Det är också ett problem för Malmö till Stockholm. Problemet är att tågkapaciteten och flygkapaciteten i båda riktningarna är otillräcklig för att möta dagens efterfrågan. Och det är en huvudvärk för mig med mina krav på resor samma dag och nästa dag. Långdistansbussarna Malmo-Stockholm/Stockholm-Malmö också säljer slut som aldrig förr. Kapacitetsbristen på tågen är troligen förklaringen till att bussarna är slutsålda.intuition skrev:Det här är kanske bara en nyhet för mig, men det är ändå otroligt bra gjort!Visa bifogad bild 153048Direkt till Alvesta betyder otroligt mycket för tillgängligheten på sittplatser Stockholm -Skåne!Har sååå många gånger varit med om att allt är slutsålt Sthlm-Skåne, men går man in och söker sträcka för sträcka kan man pussla ihop en resa, eftersom många "kort-pendlare" tar upp plats på delsträckor, ofta Norrköping och Linköping och sedan går tåget halvfullt därifrån.Klicka för att utvidga...
Jag åkte en del på den sträckan 2019 och då var det vanligt förekommande med någon sån där avgång. Det försvann under pandemin och jag har också reagerat på att den inte återkommit. Minns att den var några minuter snabbare än avgången som stannade i Linköping, och ytterligare några minuter snabbare än avgången som även stannar i Mjölby etc.intuition skrev:Det här är kanske bara en nyhet för mig, men det är ändå otroligt bra gjort!Visa bifogad bild 153048Direkt till Alvesta betyder otroligt mycket för tillgängligheten på sittplatser Stockholm -Skåne!Har sååå många gånger varit med om att allt är slutsålt Sthlm-Skåne, men går man in och söker sträcka för sträcka kan man pussla ihop en resa, eftersom många "kort-pendlare" tar upp plats på delsträckor, ofta Norrköping och Linköping och sedan går tåget halvfullt därifrån.Klicka för att utvidga...
intuition skrev:Det här är kanske bara en nyhet för mig, men det är ändå otroligt bra gjort!Direkt till Alvesta betyder otroligt mycket för tillgängligheten på sittplatser Stockholm -Skåne!Har sååå många gånger varit med om att allt är slutsålt Sthlm-Skåne, men går man in och söker sträcka för sträcka kan man pussla ihop en resa, eftersom många "kort-pendlare" tar upp plats på delsträckor, ofta Norrköping och Linköping och sedan går tåget halvfullt därifrån.Klicka för att utvidga...
Anders5 skrev:Om jag minns rätt så stannade det tåget från början inte i Alvesta heller så Stockholm-Malmö gick på 3:59 med stopp endast i Hässleholm och Lund.Klicka för att utvidga...
Men om det samtidigt stämmer att det faktiskt finns gott om lediga platser på tågen som inte kan bokas eftersom väldigt många reser Stockholm-Östergötland med Skånetågen är ju det en ineffektivitet som SJ borde kunna åtgärda genom att ändra hur bokningarna funkar. En vanlig resenär fattar såklart inte att det går att pussla ihop en resa genom att boka separata biljetter Stockholm-Norrköping och Norrköping-Malmö utan tror att slutsålt betyder att det är helt slut på platser.guwonder skrev:Det är också ett problem för Malmö till Stockholm. Problemet är att tågkapaciteten och flygkapaciteten i båda riktningarna är otillräcklig för att möta dagens efterfrågan. Och det är en huvudvärk för mig med mina krav på resor samma dag och nästa dag. Långdistansbussarna Malmo-Stockholm/Stockholm-Malmö också säljer slut som aldrig förr. Kapacitetsbristen på tågen är troligen förklaringen till att bussarna är slutsålda.Klicka för att utvidga...
Tror inte det är jättemånga platser, sen försöker de ju gömma välja-plats-funktionen för att de ska bli så få som möjligt. Och lite platser över är bra att ha när någon har missat en anslutning.HCas skrev:Men om det samtidigt stämmer att det faktiskt finns gott om lediga platser på tågen som inte kan bokas eftersom väldigt många reser Stockholm-Östergötland med Skånetågen är ju det en ineffektivitet som SJ borde kunna åtgärda genom att ändra hur bokningarna funkar. En vanlig resenär fattar såklart inte att det går att pussla ihop en resa genom att boka separata biljetter Stockholm-Norrköping och Norrköping-Malmö utan tror att slutsålt betyder att det är helt slut på platser.Klicka för att utvidga...
