[Definitivt inte 100% live] Mot Hong Kong kamrater!

Om Changi är en av världens bästa flygplatser så är Soekarno Hatta dess raka motsats. Dagen till ära fick som tur var jag kliva av planet in i den nybyggda Terminal 3 på CGK. Problemet nu blev att jag hade inget utskrivet boardingpass för nästa flight till Taipei då denna var på en separat bokning och tydligen accepteras inte mobila boardingpass från CGK. Hmm… vad göra? Jag hade ingen större lust att gå ut genom immigration och checka in och sedan tillbaka genom säkerhetskontrollen. Enda möjligheten var att de kunde skriva ut passet vid gate men det var nog närmare 4 timmar tills den öppnade. Varför behövde jag ett boardingpass så tidigt då? Jo, jag behövde komma in i den enda loungen som var värd namnet och det är en tredje parts lounge. Jodå, SQ flyger first från CGK och har inte ens någon egen lounge på plats. Glömde också nämna att naturligtvis så fanns det ingen som helst markservice på CGK även om du flög i first class.



Jag gick dock bort till Plaza Premium loungen och kollade med dem. Jag hade trots allt bevis på att jag checkat in och jag hade tagit mig igenom transit säkerhetskontrollen enbart med detta bevis. Det gick bra faktiskt. De var lite fundersamma först men släppte ändå in mig. Puh.. CGK är ingen flygplats som du vill uppleva så slå ihjäl tiden i loungen var planen från början.



Det fanns en sak som jag inte gillande med loungen och det var att den låg öppen i den stora terminalen med högt i tak och stora glasfönster. Ja, det blir ljust men det var 33 grader ute och luftkonditioneringen hängde inte med vilket gjorde det rätt så varmt i loungen. De hade några fläktar här och där som iaf. gjorde luften lite drägligare men det var inte trevligt. Trevlig utsikt var det dock.





img_0400-jpg.101208






img_0399-jpg.101207






img_0396-jpg.101205


img_0396-jpg.101205





Avgångshall CGK


img_0397-jpg.101206





Lounge utsikt


img_0405-jpg.101210






img_0406-jpg.101211







Kontorsoktagoner


img_0409-jpg.101212






img_0410-jpg.101213






img_0411-jpg.101214






img_0412-jpg.101215







Maten var ok men inte mer. De hade en station med kockar som lagade mat år dig men du kunde mer eller mindre bara välja en eller möjligen två rätter och sedan hade de det vanliga upplägget.




img_0403-jpg.101209





Efter att ha suttit i den där värmen ett tag så blev det dags för en dusch och de hade de som tur var och ingen kö var det heller.




img_0415-jpg.101216






img_0416-jpg.101217






img_0417-jpg.101218





Jodå, då Howard är svart blir han varm snabbt så han fick testa också.


img_0418-jpg.101219





Snart dags för boarding för första gången på EVA Air. Blev en kort post idag. Skall försöka öka tempot.
 
Plaza Premium Loungen i T3 paa CGK er fin for mig, der ikke er vant til First Class Lounges: fabelagtig udsigt i 3 retninger, god buffet (ud over friske retter fra "mad-stationen") der ogsaa har masser af frisk frugt. Godt internet, god plads (der kan vaere op mod 200 personer?) og masser af sektioner med lys eller moerke. Ingen champagne og kun Heineken beer ud over et par vine. Har vaeret der 4 gange det sidste halve aar.
 
pep skrev:Plaza Premium Loungen i T3 paa CGK er fin for mig, der ikke er vant til First Class Lounges: fabelagtig udsigt i 3 retninger, god buffet (ud over friske retter fra "mad-stationen") der ogsaa har masser af frisk frugt. Godt internet, god plads (der kan vaere op mod 200 personer?) og masser af sektioner med lys eller moerke. Ingen champagne og kun Heineken beer ud over et par vine. Har vaeret der 4 gange det sidste halve aar.Klicka för att utvidga...
Visst, den är inte katastrof men nu var det för varmt då ventilationen inte var bra i terminalen så det var inte behagligt att vara där.
 
