Senaste nytt

Ditt reseår 2025

Mål för 2025? Mindre flängande, högre kvalitét! Ny lägenhet osv ska köpas, så gäller att vara lite smidigt kring var nöjesutgifterna går. I år blev det väldigt många privatnätter borta.

Sänkte antal flighter ner till 30st i år, och har flygit mer direkt mot destination. Finns en glädje i det också. Lyckades inte sänka nöjesutgifterna, utan ökade dessa istället - Afrika stor anledning till detta. Detta fick kompenseras av högre lön på jobbet. Inte köpt någon ny lägenhet ännu heller. Så målen för 2025 får svaga 3/5 flygplan i betyg när vi utvärderar.

1. Hur många flygningar har du gjort? 30 (11 Economy, 8 Economy+, 11 Business)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 37 245 miles (1,5 varv runt jorden)
  3. Vilka flygbolag har du flugit? Air Asia, Ethiopian, Turkish, SAS, Ryanair, FlyAsky.
  4. Nya flygplatser besökta under året? Vilnius (VNO), Split (SPU), Cotonou (COO), Lomé (LFW), Malabo (SSG), Douala (DLA), Krakow (KRK)
  5. Nya flygbolag testade under året? FlyAsky
  6. Nya besökta länder? Benin, Togo, EquatorialGuinea (+ Nigeria)
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 48
  8. Bästa hotellvistelse? Mandarin Oriental, Kuala Lumpur alternativt D-resort Sibinek Croatia (SLH)
  9. Sämsta hotellvistelse? Hotel Bahia 1 i Malabo Equatorialguinea där hela hotellet delade på 500mb internet per dag.
  10. Bästa reseminnet? Västafrikaturen. Dyrt som attans. Upplevelserikt som attans. Minnen för livet.
  11. Sämsta reseminnet? Equatorialguinea har potential, men var till stor del en besvikelse pga guidningen. Att Presidenten (diktatorn) stängde ned internet under vår vistelse och att Wagnersoldater patrullerade absolut överallt påverkar såklart helhetsbilden också.
  12. Största överraskningen? 1. Hur säkert det kändes i Västafrika. Alla var fantastiskt hjälpsamma och trevliga. 2. Hur enkelt det är att samla/köpa poäng och finna arbitragemöjligheter.
  13. Annat "första gången" under året? Bokat en Qatar First Class-resa för att sedan avboka den för att att kunna boka biljetter till Australien i Business med tjejen istället. Alternativbokningen till Bangkok blev i SAS Plus. Uppoffringarna man gör för sin partner.
  14. Mål för 2026? Njuta mer. Fokus på resor med syfte och kvalitét snarare en kvantitet.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? All kunskap och inflikningar av forummedlemmar så att man kan ta väl avvägda beslut och maximera värdet på poäng och resor.

Flygspendering 2025:
243 500 - Eurobonuspoäng
105 000 - Miles & More miles
9 846 SEK - Skatter & Avgifter på awards
17 056 SEK - Revenueflighter

Screenshot 2025-12-28 at 17.50.16.png

Last edited:
  1. Hur många flygningar har du gjort? 86
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 85 171 enligt Tripit.
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, British Airways, Finnair, Austrian, Lufthansa, Wideroe, American Airlines, Aegean, Fiji Airways, Air NZ, Korean Air.
  4. Nya flygplatser besökta under året? Atlanta ATL, Chisinau RMO, Bergen BGO, Vagar FAE, Sofia SOF, Tirana TIA, Pristina PRN, Aalborg AAL, Aarhus AAR, Tarawa TRW, Napier NPE, Denver DEN, Dallas DFW, Kirkenes KKN.
  5. Nya flygbolag testade under året? Korean Air
  6. Nya besökta länder? Moldavien, Bulgarien, Albanien, Kosovo, Färöarna (om det gills), Kiribati.
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? Cirka 91.
  8. Bästa hotellvistelse? Svårt. Orättvist att jämföra. Men Art Deco Masonic i Napier under lågsäsong var toppen. Även Radisson Blu Larnaca var bra men på grund av urtrist läge inget man återvänder till. I miniklassen ligger Beaufort Inn i Beaufort, SC, bra till.
  9. Sämsta hotellvistelse? Inga djupa bottennapp men kanske Radisson Blu Heathrow.
  10. Bästa reseminnet? Svårt att välja. Tidig vårsol på Färöarna eller ensam gäst på en liten ö i Kiribati. Eller en otippad tiki-bar i Denver. Eller en utmärkt guidad tur i Köpenhamns halvnya operahus. Eller…
  11. Sämsta reseminnet? Ett friktionsfritt reseår fram till i skrivande stund då oväder i norra Norge skakar om nyårsresan. Annars inget att klaga på.
  12. Största (negativa) överraskningen? Svår kategori men kanske all rökning i Kosovo?
  13. Annat "första gången" under året? Sommarresa i alla tre allianser samt bokning via mejl och Revolutöverföring i förskott till minimal ”resort” driven av utvandrad britt i Kiribati. Fungerade finfint.
  14. Mål för 2026? Att resa kortare men samtidigt bocka av några länder till. Svårt att hinna utanför Europa på ett vettigt sätt fredag-söndag.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? Medlemskap på first-class.com!
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Att det finns en liten kärna som fortfarande hänger kvar trots alla gupp på vägen.
  2. Bästa loungen? Pontus Arlanda (till vänster) i år igen. Annars någon inrikes Air NZ-lounge.
  3. Sämsta loungen? Alltid svår kategori. Men Korean Airs flaggskeppslounge på ICN hade man kanske lite högre förväntningar på.
  4. Mål för 2026? Kortare men effektivare resor. Om man gillar stället kan man återkomma. Testat med framgång redan i år med flera dubbelbesök till trivsamma städer.

