dyr bonusresa

alfonsalfons skrev:Alltid med Thai airways? Finns det någonstans där man kan se detta?Klicka för att utvidga...
Om jag inte uppfattat fel så handlar tråden om att boka resa som betalas med EuroBonus-poäng. Då är det SAS regler för bl.a. skatter och avgifter som gäller.



SAS tillämpar sedan en tid tillbaka fast YQ per väg på €116 på long haul. €39 inom Europa-zonen. Detta oavsett vem som flyger planet, givet att denna part tar ut YQ.

T.ex. SAS tar inte ut något YQ alls för EuroBonus-bokningar, då blir det inga €116 alls.

Blandar du in ett Lufthansa-ben i bokningen så får du betala för YQ enligt SAS regler (€116 per väg), oavsett om Lufthansa i normala fall tar ut €40 eller €400.



Finns tråd om detta, kan dock inte länka sitter lite dåligt till på mobilen.
 
alfonsalfons skrev:Fast denna resa är varken lang haul eller inom europa zonen.Klicka för att utvidga...
Det var två väldigt vanliga fasta YQ som SAS tar ut.

Fråga SAS hur mycket de tar ut i YQ för just din resa. Med väldigt stor säkerhet något fast där också. De kan svara på det.
 
1207 kostade skatter och avgifter bkk - jakarta tur och retur.



Räknar man på ita matrix ska skatter och avgifter kosta 311 kr.



Påslaget blir alltså 900 kr eller 450 kr per resväg och det är exakt lika mycket som på min tidigare sökning i första inlägget.



Detta verkar vara avgiften som man får man betala om man ska boka eurobonus med Thai.
 
alfonsalfons skrev:1207 kostade skatter och avgifter bkk - jakarta tur och retur.Räknar man på ita matrix ska skatter och avgifter kosta 311 kr.Påslaget blir alltså 900 kr eller 450 kr per resväg och det är exakt lika mycket som på min tidigare sökning i första inlägget.Detta verkar vara avgiften som man får man betala om man ska boka eurobonus med Thai.Klicka för att utvidga...
Som man tidigare har skrivit till dig så applicerar SAS ett fast tillägg. Bokar man förstaklass long haul så är detta något man tjänar på, skatterna har gått från runt 6000 SEK per person ner till runt 3000 SEK (t/r). Kör man Intra-Asien som i ditt fall så förlorar man på det.
 
alfonsalfons skrev:I det här fallet tjänar jag ändå på det eftersom att biljetten annars skulle kostat 3200 kr och jag får den för 1207 kr.Klicka för att utvidga...
Sen får man väga in vad poängen är värda (det är ju individuellt för alla vad man värderar dom till). Men det är aldrig fel att kunna spara 2000 kronor.



Går väl att dra slutsatsen att flyger du inom Europa är det 39€ som gäller, flyger man utanför Europa är det 116€ som gäller oavsett hur långt och i vilken världsdel man flyger i.
 
palmen skrev:Sen får man väga in vad poängen är värda (det är ju individuellt för alla vad man värderar dom till). Men det är aldrig fel att kunna spara 2000 kronor.Går väl att dra slutsatsen att flyger du inom Europa är det 39€ som gäller, flyger man utanför Europa är det 116€ som gäller oavsett hur långt och i vilken världsdel man flyger i.Klicka för att utvidga...




Det verkar inte riktigt stämma. Jag skulle säga att det går att dra slutsatsen att om man använder eurobonus poäng för att boka en resa med Thai airways så får man betala de skatter och avgifter som står på ITA matrix plus 450 kr per resväg. Om man reser inom Sydostasien.
 
alfonsalfons skrev:Det verkar inte riktigt stämma. Jag skulle säga att det går att dra slutsatsen att om man använder eurobonus poäng för att boka en resa med Thai airways så får man betala de skatter och avgifter som står på ITA matrix plus 450 kr per resväg. Om man reser inom Sydostasien.Klicka för att utvidga...
Så det är en tur och retur du har bokat och betalat 1207 kronor i skatter och avgifter?

Jag tror inte en sekund på att SAS tar hänsyn till bränsleavgifter på Thai och har med det i sin beräkning.

Då är det snarare 39€ bränsleavgifter per väg som applicerats (ca 750 kronor) och resten är skatter som man inte kommer ifrån oavsett vilken summa SAS debiterar för bränsletillägg.

Det är viktigt att skilja på vad som är bränsletillägg och vad som är skatter i dessa fall, två helt skilda saker.
 
Tittade vad skatterna för din resa var och får fram följande



upload_2017-4-10_11-33-14-png.62795



1670 Baht är ca 450 kronor

78 € är ca 750 kronor



Om du då betalat ca 1200 kronor stämmer det väldigt bra överens med att det skulle vara 39€ bränsleavgift som debiterats per väg plus de skatter man betalar




alfonsalfons skrev:Jag kan ha fel, men min beräkning stämmer bra både med det här tillfället och i första inlägget.Klicka för att utvidga...
Om du istället testar att boka en resa med Thai för DPS-BKK-NRT så lär det stämma mindre bra. Summan av skatter som du måste betala beror på hur många flighter man gör bland annat då det tillkommer skatter för varje flygplats man landar på.
 
Första inlägget i tråden gällde bkk - Phnom Penh - bkk. Där blev det 1347 kr med skatter of avgifter. Varav 450 kr som man kan se in ITA matrix. Precis som du visat.



Den här gången gäller resan BKK - Jakarta - BKK. Söker man på ITA så är det ca 300 kr skatter och avgifter för den resan. Sas begär 1207 kr i skatter och avgifter.



Antingen är det en slump att summen sas begärt vid båda tillfällerna är skatyer och avgifter från ITA matrix + 450 ×2 .



Eller så har det ett samband!



Hoppas du förstår hur jag tänker.
 
Jag tror att vi konstaterat (listat ut) tidigare att det blir 39€ per väg om man håller sig inom en zon, alltså inte bara Europa. Det stämde med en resa jag hade nyligen som var inom South East Asia.
 
Back
Top