Diverse frågor kring Lufthansa First

Är rätt säker på att jag förut har varit i FCT vid ankomst. Är det ändrat? På deras sajt står det att man bara kommer in i FCL, men så kanske det alltid har stått...

Matore skrev:Är rätt säker på att jag förut har varit i FCT vid ankomst. Är det ändrat? På deras sajt står det att man bara kommer in i FCL, men så kanske det alltid har stått...Klicka för att utvidga...
Är det inte så att connecting flight i FRA måste vara med LH för att komma in i FCT? Och kanske minst i Business Class (mycket mer osäker på den)?

Matore skrev:Är rätt säker på att jag förut har varit i FCT vid ankomst. Är det ändrat? På deras sajt står det att man bara kommer in i FCL, men så kanske det alltid har stått...Klicka för att utvidga...
Har alltid stått så, men det går att komma åt FCT ändå.

Måste vara LH Group vidare för att du ska få tillgång.

bnr skrev:Har alltid stått så, men det går att komma åt FCT ändå.Måste vara LH Group vidare för att du ska få tillgång.Klicka för att utvidga...
Om jag har LH F ankommande FRA på en bokning och avresande på en annan bokning till MUC i LH och sen ARN med SK från MUC; Kommer jag in i FCL både på FRA och MUC då?

Matore skrev:Om jag har LH F ankommande FRA på en bokning och avresande på en annan bokning till MUC i LH och sen ARN med SK från MUC; Kommer jag in i FCL både på FRA och MUC då?Klicka för att utvidga...
Se detta: https://www.lufthansa.com/de/en/admission-rules

För Lounge entry on arrival verkar LH kolla på just arrival. D.v.s. du är ankommande F-pax och därför får du tillgång till FCL.

Vågar inte svara på om separat bokning "förstör" någonting, men min gissning är att det kommer gå bra då du trots allt är ankommande F-pax som ska vidare.

Axxo skrev:Menar du generellt för F Lufthansa?Ja, jag har tidigare sommar sett att dom inte släppt under 1-3 veckor under juli / augusti.Klicka för att utvidga...
Ja precis! Tänkte boka en Lufthansa First i början av juli om det är möjligt, första veckan.

Ok, jag har för mig att dom är någon black out / att dom styper biljetter mitten av juli men jag kan minnas fel.

Vad säger ni andra?

Axxo skrev:Ok, jag har för mig att dom är någon black out / att dom styper biljetter mitten av juli men jag kan minnas fel.Vad säger ni andra?Klicka för att utvidga...
Jag åkte förra året mitten på juli både ut och hem i LH F, fanns massa tillgänglighet då.

Jag har åkt ett antal ggr via FCT under de senaste åren. På senare tid (speciellt efter Covid) så har FCT gått ner sig ganska mycket.

Min egen spekulation är att all personal är ny, även kockarna. Maten flera ggr har varit ganska dålig. (Mikrovågsugnarna plingar frekvent i köket). Sist satte jag mig i baren och frågade efter en Martini bianco, vilket dom inte visste vad det var. Mitt resesällskap frågade efter en bra Whisky och fick en Johnny Walker red label.

FCT är unikt (även om det sist var absolut knökfullt), men jag upplever att 'lyxkänslan' inte riktigt infinner sig längre.

Någon annan som instämmer?

Ja, även FT har samma uppfattning. Mycket skylls på cateringfirman som är relativt nyupphandlad. Oklart om serveringspersonalen även ingår i cateringen men skulle inte förvånas då jag helt håller med din bild. Ny personal som låtsas förstå vad man menar och sen chansar eller kommer med billigaste alternativet.

Övrig personal dock top notch.

Mitt senaste besök i FCL i München var bra och personalen var väldigt trevlig och ville ge bra service. Det märktes dock att de var oerfarna och de var inte anställda av Lufthansa utan av cateringfirman. De hade även namnskyltar med cateringfirmans logga på.

Tostarp skrev:Jag har åkt ett antal ggr via FCT under de senaste åren. På senare tid (speciellt efter Covid) så har FCT gått ner sig ganska mycket.Min egen spekulation är att all personal är ny, även kockarna. Maten flera ggr har varit ganska dålig. (Mikrovågsugnarna plingar frekvent i köket). Sist satte jag mig i baren och frågade efter en Martini bianco, vilket dom inte visste vad det var. Mitt resesällskap frågade efter en bra Whisky och fick en Johnny Walker red label.FCT är unikt (även om det sist var absolut knökfullt), men jag upplever att 'lyxkänslan' inte riktigt infinner sig längre.Någon annan som instämmer?Klicka för att utvidga...

Branschen rapporterade rätt brett redan innan pandemin att First Class produkten allmänt har varit på nedåtgående. Lönsamheten i det har varit mycket magrare än för Business/Premium Economy. Covid slog spiken i kistan för många erbjudanden (RIP Royal lounge BKK).

Jag åkte LX F från BKK för ett litet tag sedan och 'F-upplevelsen' på BKK ville inte riktigt infinna sig innanför repet.

Men, men -> lyxproblem.

Iom att F urholkas servicemässigt så kommer färre o färre vara motiverade att betala för F.

Back