1. Hur många flygningar har du gjort? 49 (22 Economy, 6 Economy+, 21 Business)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 75 524 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SWISS, SAS, British Airways, KLM, Garuda Indonesia, Air France
  4. Nya flygplatser besökta under året? BER, OPO, CGK, DPS
  5. Nya flygbolag testade under året? Garuda Indonesia
  6. Nya besökta länder? Indonesien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 48
  8. Bästa hotellvistelse? Umana Bali, Hilton LXR
  9. Sämsta hotellvistelse? Flygplatshotellet på Portos flygplats. Som att sova på ett häkte och frukosten var minst lika tragisk som rummen.
  10. Bästa reseminnet? Bali. Klart underskattad ö dit jag kom med noll förväntningar som överträffades med råge.
  11. Sämsta reseminnet? Ofrivilligt fast i Paris tre nätter efter en tråkig härva med Air France som involverade bortslarvade bagage och inställda flyg.
  12. Största överraskningen? SAS nya business class på Europaflyg. En produkt som faktiskt levde upp till
  13. Annat "första gången" under året? Första gången man fick chansen att flyga med SkyTeam efter SAS inträde till alliansen.
  14. Mål för 2026? Säkra EBG i ett år till. Springa fler maratonlopp utomlands. Prova fler roliga produkter och flygbolag, både hos SkyTeam och Oneworld.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? Alla kreativa sätt att maximera och optimera EuroBonuspoäng.
2025 har ändå varit ett ganska lugnt reseår för min del. Årets varma och ljusa månader spenderades till största del på hemmaplan och därav inte lika många okynnesresor som förr. 2026 ser lite bättre ut där jag redan nu har en del roliga och intressanta resor bokade.

1. Hur många flygningar har du gjort? 52
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? Inte räknat
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Austrian, Lufthansa, KLM, Ryanair, Sata Azores Airlines, TAP Air Portugal, Air France, Air Baltic
  4. Nya flygplatser besökta under året? Trondheim, Riga, Bordeaux, San Francisco, Ponta Delgada, Santa Maria, San Francisco
  5. Nya flygbolag testade under året? Sata Azores Airlines och Air Baltic
  6. Nya besökta länder? Albanien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 70
  8. Bästa hotellvistelse? Grand Hotel InterContinental Bordeaux (gammaldags charm, mycket trevlig personal, väldigt fint SPA)
  9. Sämsta hotellvistelse? Hotel Santa Maria (på ön i Azorerna med samma namn). Kom dit kl. 21 och både bar och restaurang var stängda trots skyltning om öppet till kl. 22, rummet var iskallt och det gick inte att ändra temperaturen.
  10. Bästa reseminnet? Kalifornien med familjen tidig vår
  11. Sämsta reseminnet? Alla dessa tråkiga jobbresor till Bryssel, en stad jag inte gillar
  12. Största överraskningen? Att alla taxichaufförer i Albanien var helt ärliga! Inget hasslande eller försök till omvägar.
  13. Annat "första gången" under året? Gjorde fyra leg på raken när jag skulle till ön Santa Maria på Azorerna, tror aldrig jag gjort det förut
  14. Mål för 2026? Det vore trevligt att behålla SAS Diamond, men det blir tufft när man inte får poäng för resorna med LH Group - missade tyvärr luckan i adventskalendern med 15 000 nivåpoäng för 10 resor med SAS Q1 2026, hade jag lätt klarat
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? Jag hade missat många goda skratt åt alla galna rapporter från milage runs - jag är avundsjuk och vill själv göra sånt!

1. Hur många flygningar har du gjort? 45 st
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 29333 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Lufthansa, Delta, Wideroe
  4. Nya flygplatser besökta under året? Bodö (BOO), Svolvaer (SVJ), Minneapolis/Saint Paul (MSP)
  5. Nya flygbolag testade under året? Wideroe
  6. Nya besökta länder? Inga
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 10
  8. Bästa hotellvistelse? Hilton Osaka
  9. Sämsta hotellvistelse? Ingen
  10. Bästa reseminnet? Lofoten
  11. Sämsta reseminnet? 4h på BOO i väntan på propellerflyg till SVJ
  12. Största överraskningen? LH Biz i long haul (ej Allegris) var mer mediokert än jag trodde, sjunger på sista versen
  13. Annat "första gången" under året? Första för mig i LH Biz long haul (ej Allegris)
  14. Mål för 2026? Testa flera nya flygbolag (Skyteam)
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? Jag svarar som vanligt - All of the above :)
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Ovärderlig hjälp när man som mest behöver den - hade inte klarat mig utan BC :)
  2. Bästa loungen? Blev ingen Polaris i år, så får nog säga ATL Club F-piren samt ANA Lounge KIX. Blev ingen first i år tyvärr.
  3. Sämsta loungen? Inget som sticker ut

Toppen