan för tillfället inte hade koppling till medlemsdatabasen och att någon gammal offline-fil av någon anledning legat kvar i kassasystemet och trott att vederbörande varit på vit nivå. Då kan personen bakom kassan ha dragit 1200 poäng för den kaffe som skulle varit gratis. Men det borde då stå på kvittot. Jag gissar att få tar det där kvittot gör gratiskaffe dock. Oavsett så borde det inte vara några problem för kundtjänst att sätta tillbaka dessa poäng i sådana fall eftersom det ska vara gratis för medlemmar på grå nivå.

Nu har jag inte åkt tåg på ett tag (är dock fortfarande Svart) men visst har det ändrats i terminalen hur gratiskaffet registreras? Tidigare stod det om jag minns rätt kaffe 0kr för kaffe på Svart nivå. Nu står det först debit 25kr och sedan i slutet en kredit på 25kr. Kan det ha med det att göra? Att systemet inte reggat din statusnivå innan betalningen? Att sedan kundtjänst ger ett felaktigt svar kan kanske förklaras med ”sommarvikarier”. Inget är uppenbarligen förändrat vad gäller förmåner på Grå nivå.

Back