Sedan var det alltså dags för min premiär på EVA ”Hello Kitty” Airlines. Eller som den gamla klassikern…



"EVA, EVA, alla ropar efter EVA"







Det blev lite nervöst bara då jag hade enbart 1 h och 5 min i Taipei och nu började förseningsminuterna ticka på. Skulle det bli en natt i Taipei? Det slutade med en försening från CGK med 40 min om jag minns rätt. Nu fick piloten gasa på bra om vi skulle hinna.



Nåväl, debuten på EVA var efterlängtad så det var bara att procastinera problemet och kliva ombord i den skogsgröna inredningen. Detta var EVA’s 777 med omvänd fiskbenskonfiguration i business class. Spolier Alert! Jag föredrar personligen 777:an framför 787-9 då jag fann att stolen i 787-9:an inte föll mig i smaken. 777:an är bekvämare enligt mig.



Ingen Hello Kitty kärra från CGK.


img_0423-jpg.101275





Snart boarding... Skylten visade för övrigt "On Time" trots att vi boardade 40 min efter ordinarie avgångstid.


img_0424-jpg.101276





Mulle-stolen. Bekväm var den dock.


img_0426-jpg.101277





Inte det senaste, men funktionellt.


img_0427-jpg.101278





Temporärt kunde jag ha väskan där men plats under flygningen fanns det inte så det fick bli hyllan.


img_0428-jpg.101279





Alltid speciellt med en stol som är vinklad mot fönstren.


img_0429-jpg.101280






img_0430-jpg.101281






img_0432-jpg.101282





Man kunde använda mellanrummet som lagringsutymme men det innebar klämrisk med matbordet.


img_0434-jpg.101284





Schampoo..


img_0435-jpg.101285





Menybilder


img_0436-jpg.101286






img_0437-jpg.101287


img_0438-jpg.101288






img_0439-jpg.101289


img_0440-jpg.101290


img_0441-jpg.101291






img_0442-jpg.101292


img_0443-jpg.101293





Upp i det blå.


img_0446-jpg.101294





Obligatorisk


img_0448-jpg.101295





Förrätt. Sashimi och något krabbkött, helt ok. Maten hade jag förbeställt på EVA's hemsida. Inte som SQ Book the Cook men väl förval från ordinarie meny.


img_0450-jpg.101296





Huvudrätt var Biff tror jag.


img_0451-jpg.101297





Efterrätt


img_0453-jpg.101299





Toalett


img_0457-jpg.101301






img_0458-jpg.101302





Kabinbilder. Mysig kabin, inte alltför stor.


img_0459-jpg.101303






img_0460-jpg.101304





Howard diggar EVA.


img_0462-jpg.101305





Kvällsbelysning med natthimmel


img_0464-jpg.101306





Konst

Visa bifogad bild 101307




img_0472-jpg.101310





Jodå, tack vare supereffektiv transfer där vi landade vid gaten bredvid planet till Hong Kong och ingen kö alls i säkerhetskontroller samt att EVA Air höll planet och vi möttes vid gate av en representant som eldade på så hann jag med Hong Kong planet. Bra gjort EVA och TPE var en extremt smidig flygplats att byta på. Nu var det dags att sätta sig i en liten A321 istället. Dock med riktiga business stolar.




img_0473-jpg.101311





Lite till åren komna men väldigt bekväma.


img_0475-jpg.101312






img_0477-jpg.101313






img_0479-jpg.101314





Maskinen jag kom med


img_0482-jpg.101315





Nu flugit 777 och A321. Innan resans slut skulle jag testat 4 av sex möjliga EVA Air flygplan.


img_0483-jpg.101316





Fick tom. mat på en 1h 11 min flygning.


img_0485-jpg.101317






img_0487-jpg.101318





Tydligen någon annnan figur på detta flygplan.


img_0488-jpg.101319





Så var jag alltså äntligen i Hong Kong efter 6 flighter och skulle vara på marken i två dygn. Trevligt blev det.
 
Taggen skrev:De hade en station med kockarKlicka för att utvidga...
Kockar ;-) När det blev standard att det skulle finnas matlagare som gjorde äggrätter på beställning skickades det ut konsulter som instruktörer ...sunny side up sir ?
 
Back
Top