Östgötapendlarna vill få valuta för sin årskort.HCas skrev:Som komplement kan SJ också överväga att köra fler avgångar nonstop till Alvesta eller Hässleholm - Östgötapendlarna har ju även regionaltågen att välja på även om de såklart har en lägre komfortnivå.Klicka för att utvidga...
HCas skrev:Men om det samtidigt stämmer att det faktiskt finns gott om lediga platser på tågen som inte kan bokas eftersom väldigt många reser Stockholm-Östergötland med Skånetågen är ju det en ineffektivitet som SJ borde kunna åtgärda genom att ändra hur bokningarna funkar. En vanlig resenär fattar såklart inte att det går att pussla ihop en resa genom att boka separata biljetter Stockholm-Norrköping och Norrköping-Malmö utan tror att slutsålt betyder att det är helt slut på platser.Som komplement kan SJ också överväga att köra fler avgångar nonstop till Alvesta eller Hässleholm - Östgötapendlarna har ju även regionaltågen att välja på även om de såklart har en lägre komfortnivå.Klicka för att utvidga...
Intressant tanke, fast jag tror att det är för avancerat för SJs boknigssystem.Anders5 skrev:Tror inte det är jättemånga platser, sen försöker de ju gömma välja-plats-funktionen för att de ska bli så få som möjligt.Klicka för att utvidga...
En datapunkt från mitt pendlande på SJ Regional med månadskort (dvs lite andra villkor): något år tillbaka kom en ändring där man inte längre tillåts boka flera avgångar på samma abonnemang som överlappar i tid. Dvs jag kunde boka Sthlm-Västerås 16.14-17.10 och 17.14-18.10 men inte samtidigt boka 16.42 avgången. Det går dock fortsatt med buntbiljett (10/20-kort) men dessa säljs enbart på Regional tåg i Mälardalen. Nu vet jag inte om samma begränsning satts på snabbtågens månadskort och årskorten, men känns rimligt.intuition skrev:Intressant tanke, fast jag tror att det är för avancerat för SJs boknigssystem.Det skulle man kunna tänka att det fungerar på marginalen om den automatiska platstilldelningen är smart och pusslar ihop 5 östgöra-pendlare med 5 resenärer på sträckan småland-skåne. Då skulle man istället för 5+5 bokningar som står tomma på halva sträckan få in 10 resenärerna på 5 platser. I bästa fall.Kanske platstilldelningen är så smart, men på en avgång från stockholm vid 15-19-tiden är troligen bokningstrycket mycket högre på Sthlm-Östergötland än på Småland-Skåne.Jag har inte ofta pusslat ihop en resa med olika platser på samma tåg, tror bara en gång. Men jag har "ofta" hittat plats från östergötland till skåne på X2000 om jag bara tar mig till Linköping på annat sätt.Istället för att gömma platsvalet och hoppas att del-sträcke-resenärerna glömmer bort det och därmed går att para ihop, så skulle man faktiskt kunna ha en modell med "otilldelade" platser. Den som bokar delsträcka kunde få beskedet "du har en garanterad plats, men den exakta tilldelningen sker 24 timmar innan avgång". Då skulle SJ ha tillgång till hela poolen av del-sträckor och kunna pussla betydligt bättre. (ungefär som amadeus Altéa optimal seating för flyget)Mer kapacitet skulle såklart hjälpa. Dels för att efterfrågan är stor. Dels för att bristande kapacitet i sig skapar problem, tex kortsinnehavare som bokar plats kl 16.15, 17.02, 17.21 och 18.21 för att skapa flexibilitet. Hade inte alla avgångarna blivit helt slutsålda hade det inte behövts.Men om det finns underlag för en avgång med bara resenärer till Småland/Skåne är det en smart och enkel lösning att göra non-stop till Alvesta.När jag åkte från Stockholm häromdagen hade jag en kollega som samtidigt skulle till Linköping och undrade "vad är det för tåg du åker med?!". Det var först då jag fattade att det var non-stop och att avgången aldrig ens syns för den som söker Sthlm-Lkpg.Klicka för att utvidga...