Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Satt vid ett pokerbord på Klubb Krukan igår och hörde ståuppkomikern Soran Ismail berätta för sin bordsgranne om hur han och sambon fick en extra natt i New York innan nyår pga Dreamliner-problemen. Han hade på egen hand fått reda på att planet var sent och åkte således aldrig ut till flygplatsen. Upplevde då heller inte förseningen som speciellt negativ, plus att han inte tyckte att man kunde klaga när biljetten kostat 1800 spänn enkel väg. Sen kom det även fram att han lagt 7 papp på ditresan i vad han kallade "business". När den gode Soran sen även började tipsa om att Icelandair hade snorbilliga biljetter i business till NYC så kunde jag inte längre hålla mig.




Försökte förklara att DYs premium-produkt inte kan klassas som business och att man alltid borde flyga med SAS eller annat seriöst alliansbolag. Som kan boka om passagerare till andra bolag om man måste ställa in en flight. Samt att Saga Business Class inte heller direkt är i samma nivå som hos andra. Tipsade även om Optiontown med billiga uppgraderingar till riktig business.


Soran och hans granne lyssnade någorlunda intresserat, men jag kunde ändå inte skaka av mig känslan att den här 1800-kronorsbiljetten satte sina spår. Priset kommer liksom alltid vara prio ett för gemene man. Och allt annat kommer vara sekundärt pga "orkar inte tänka längre än så".




Blev sedan flyttad till ett annat bord under pokerturneringen bara för att få höra två andra spelare diskutera weekend-resor och hur krångligt det är att boka själv på nätet. Den ene tipsade då den andre om Airtours. Ridå.
 
Detta kan vara min okunskap, men är en longhaul plan byggt dör att vara typ hela tiden uppe i luften med bara 3 timmars turn-around tid till exempel i ARN? Tänkte om en del av problem skapas av Norwegian själv eftersom de utnyttjar med så hög sekvens med Dreamliner.
 
Tja, med ordentligt underhåll då och då så ska det inte vara några problem att flyga så mycket som Norwegian försöker göra. Problemet är att Norwegian inte har någon som helst reservkapacitet så varje litet problem blir jättestort.
 
Tänk om de hade börjat med normalt schema, kört ett år för att lära sig long-haul och sedan börjat flyga de 16-17 timmar per dygn de hade planerat? DÅ hade det nog kunnat bli bra. Nu kan det lika gärna sluta med KK för Norwegian long-haul (separat bolag). Ponera att alla till slut får ersättning enligt 261/2004 på 600 euro från följdförseningarna (där det inte finns någon diskussion om vad som gäller). Det blir inte lätt.
 
Boeing har ju sagt att dom kan flyga 18 av 24 timmar. Att dom sedan får svårt att flyga ikapp sitt eget schema beror ju på att dom inte har några reservkärror att sätta in.
 
När flygplansmodellen är inkörd ska man kunna ha planet i luften så mycket som Norwegian vill med sin schemaläggning men det är naivt att förvänta sig det från första flygtimmen. 787 är en ny modell som behöver sin inkörningsperiod (747 hade mååånga problem i början av sin "karriär") och Norwegian är en ny 787-operatör som också behöver sin inkörningsperiod men det vägrar ju Kjos att anpassa sig till eftersom allt handlar om pengar så då får kunderna ta smällarna istället.
 
Hall skrev:Tänk om de hade börjat med normalt schema, kört ett år för att lära sig long-haul och sedan börjat flyga de 16-17 timmar per dygn de hade planerat? DÅ hade det nog kunnat bli bra. Nu kan det lika gärna sluta med KK för Norwegian long-haul (separat bolag). Ponera att alla till slut får ersättning enligt 261/2004 på 600 euro från följdförseningarna (där det inte finns någon diskussion om vad som gäller). Det blir inte lätt.Klicka för att utvidga...



De tar nog en KK snabbt som attan i det fallet. Sedan öppnar de upp ett nytt bolag som säljer flygningarna. All personal är ju inhyrd så det spelar inte så stor roll och det skulle inte förvåna mig om flygcertifikatet ägs av ytterligare ett annat bolag så att de inte ens behöver gå igenom den processen...
 
Kanske man skall se det som en kollega gör.


Flera dagars betald extrasemester om man åker Norwegian. Nu har han haft tur som inte haft några problem med vare sig informationen om förseningar eller hotellrum.
 
Valley skrev:Kjos verkar börja skylla på just det bolag som har hand om underhållet.Kjos skal møte Boeing-ledelsen neste uke - DN.noKlicka för att utvidga...



Som Nemo skrev, det är lite synd om Kjos på sätt och vis.


Nemo skrev:På ett sätt tycker jag synd om Kjos. Här har han köpt fina nya flygplan som skulle vara så bra. Dessutom har han lagt till guld-service.Klicka för att utvidga...


http://www.businessclass.se/forum/o...gian-verkar-aldrig-ta-slut-26.html#post203641
 
På bloomberg.com står lite intressant om hur det går till på boeing se nyheten om777x och ffa kommentarsfältet...

Där antyds det att sabotage sker vid tillverkningen...kan det verkligen vara sant?

sorry kan inte länka på min gamla samsung
 
Back
Top